Gå til innhold

Steder i Norge hvor den oppvoksende generasjonen ikke lenger snakker dialekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  Perine skrev (16 timer siden):

Dialektene er ikke så viktige.  Jeg er mer bekymret for at stadig flere engelske ord blander seg inn i norsk språk.  I Danmark virker de flinkere til å holde på sitt språk. 

Ekspander  

Hva? De har jo teenager, computer, stationcar og weekend?

Anonymkode: 1355c...ebe

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alle snakker dialekt. Folk fra Oslo snakker dialekt også.

Anonymkode: 96ff3...1a5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 20.35):

Noen, mens andre østlandsk. 
Lillehammer har heller ikke dialekt lenger. 

Anonymkode: 161da...cb6

Ekspander  

Lillehammer har også dialekt uansett hvor du vrir og vender på det. Hvis du mener bokmål, er det ingen som snakker det. Det er heller ingen som snakker nynorsk. Disse målformene er kun skriftsspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (17 timer siden):

Jeg ser at det er diskusjon om hva man snakker hvis man ikke snakker dialekt.  Jeg vil si at det er slik det blir ved høytlesning av norsk bokmål.  Så hva skal det kalles da?

Ekspander  

Sånn er det ingen som snakker. Og det vil uansett bli innsmett av dialekt.

Endret av Makavelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva? De har jo teenager, computer, stationcar og weekend?

Ekspander  

Å ja, ha ha, men jeg bare synser ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dialektene er ikke så viktige.  Jeg er mer bekymret for at stadig flere engelske ord blander seg inn i norsk språk.  I Danmark virker de flinkere til å holde på sitt språk. 

Ekspander  

Uenig. Danmark har lenge vært verre enn Norge på å appropriere engelsk. Men spørs om det snur nå når Trump skal stjele Grønland.

Anonymkode: 08771...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Jeg tror vi er på vei mot engelsk.

Jeg jobber på en større arbeidsplass. For noen år siden gikk vi over til at alt av veiledninger med mer var engelsk. Nå er det også rett rundt hjørnet å ta beslutning om at all skriftlig dokumentasjon skal være på engelsk. 

Anonymkode: 07cf8...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingerid Stenvold i Dagsrevyen snakker Målselvdialekt. Bardu pluss øverste del av Målselv snakker som de gjorde i Østerdalen for 300 år siden. Altså ikke helt likt dagens dialekt i Østerdalen.

Anonymkode: 5439a...a92

Ekspander  

Er ingerid Stensvold representativ for Målselvdialekt? Har hun ikke uansett bodd så lenge sørpå at dialekten er utvannet?

Anonymkode: 0f863...51f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lillehammer har også dialekt uansett hvor du vrir og vender på det. Hvis du mener bokmål, er det ingen som snakker det. Det er heller ingen som snakker nynorsk. Disse målformene er kun skriftsspråk.

Ekspander  

Det som menes her er at Lillehammer ikke lenger har noen særegen dialekt.  De unge  snakker "mainstream østlandsk", på samme måte som amerikanerne refererer til general american accent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk snakker ganske ulikt i Oslo da. Jeg hører om noen er fra vest/Bærum eller om de er fra øst. Og de som er fra f.eks Lillestrøm og deromkring snakker ofte litt annerledes igjen. Men mulig alt høres likt ut for de som er fra andre steder i landet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bokmålsnær dialekt? Min bergenske sosiolekt er bokmålsnær, men det er jo fremdeles bergensdialekt.

Ekspander  

Samme med mange dialekter i Nord-Norge, men det er ingen som kaller nordnorsk for bokmål av den grunn. Alle har dialekt.

Anonymkode: f0b1d...4c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 18.14):

Jeg har familie både i Sarpsborg og Fagernes. De som vokser opp der snakker vanlig østlandsdialekt. Hvorfor skjer dette? Er det  TV? internett?

Hvordan er det på Toten? Snakker barna der hedmarksdialekt?

Ekspander  

Synes dialekt er stygt så snakker det ikke, er fra Hedmark. Blir flau når jeg hører de snakke, høres ut som unger som ikke har lært seg og prate ordentlig. Så nei, snakker ikke dialekt og høres ut som en fjøsnisse.

Anonymkode: 1a2d2...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er ingerid Stensvold representativ for Målselvdialekt? Har hun ikke uansett bodd så lenge sørpå at dialekten er utvannet?

Ekspander  

Hun snakker farens Målselvdialekt, men har aldri bodd i Målselv. Hun er vokst opp på Finnsnes, Senja kommune. Men er ivrig forkjemper for dialekt, og fikk lov til å snakke dialekt i Dagsrevyen, selv om det egentlig ikke er lov.

Anonymkode: 5439a...a92

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 13.00):

Er fatafille det samme som vaskeklut? Når jeg hører ordet fatafille, så tenker jeg oppvaskklut, eller kopptua, som det heter på min dialekt. 

Anonymkode: 09afc...06d

Ekspander  

Fatafille er kjøkken klutt. Mens spesped sa unga skumle si vaskeklutt🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Ludovica- skrev (14 timer siden):

Folk snakker ganske ulikt i Oslo da. Jeg hører om noen er fra vest/Bærum eller om de er fra øst. Og de som er fra f.eks Lillestrøm og deromkring snakker ofte litt annerledes igjen. Men mulig alt høres likt ut for de som er fra andre steder i landet? 

Ekspander  

Gjelder dette barn eller voksne?

Jeg kan høre om noen voksne fra min generasjon er fra Oslo øst. Bærum er vestkant for meg, samme med Tbanen opp mot Holmenkollen.. Jeg er null interessert i ski, men ser på Team Pølsa.  Ganske kjapt tenkte jeg Groruddalen og Oslo øst når jeg hørte Øystein snakke.   
Jeg tror derimot ikke at den nye generasjonen i Groruddalen snakker slik. Nå er det såpass mange innvandrerbarn der at talemåten vannes kraftig ut. Jeg tror mange sier Groruddalen rett ut, og ikke Groruddarn som meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  Ludovica- skrev (14 timer siden):

Ekspander  

Neida, man hører forskjell. Kanskje de som mener alt er «bokmål» hører forskjell, men de lytter ikke heller. Det er jo litt sånn i alle byer tror jeg. Man hører hvem som er fra Tiller her i Trondheim også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neida, man hører forskjell. Kanskje de som mener alt er «bokmål» ikke hører forskjell, men de lytter ikke heller. Det er jo litt sånn i alle byer tror jeg. Man hører hvem som er fra Tiller her i Trondheim også. 

Ekspander  

Glemte en ikke…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neida, man hører forskjell. Kanskje de som mener alt er «bokmål» hører forskjell, men de lytter ikke heller. Det er jo litt sånn i alle byer tror jeg. Man hører hvem som er fra Tiller her i Trondheim også. 

Ekspander  

Tråden handler om den nye generasjonen.  Hører du forskjell på dem også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tendensen er at talemålet regionaliseres, det vil si blir likere innenfor en region, f.eks. Østlandet. Der snakker nå mange standard østnorsk, som ligner på talemålet i regionssenteret, Oslo. Den samme regionaliseringen skjer f.eks. rundt Bergen på Vestlandet, der talemålet i regionen rundt Bergen tilnærmer seg standard/"finere" bergensk. 

Ingen snakker bokmål som dialekt, men hvis man med vilje prøver å snakke så likt bokmål/standardtalemål fra osloområdet som mulig, f.eks. riksmålsbrukere, så heter det standardtalemålsnormering.

"Lænning" (landing) er begrepet på talemålet i Nordre- og Søndre Land, ja 🙂 

Anonymkode: bea8b...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...