Snok1 Skrevet 7 timer siden #61 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det noen steder jeg kan høre på den dialekta? noen tv-programmer, tiktok, podcast etc? Anonymkode: 0f863...51f Ingerid Stenvold er en god kilde: https://www.nrk.no/arkiv/artikkel/skifta-dialekt-for-ein-dag-1.7202092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 5 timer siden #62 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gjelder dette barn eller voksne? Jeg kan høre om noen voksne fra min generasjon er fra Oslo øst. Bærum er vestkant for meg, samme med Tbanen opp mot Holmenkollen.. Jeg er null interessert i ski, men ser på Team Pølsa. Ganske kjapt tenkte jeg Groruddalen og Oslo øst når jeg hørte Øystein snakke. Jeg tror derimot ikke at den nye generasjonen i Groruddalen snakker slik. Nå er det såpass mange innvandrerbarn der at talemåten vannes kraftig ut. Jeg tror mange sier Groruddalen rett ut, og ikke Groruddarn som meg. Anonymkode: 0f863...51f Gjelder både unge og eldre vil jeg si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #63 Del Skrevet 5 timer siden Snok1 skrev (2 timer siden): Ingerid Stenvold er en god kilde: https://www.nrk.no/arkiv/artikkel/skifta-dialekt-for-ein-dag-1.7202092 snakker den nye generasjonen (altså hennes barn, barnebarn) samme dialekt? Anonymkode: 0f863...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #64 Del Skrevet 5 timer siden Ludovica- skrev (14 minutter siden): Gjelder både unge og eldre vil jeg si. det er i såfall imponerende. Jeg kan ikke skille mellom Lillestrøm og Oslo. Heller ikke øst og vest. Anonymkode: 0f863...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #65 Del Skrevet 4 timer siden Perine skrev (6 timer siden): Dialektene er ikke så viktige. Jeg er mer bekymret for at stadig flere engelske ord blander seg inn i norsk språk. I Danmark virker de flinkere til å holde på sitt språk. Dansk tar jo inn mange flere engelske ord enn norsk! Anonymkode: 503e6...ff3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 3 timer siden #66 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dansk tar jo inn mange flere engelske ord enn norsk! Anonymkode: 503e6...ff3 Virkelig? Jeg har ikke oppfattet det, men snakker ikke så ofte med unge dansker. Du har sikkert rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 3 timer siden #67 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gjelder dette barn eller voksne? Jeg kan høre om noen voksne fra min generasjon er fra Oslo øst. Bærum er vestkant for meg, samme med Tbanen opp mot Holmenkollen.. Jeg er null interessert i ski, men ser på Team Pølsa. Ganske kjapt tenkte jeg Groruddalen og Oslo øst når jeg hørte Øystein snakke. Jeg tror derimot ikke at den nye generasjonen i Groruddalen snakker slik. Nå er det såpass mange innvandrerbarn der at talemåten vannes kraftig ut. Jeg tror mange sier Groruddalen rett ut, og ikke Groruddarn som meg. Anonymkode: 0f863...51f Det er ganske store variasjoner innen befolkningen i Groruddalen altså. Det finnes ganske store områder uten f.eks innvandrere, ergo har jo det også et preg på språket. Som en som lenge har bodd i Grouddalen og jobbet med barn der, så vil jeg si at de fleste barna ikke snakker veldig bred østkantdialekt, men at den ikke er like "fin" i målet som på vestkanten, spesielt ikke om man sammenligner seg med Frogner eller Holmenkollen. Derimot synes jeg Lillestrøm og utover har en noe bredere dialekt sånn sett. Det er jo selvfølgelig sosiolekter innblandet her, så det vil være forskjeller innad i Oslo. Det er derimot sjeldent jeg hører det som tilsvarer Vikamålet i sin tid. Det finnes dog noen av dem også, spesielt i den litt eldre garde. Jeg hører helt klart forskjell på ulike steder i Oslo. For øvrig er det standard østnorsk dialekt det siktes til her. Og ja, det er jo mange som har det. Jeg som er født og oppvokst på østkanten av Oslo veksler litt mellom fra den litt "grovere og bredere" dialekta hvor ordene slukes mer og man trekker sammen "bøkke, tøkke, kanke" osv til det litt mer finere som man finner på f.eks Nordstrand osv. Det har litt med at jeg jobber som lærer, hvor jeg gjerne er litt "finere" i målet på jobb (dog ikke for fin, det er viktig for meg å ikke bli helt vestkant heller), og det å snakke det jeg snakket da jeg var mindre, med litt ulike endinger og trykk . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå