Janzypants Skrevet 7. februar #1 Del Skrevet 7. februar Leste nettopp en sak TV2 har publisert om en kvinne på 24 år som ble nektet å klippe seg på en barbershop fordi hun er kvinne. Hun spør selv om det er greit å bli nektet fordi man ikke har baller. Grunnen til at hun ønsket å gå til en barbershop, var fordi hun ønsket frisyren "taper fades" og mener at frisører ikke klarer å utføre dette på en tilfredsstillende måte. En annen grunn hun oppgir, er at når hun går til frisør, så må hun betale for såkalt "dameklipp" selvom frisyren er nøyaktig lik en herreklipp. Daglig leder i den aktuelle Barbershopen uttaler seg og sier at "barbershops tradisjonelt har vært for menn og at de spesialiserer seg på herreklipp, barbering og skjeggpleie. Videre sier vedkommende også at "hårstrukturene på kvinner og menn er forskjellige, noe som krever ulike klippeteknikker og produkter. Kvinners hår har ofte en annen tekstur, faller annerledes og krever spesifikke teknikker. Vår ekspertise ligger i herreklipp, og derfor har vi valgt å holde oss til dette for å sikre best mulig kvalitet." Avslutningsvis kommer daglig leder med denne kommentaren: "Barbershops kan være et sted hvor menn finner rom for å snakke åpent om helse og velvære." Så, innafor å nekte og klippe kvinner, eller burde de ta i mot de som ønsker, under forbehold at kunden er informert om at ekspertisen deres ligger på herreklipp og at kunden derfor selv må vurdere "risiko"? Saken i sin helhet: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ble-nektet-harklipp-fordi-hun-er-kvinne/17433057/?fbclid=IwY2xjawITGGVleHRuA2FlbQIxMAABHXq7a5GFcUtyj706_-19k447hFf6rIb4qB0LWfCnSU7hWZFzsK18GxCWog_aem_1_kp6clBM6Y_M8AfsRVbnA 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 7. februar #2 Del Skrevet 7. februar Om dette er riktig eller feil avgjørelse av barbershopen skal jeg ikke uttale meg om, men dette er jo tydeligvis deres konsept. Take it or leave it. Det jeg derimot ikke forstår er hvorfor dette er en avissak? Kan hun ikke bare tenke «dust», børste det av seg og gå til neste barbershop? De hadde vel mest sannsynlig tatt i mot henne. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. februar #3 Del Skrevet 7. februar Hun uttaler jo i artikkelen at hun har fått klippet seg andre steder slik hun ønsker, hos andre "barbershops". Kan hun ikke gå dit? Finne sin favorittfrisør/barbershop og gå dit fast? Hun ble nektet her hvor hun tydeligvis aldri har vært før, men det kan vel ikke være noe stort problem og finne en annen som vil og kan klippe henne slik hun ønsker. Jeg kan til nød forstå at menn i barberstolene ønsker å snakke fritt, menn i mellom, uten å måtte "holde inne" fordi det sitter en kvinne i nabostolen. Kvinner i typiske damefrisørsalonger kan snakke om temmelig mye rart, de også, ting som kanskje de ikke ville at menn skal høre. Jeg personlig har ikke det synet at jeg hisser meg opp eller blir harm over at en barbershop er for kun menn. Det må de vel få ha? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janzypants Skrevet 7. februar Forfatter #4 Del Skrevet 7. februar Million skrev (29 minutter siden): Hun uttaler jo i artikkelen at hun har fått klippet seg andre steder slik hun ønsker, hos andre "barbershops". Kan hun ikke gå dit? Finne sin favorittfrisør/barbershop og gå dit fast? Hun ble nektet her hvor hun tydeligvis aldri har vært før, men det kan vel ikke være noe stort problem og finne en annen som vil og kan klippe henne slik hun ønsker. Jeg kan til nød forstå at menn i barberstolene ønsker å snakke fritt, menn i mellom, uten å måtte "holde inne" fordi det sitter en kvinne i nabostolen. Kvinner i typiske damefrisørsalonger kan snakke om temmelig mye rart, de også, ting som kanskje de ikke ville at menn skal høre. Jeg personlig har ikke det synet at jeg hisser meg opp eller blir harm over at en barbershop er for kun menn. Det må de vel få ha? 100% enig med deg. Jeg syns det er litt spesielt å løpe til media. Jeg reagerer litt på denne setningen etter at hun har fått beskjed om at de kun klipper menn: "Jeg ble satt ut. Min første tanke var - Seriøst, blir jeg diskriminert nå?" Det kan du vel strengt tatt velge selv? Ønsker du å ta det som diskriminering, så har du vel svaret.. Personlig hadde jeg ikke tatt det som diskriminering, men det er nå meg. Jeg hadde tatt det som at menn er faget deres og at de ikke kan gå god for at jeg ville blitt fornøyd med deres resultat. Det blir litt det samme som om du ansetter en rørlegger til installere det elektriske i huset ditt. Mulig dårlig sammenlikning, men begge er håndverkere, men de har forskjellig spesialitet. Og som du sier; kan hun ikke bare gå til den barbershopen som hun har vært til før? Hvorfor gidde å lage en sak ut av det? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 7. februar #5 Del Skrevet 7. februar Janzypants skrev (16 minutter siden): 100% enig med deg. Jeg syns det er litt spesielt å løpe til media. Jeg reagerer litt på denne setningen etter at hun har fått beskjed om at de kun klipper menn: "Jeg ble satt ut. Min første tanke var - Seriøst, blir jeg diskriminert nå?" Det kan du vel strengt tatt velge selv? Ønsker du å ta det som diskriminering, så har du vel svaret.. Personlig hadde jeg ikke tatt det som diskriminering, men det er nå meg. Jeg hadde tatt det som at menn er faget deres og at de ikke kan gå god for at jeg ville blitt fornøyd med deres resultat. Det blir litt det samme som om du ansetter en rørlegger til installere det elektriske i huset ditt. Mulig dårlig sammenlikning, men begge er håndverkere, men de har forskjellig spesialitet. Og som du sier; kan hun ikke bare gå til den barbershopen som hun har vært til før? Hvorfor gidde å lage en sak ut av det? Jeg har også blitt nektet klipp på en barbershop og jeg ble ikke bittelitt krenket en gang. Samboeren min skulle klippe seg og så tuslet jeg med inn og hørte om de kunne klippe tuppene mine (har langt hår) når vi først var der. De sa nei for de klippet ikke damefrisyrer og det var en salong først og fremst forbeholdt menn. Dermed kunne de ikke garantere meg et godt resultat. I min verden ga det egentlig mening og jeg tuslet ut igjen og handlet inn til middag mens samboeren min fikk ny sveis. Jeg hadde faktisk glemt hele episoden frem til nå. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 7. februar #6 Del Skrevet 7. februar Det er ikke alle kunder bedrifter er lei seg for å miste. Vil jeg tippe. Det er mange viktige likestillingspørsmål, men dette her er ikke et av dem 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå