AnonymBruker Skrevet 13. mars #81 Del Skrevet 13. mars Vi bor i en bygd ikke langt unna Toten, og både jeg og mannen min "talar bredt". Vi har 3 barn, og ingen av de prater dialekt... De har blitt mer påvirket av voksne i barnehage/skole, og ikke minst den forbaska Disney Channel og annet barne-tv (utenfor NRK) hvor du ikke finner et dialektord om du leter aldri så mye. Og dette er gjengs for ungdommer/unge voksne her i bygda. Eks: Vi sier "je" - de sier "jæi" Vi sier "itte" - de sier "ikke" Vi sier "kænskje" - de sier "kanskje" osv. Anonymkode: cb16a...e61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #82 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi bor i stor kommune på Østlandet... Når yngste fikk lærer fra Stavanger så ødela det visstnok alt for det ble så slitsomt å forholde seg til. Anonymkode: c3af4...539 Mange på Østlandet har ei rar holdning til dialekter fra Vestlandet. Omtrent som Vestlendingers forhold til dialekter i Nord.... Anonymkode: c16fc...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #83 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, ikke om barna har utfordringer med å bli forstått fordi foreldre tviholder på at dialektord går i arv. Anonymkode: c3af4...539 Da kan pedagogen si: Om folk ikke forstår x, kan du prøve med y til vedkommende. Ikke endre selve dialekta til folk, det er ikke deres oppgave. Anonymkode: c16fc...08a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #84 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mange på Østlandet har ei rar holdning til dialekter fra Vestlandet. Omtrent som Vestlendingers forhold til dialekter i Nord.... Anonymkode: c16fc...08a Det kommer jo at siden de ikke er vant til det så blir det «slitsomt» for ørene å konsentrere seg. At mine barn ikke har blitt utsatt for ulike dialekter skyldes nok at vi er ganske internasjonale og at de vokste opp i utlandet, skal sies at de glemte språket de vokste opp med i løpet av en sommer fordi de ville tilpasse seg i Norge. Så flyttet vi utenlands igjen og ungene måtte prate og lese engelsk hele tiden. Dialekter blir forstyrrende når man ikke har like mange år med norsk og ikke ser dialekter på TV. Jeg vokste opp med bevisst forhold til dialekter og språk siden jeg måtte forholde meg til 3 ulike hver dag og så mye på svensk tv. Så mye svensk tv at jeg har null problem med å snakke svensk i Sverige.. Mine barn kan ikke svensk og hører aldri på svensk. Sånn er det bare. Engelsken deres er flytende, de har beholdt amerikansk tonefall. Anonymkode: c3af4...539 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 13. mars #85 Del Skrevet 13. mars Samme skjer på stedene rundt Bergen. Bergensk dialekt går forran strilamål hos de unge. Å det går lengre å lengre fra Bergen utover kommunene rundt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #86 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror ikke hun har barnebarn... Anonymkode: c16fc...08a Det aner jeg ingenting om. Spørsmålet var heller hvordan generasjonene under henne snakker. Hvordan snakker en person i midten av tjueårene fra samme sted? Hvordan snakker en femåring? Hvor mye er igjen av den opprinnelige dialekta? Anonymkode: 0f863...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #87 Del Skrevet 13. mars Myml1 skrev (1 time siden): Samme skjer på stedene rundt Bergen. Bergensk dialekt går forran strilamål hos de unge. Å det går lengre å lengre fra Bergen utover kommunene rundt Er det noen klar grense for hvor Bergensmålet starter og andre dialekter tar over? hvis du tar utgangspunkt i den unge generasjonen som ikke lenger snakker " kav" Bergensk Anonymkode: 0f863...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #88 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Mange på Østlandet har ei rar holdning til dialekter fra Vestlandet. Omtrent som Vestlendingers forhold til dialekter i Nord.... Anonymkode: c16fc...08a Hva slags forhold har vi til dialekter i nord? Anonymkode: 1355c...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 14. mars #89 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er det noen klar grense for hvor Bergensmålet starter og andre dialekter tar over? hvis du tar utgangspunkt i den unge generasjonen som ikke lenger snakker " kav" Bergensk Anonymkode: 0f863...51f Før hadde Arna strilamål, alle over Nordhordlandsbroen snakket stril. Nå prater ungdommer på Austrheim til og med bergensk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #90 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det kommer jo at siden de ikke er vant til det så blir det «slitsomt» for ørene å konsentrere seg. Anonymkode: c3af4...539 Slitsomt for ørene liksom...handler nok mest om status, dette her. Det bor jo folk fra andre landsdeler der, og ihvertfall ikke færre innflyttere enn andre steder. Tvert imot, Oslo- regionen har innflyttere fra hele landet. Er fra nord selv, og er mye rart vi kunne si om folk fra sør, men om vi skulle sagt at vi ikke forsto talt norsk fra andre plasser, hadde vi jo hørtes ut som vi var mindre begavet 😝 Anonymkode: c16fc...08a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #91 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Slitsomt for ørene liksom...handler nok mest om status, dette her. Det bor jo folk fra andre landsdeler der, og ihvertfall ikke færre innflyttere enn andre steder. Tvert imot, Oslo- regionen har innflyttere fra hele landet. Er fra nord selv, og er mye rart vi kunne si om folk fra sør, men om vi skulle sagt at vi ikke forsto talt norsk fra andre plasser, hadde vi jo hørtes ut som vi var mindre begavet 😝 Anonymkode: c16fc...08a Skoleelever er ikke så opptatt av status som du tror. Nå bor ikke vi i Oslo, men ikke så langt unna og det er ikke mange lærere/foreldre med veldig utpregede dialekter her å forholde seg til. Har hatt mer svenske og spanske lærere enn fra vest og nord. Da handler det mer om vane og bedagelighet. At mange i nord er vant til å forholde seg til dialekter er ikke rart med tanke på lærermangelen og alle de som kommer nordover for å nedbetale studielånet. Hjernen foretrekker kjente lyder, og en ny dialekt, som for eksempel stavangersk blir som om man hører noen synge falskt hele tiden. Dialekter er ulikt myke/harde/skarpe/raske/trege og det påvirker oss ulikt. Hører man noen prate litt langsom dialekt så føler man viss irritasjon i hjernen for at det går for sakte og må uttale alt og gjerne dra litt på ordene. Eksempel noen hedmarksdialekter, sørlandsdialekter og enkelte troms/finnmark dialekter og noen dialekter i Telemark. Stavangerdialekt blir for en østlending hakkete og føles som du har hakk i plata på «språkmusikken» du hører. En bergenser kan føles som for intensiv og for mye energi, det føles som konstant nivå av prat , litt som buekorps med skarpe lyder og harde konsonanter. Dette er ikke for å snakke ned dialekter, men forklarer hva dialekter kan assosieres med - for en østlending. Kan like mye sammenlignes med hva slags musikk du liker, og det kommer mye an på hva du er blitt utsatt for når du vokser opp.. Ikke unaturlig at man synes jazz er slitsomt. Anonymkode: c3af4...539 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #92 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 14.35): ja alle snakker en dialekt eller sosiolekt. Problemstillingen her er om de unge i østfold snakker Oslodialekt eller fortsatt holder på østfolddialekta. Jeg klarer ikke lenger å høre forskjell på mine slektninger og jevnaldrende fra Oslo. Anonymkode: 0f863...51f Hvorfor tror så mange at Østfold har én dialekt? Det er stor forskjell mellom Halden, Fredrikstad, Spydeberg, Ørje og Båstad. For ikke å snakke om Rakkestad. De har et bestemt målmerke som jeg avslører på sekunder😊 Anonymkode: bb347...583 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #93 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor tror så mange at Østfold har én dialekt? Det er stor forskjell mellom Halden, Fredrikstad, Spydeberg, Ørje og Båstad. For ikke å snakke om Rakkestad. De har et bestemt målmerke som jeg avslører på sekunder😊 Anonymkode: bb347...583 i Hi hintet jeg til dialekten i Sarpsborg/Fredrikstad og at de slektningene som fortsatt går på skolen snakker Oslo-dialekt, til forskjell fra foreldrene. Jeg vet at Østfold omfatter flere steder. Gjenkjenner du de ulike målmerkene blant barn også? Snakker de forskjellig enten de kommer fra Fredrikstad eller Ørje? Anonymkode: 0f863...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #94 Del Skrevet 20. mars Nå er ikke det med at dialekter viskes ut noe veldig unikt i Norge. Dialekter er mindre viktig som identitetsmarkør også i andre land som Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, men de har alle hatt riksvenska, rigsdansk, Hochdeutch. Jo mer urbant jo mindre dialekt. I Storbritannia er dialekter mye viktigere som identitetsmarkør og klasse og RP er jo tillært. Anonymkode: c3af4...539 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå