Gå til innhold

Erfaring med nattarbeid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen med erfaring med nattarbeid fast? Har fått tilbud om deltidsstilling på natt i helsesektoren i Oslo. Noen som vil gi meg råd, evt. fordeler / ulemper?

Anonymkode: 11613...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har jobbet natt på sykehjem og i hjemmesykepleien i noen år. Kan du være litt mer konkret åå hva du lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du tester det ut før du tar en avgjørelse. Har du annen fast jobb i dag bør du be om permisjon. Nattarbeid kan være topp, men det er ikke for alle. Dersom søvnforstyrrelsene blir så store at det går ut over helsen er det ikke verdt det. Men om du klarer å omstille deg er det mange fordeler ved å jobbe natt. Du har lengre, men færre vakter noe som gir flere fridager og større muligheter for fleksibilitet i.f.t. å kunne reise bort. Du har også gode tillegg på natt (skulle selvsagt bare mangle, men verdt å nevne likevel). 

Anonymkode: de02f...85d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldraisør skrev (1 time siden):

Har jobbet natt på sykehjem og i hjemmesykepleien i noen år. Kan du være litt mer konkret åå hva du lurer på?

Lurer på om det er trivelig over lang tid eller om man blir fort utbrent og må tilbake til dagarbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trivdes med det over lengre tid. Men du må klare å sove godt på dagen og å klare å snu. Men tror det er veldig individuelt og vanskelig å si hvordan kroppen din reagerer på å snu døgnet. Var også vesentlig å ha en god turnus med 4- 5 vakter på rad og så lengre fri. Det vanskeligste var hvis det ble få netter og korte friperioder mellom. Da vøe det vanskeligere å snu. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig vanskelig å svare på om akkurat din jobb vil være trivelig over tid, og om DU vil bli utbrent. 

Selv har jeg jobba deltid natt i helsesektoren i Oslo i mange år, og ville blitt utbrent og trives dårlig av å jobbe dagtid. Men folk er forskjellige, så du må rett og slett teste ut hva som passer for deg!!

Har du jobba noe natt før, og har det fungert greit?

Det jeg setter pris på, er mindre kjas&mas (kolleger og ledelse, eksterne folk ++) når man ikke jobber dagtid, fred og ro i skumringen, rolige møter og gode samtaler med pasienter, det å kunne fokusere på å gjøre det aller vesentligste - og at ellers er målet at pasientene skal få SOVE for å få en god dag etterpå.. 

Å få sove på dagtid både mellom vaktene men også i forkant av den første, er alfa&omega, og like mye å kunne snu tilbake så mye en trenger eller ønsker når man går ut i friperiode. Jeg vil påstå det er en forutsetning for å kunne takle nattarbeid. For noen funker dette greit en periode, mens andre kan klare et hele arbeidslivet. Selv har jeg klart det fint i over 10 år, men da jeg merka at det ble vanskeligere, valgte jeg heller å gå ned litt i stilling enn å gå over til dagjobb. 

Interessant det Huldraisør skriver om 4-5 vakter av gangen. Da jeg var yngre, ville jeg helt klart også foretrukket det. Nå er 3 mer enn mange nok. Der er man OGSÅ forskjellige!!

Det er lurt og verdifullt å sjekke andres erfaringer, men til syvende og sist må du prøve selv - for ingen andre kan vite hva du vil håndtere eller trives med!!

Anonymkode: 25045...1b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen med erfaring med nattarbeid fast? Har fått tilbud om deltidsstilling på natt i helsesektoren i Oslo. Noen som vil gi meg råd, evt. fordeler / ulemper?

Store forskjeller hvor hardt arbeid det er i de ulike institusjonene. Jeg har prøvd litt forskjellig. Jobber som sykepleier. Landet på et sykehjem med gjennomsnittlig fine og rolige vakter. Litt trøkk mellom 22-02. Og noen ganger mellom 0630-0730. Men mye tid til ro og hvile. Fordelen med 50 natt er at man får mange fridager imellom og tjener som 75% dag/aften stilling. 2-3 ekstra nattevakter i mnd tilsvarer lønn 100% stilling dag/kveld. Jeg har jobbet natt i 20 år og stortrives.

Anonymkode: 7f79d...1f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Store forskjeller hvor hardt arbeid det er i de ulike institusjonene. Jeg har prøvd litt forskjellig. Jobber som sykepleier. Landet på et sykehjem med gjennomsnittlig fine og rolige vakter. Litt trøkk mellom 22-02. Og noen ganger mellom 0630-0730. Men mye tid til ro og hvile. Fordelen med 50 natt er at man får mange fridager imellom og tjener som 75% dag/aften stilling. 2-3 ekstra nattevakter i mnd tilsvarer lønn 100% stilling dag/kveld. Jeg har jobbet natt i 20 år og stortrives.

Glemte ulemper. Vi er så mange som sliter med søvnen. Verst er det for dem som sovner med det samme, men våkner etter ett par timer og får ikke sove igjen. Å være våken etter 4-5 timer fra kl 13-14 og uten å få sove på kvelden igjen er ingen god følelse. De fleste nattevaktene har opplevd det. Særlig vi med små barn. Da går det jo ikke i lengden. Men uten barn eller med delt omsorg hvor man har barnefri i nattevaktsperiodene så er det helt topp. Jeg sovner sent sånn ca 0930-10 og sover til kl 17-18. Så er det bare å lade opp til natten. Har jeg barna får jeg gjort mye sammen med dem fra kl 16-17 fram til de legger seg og jeg går på jobb kl 21.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Glemte ulemper. Vi er så mange som sliter med søvnen. Verst er det for dem som sovner med det samme, men våkner etter ett par timer og får ikke sove igjen. Å være våken etter 4-5 timer fra kl 13-14 og uten å få sove på kvelden igjen er ingen god følelse. De fleste nattevaktene har opplevd det. Særlig vi med små barn. Da går det jo ikke i lengden. Men uten barn eller med delt omsorg hvor man har barnefri i nattevaktsperiodene så er det helt topp. Jeg sovner sent sånn ca 0930-10 og sover til kl 17-18. Så er det bare å lade opp til natten. Har jeg barna får jeg gjort mye sammen med dem fra kl 16-17 fram til de legger seg og jeg går på jobb kl 21.

Ts her. Takk for godt innspill! Jeg er ung og uten barn/samboer, så kan sove når og hvor jeg vil. Har veldig lyst på den friuka man stadig får som nattevakt! Kan reise på helgetur til England eller Danmark for eksempel, flere ganger i året, isteden for å gå 100% dagstilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sove lenge dagen du begynner.  Sove mindre etter siste nattevakt for å klare å sovne på kvelden. 

Jeg har jobbet på natten på sykehjem tidligere, men jeg klarte det ikke så lenge. Jeg var uansett stuptrett på vakt, og våknet ofte opp på dagen, ca. annen hver time. 

På min arbeidsplass på sykehjem er det flere nattevakter som har jobbet der i årevis på natten. Jeg vet ikke hva trikset deres er, men det funker for noen. 

Anonymkode: b9bdf...9b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet natt i flere år, og fritiden, lønna og at det er mindre arbeidsbelastning gjør det verdt det. 

Ulemper er at det er tungt i perioder med søvnvansker, og litt usosialt om man er en sosial person. 

Anonymkode: 6c30f...2d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde fast nattarbeid i mine yngre dager, det fungerte fra. Skal sies at det var i samme bygning jeg bodde, så slapp å finne noe kollektivtilbud som gikk på natta. Fast nattskift var greit, men turnus hadde jeg ikke orket. Og nå bor jeg i blokk der folk pusser opp nesten konstant både dag og kveld, så hadde blitt et mareritt å få sove. 

Anonymkode: 054c1...356

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet natt i helsesektoren da jeg var i begynnelsen av 20 årene, holdt med et par år, jeg var for sosial rett og slett. Nå er jeg i midten av 40 Årene og kunne Aldri jobbet noe annet enn natt, men jeg har ikke problemer med å sove etter nattevakter og  det at jeg har mere fritid gjør det verdt det. Har jobber natt med både små, mellomstore og store barn,har fungert bedre med ren natt enn dag/aften hos oss. 

Anonymkode: 310e9...1e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...