Gå til innhold

Har jeg bevist nok? Respons fra sjefen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er så usikker fordi jeg er «ny» i arbeidet mitt. Jeg har jobbet et sted i snart 7 måneder (prøvetid er altså over), og bevist at jeg gjør en god jobb i stillingen. 

Jeg har de siste to ukene fått tre helt nye arbeidsoppgaver i tillegg til mine vanlige arbeidsoppgaver. Disse tre arbeidsoppgavene passer godt inn i arbeidshverdagen, men tar jo en del tid å følge opp + lære seg nye systemer. Det skal rapporteres hit og dit, oppdateres slik og sånn, og onboarde ulike oppgaver videre. 

Jeg tenkte at basert på nye forandringer i arbeid, beskjedent skulle spørre om en ny stillingstittel (de har sagt at arbeidsoppgavene jeg har fått har et «navn» i forhold til tittel). Stillingsbeskrivelse i henhold til rutiner med nye arbeidsoppgaver gitt altså. 

Samtidig prøvde jeg meg på «i og med at jeg har fått en god del nye arbeidsoppgaver og enda mer å gjøre.. er det passende å spørre om lønn kan matche dette?» sa jeg i en ydmyk samtale med sjefen. God tone, men seriøs. Sjefen min virket sjokkert over at jeg spurte og sa tilbake «men.. synes du at du fortjener det? Har du bevist deg selv nok?» 

Svaret mitt er jo 100% JA. Har resultater og vise til.. samtidig ble jeg usikker og vi avsluttet samtalen sammen. 

Hva ville dere ha gjort? Er det innafor å faktisk be om å matche lønn med nye arbeidsoppgaver? Resultatene jeg har oppnådd beviser at det jeg gjør er godt. I tillegg er jeg nå eneste på arbeidsplassen som kan ta denne stillingen, da kollegaen min nylig sluttet pga tilbud om annen jobb et annet sted.. 

Anonymkode: 7ac98...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har hatt disse nye arbeidsoppgavene i to uker, og bruker dem som argument for økt lønn og endret stillingstittel? Sjefen har jo et poeng - du kan ikke ha rukket å bevise noe som helst relatert til den endringen, du har vel knapt lært dem ennå.

Anonymkode: 7bdc5...738

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva ville dere ha gjort? Er det innafor å faktisk be om å matche lønn med nye arbeidsoppgaver? 

Akkurat ferdig med prøvetiden og du forventer økt lønn? Jeg tror ikke du blir så lenge hos denne arbeidsgiveren.

Anonymkode: 29ff4...8ad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde definitivt ventet iallefall 4-5 måneder før jeg hadde påstått heg har bevist noe i forhold til nye oppgaver. Å si at man har bevist noe etter knappe to uker, når du selv samtidig sier det er masse nye programmer å lære og sette seg inn i, så lurer jeg virkelig på hvilke resultater du har å vise til disse ukene? Hvis du klarer dokumentere gode resultater i løpet av bare to uker, så kan det umulig være så mye lære.

Anonymkode: 107d9...b36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du takket ja til stillingen og lønn, men ber nå etter snart 7 måneder lønnspålegg?? 

Hehe, altså. Du er modig, det skal du ha. 

Jeg tenker nok som sjefen din at du er helt på jordet. Det tar minst 6 mnd, ofte et år, før bye arbeidstakere er inne i arbeidet. Og selvstendige 

Anonymkode: d19b7...85c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Responsen viser hvorfor kvinner tjener mindre enn menn i samme stilling med samme oppgaver. Vi må slutte å være så feige. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (13 minutter siden):

Responsen viser hvorfor kvinner tjener mindre enn menn i samme stilling med samme oppgaver. Vi må slutte å være så feige. 

ts her! Ja, altså.. vet ikke hva de andre her har hatt av arbeid tidligere, men jeg er vant med at om man får flere arbeidsoppgaver i tillegg til det man allerede har.. så kan man kreve en høyere lønn. Spesielt også når de nye arbeidsoppgavene egentlig er forbeholdt en annen stilling i selskapet. Beklager hvis det var utydelig.. men pr dags dato har jeg 2 ulike roller på jobb. 

Det er heller ikke fjernt i enkelte bransjer at man innen svært kort tid kan vise til gode resultater. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innafor å be om lønn tilsvarende, men det er snart lønnssamtaler og lønnsoppgjør, og det hadde vært mer passende å ta det i den forbindelse. 2 uker etter nye oppgaver er uheldig tidspunkt for å diskutere lønn.. Spesielt når du er så fersk. Du er ansatt i en 100% stilling, og disse arbeidsoppgavene går vel innunder arbeidstiden din uansett? Eller bruker du mer tid? 

Anonymkode: 4f4f5...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

ts her! Ja, altså.. vet ikke hva de andre her har hatt av arbeid tidligere, men jeg er vant med at om man får flere arbeidsoppgaver i tillegg til det man allerede har.. så kan man kreve en høyere lønn. Spesielt også når de nye arbeidsoppgavene egentlig er forbeholdt en annen stilling i selskapet. Beklager hvis det var utydelig.. men pr dags dato har jeg 2 ulike roller på jobb. 

Det er heller ikke fjernt i enkelte bransjer at man innen svært kort tid kan vise til gode resultater. 

men om du har vist så gode resultater etter så kort tid så får du nok høyere lønn. Det kan jo hende at arbeidsgiver ikke vurderer det helt likt som deg, med tanke på responsen..

Anonymkode: 4f4f5...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt uvanlig å forhandle lønn før man har jobbet minst ett år. Men det er ikke akkurat ulovlig, så du kan jo selvsagt prøve deg

Har du en stillingsbeskrivelse å vise til? I så fall kan du gå gjennom den med leder, og argumentere på at du har flere ansvarsområder enn det som var tiltenkt stillingen, og derfor fortjener mer lønn. 

Men den enkleste måten å få opp lønna, er forhandling gjennom et jobbtilbud fra annen arbeidsgiver. Men dersom du gjør dette såpass tidlig, kan det i verste fall slå feil ut, slik at du ikke virker særlig motivert eller kjenner noe lojalitet for den jobben du har nå

Dette må du kjenne litt på selv. Jeg forhandlet lønna etter to år, og det fungerte veldig bra

Anonymkode: 78f27...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

På to uker viser man kun til enkeltresultater, som like mye kan bety at man har hatt flaks... To uker viser ingen kontinuitet, det gir knapt ett innblikk i kompetanse. Det viser ikke noe om du vil holde resultatene over tid, eller om du vil gi samme innsats over tid, det sier ikke noe om du er dyktig eller har hatt flaks...

Å be om høyere lønn når man viser til gode resultater over tid er noe helt annet, men man bør bli ferdig med prøvetiden og opplæringen først...

Anonymkode: 107d9...b36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at man ikke diskuterer økt lønn FØR man får de ekstra oppgavene jeg. TS har jo allerede full stilling. Hvis jobben mener hun har kapasitet til oppgaver som egentlig er knyttet til en annen stilling, så må de jo kompensere henne for det. Man tar da ikke på seg ekstraoppgaver og utvider stillingsinstruksen sin gratis?!

Anonymkode: a13e8...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bransje jobber du i TS? Det har mye å si, er det typ telefonsalg der man avanserer veldig fort om man lykkes, eller som selger så kan det kanskje være innafor. Er det på en arbeidsplass som krever utdannelse for få jobb der som ikke er direkte resultatorientert, kan det være veldig rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...