Cathy76 Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Dere som har hatt prolaps i korsrygg med utstråling til legg og fot, hvor lang tid tok det før dere var så bra at dere kunne gå normalt, sitte vanlig en stund og trene igjen? Vet det er veldig individuelt og ingen fasit, ville bare høre hvordan det har vært for andre. Tenker på de som ikke har blitt operert. Jeg fikk en stor prolaps i L4/L5 rett før jul og hadde 4 uker med store smerter i leggen, nummen lilletå og strømfølelse generelt i foten og de andre tærne. De siste 3 ukene har smerten og de andre plagene vært mye svakere, heldigvis, men kan fortsatt ikke gå i normalt/raskt tempo eller sitte et par timer, da blir det raskt verre igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Jeg fikk to prolaps i ryggen som trykka på isjias nerven etter fødsel. Jeg klarte ikke sitte og jeg hadde ikke følelse under foten. Det varte i to år ca. Gikk til fysioterapi, vet ikke om det hjalp eller om det var tiden som hjalp. Anonymkode: 96ba0...33b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathy76 Skrevet 5 timer siden Forfatter #3 Del Skrevet 5 timer siden Det var lenge, håper du er helt bra nå. Jeg tror en kombinasjon av trening, behandling og tid hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Cathy76 skrev (16 minutter siden): Dere som har hatt prolaps i korsrygg med utstråling til legg og fot, hvor lang tid tok det før dere var så bra at dere kunne gå normalt, sitte vanlig en stund og trene igjen? Vet det er veldig individuelt og ingen fasit, ville bare høre hvordan det har vært for andre. Tenker på de som ikke har blitt operert. Jeg fikk en stor prolaps i L4/L5 rett før jul og hadde 4 uker med store smerter i leggen, nummen lilletå og strømfølelse generelt i foten og de andre tærne. De siste 3 ukene har smerten og de andre plagene vært mye svakere, heldigvis, men kan fortsatt ikke gå i normalt/raskt tempo eller sitte et par timer, da blir det raskt verre igjen. 4-5 månder mener jeg 🤔 Anonymkode: d3c0d...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathy76 Skrevet 5 timer siden Forfatter #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 4-5 månder mener jeg 🤔 Anonymkode: d3c0d...a06 Takk for svar 😊 Mulig det blir noe sånt for meg også. Fikk beskjed om 3-6 måneder, men med forbehold så klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Cathy76 skrev (22 minutter siden): Dere som har hatt prolaps i korsrygg med utstråling til legg og fot, hvor lang tid tok det før dere var så bra at dere kunne gå normalt, sitte vanlig en stund og trene igjen? Vet det er veldig individuelt og ingen fasit, ville bare høre hvordan det har vært for andre. Tenker på de som ikke har blitt operert. Jeg fikk en stor prolaps i L4/L5 rett før jul og hadde 4 uker med store smerter i leggen, nummen lilletå og strømfølelse generelt i foten og de andre tærne. De siste 3 ukene har smerten og de andre plagene vært mye svakere, heldigvis, men kan fortsatt ikke gå i normalt/raskt tempo eller sitte et par timer, da blir det raskt verre igjen. Hatt det av og på i 20år snart. Kommer tydligvis igjen hele tiden! Går noen uker før det er bra om jeg er forsiktig. Det verste er å støvsuge, så har robot no! Anonymkode: 5b3fb...89e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathy76 Skrevet 5 timer siden Forfatter #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hatt det av og på i 20år snart. Kommer tydligvis igjen hele tiden! Går noen uker før det er bra om jeg er forsiktig. Det verste er å støvsuge, så har robot no! Anonymkode: 5b3fb...89e Så slitsomt! Det hjelper ikke med trening eller noen form for behandling? Da er det veldig greit med en robot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Jeg fikk prolaps og isijas for 1,5 år siden, sliter fortsatt med å sitte som et normalt menneske, og med smertene, strålingene har endelig roa seg litt nå den siste måneden. Jeg trener 2 ganger i uka, bassengterapi og en dag med styrketrening. Anonymkode: d2ba0...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Jeg måtte operere fordi jeg fikk lammelser i benet og ikke klarte å gå. Ble heldigvis helt frisk. Anonymkode: 89bda...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Cathy76 skrev (21 minutter siden): Så slitsomt! Det hjelper ikke med trening eller noen form for behandling? Da er det veldig greit med en robot. Prøver å bevege meg, men det er vondt å gå(må bite tenna sammen), ligge,sitte,stå. Trening klarer jeg ikke. Prøver å ikke belaste så altfor mye, ikke bære tungt eller gjøre vonde bøy som med støvsuging. Kan jo være noe hjelper for deg, snakke med legen å høre hva han/hun sier i forhold til det? Anonymkode: 5b3fb...89e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden 4-5 mnd ja, med gradvis bedring og kanskje 10-12 med før jeg var helt fin igjen. Det vil jeg aldri ha igjen Anonymkode: 6756b...eb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Flere mnd. Viktig: fysioterapeut e.l som behandler og gir øvelser å gjøre hjemme. Du MÅ trene kjernemuskulatur, og det må gjøres riktig. Ikke situps, men statiske øvelser. Gå korte turer, i ulendt terreng (hvis du først skal gå). Gjør mobiliseringsøvelser for isjas, dette får du av behandler. God madrass, ikke lik for mykt. Sørg for at hodeputa ikke er for høy/lav/gir riktig støtte. Anonymkode: 314ae...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Cathy76 skrev (59 minutter siden): Dere som har hatt prolaps i korsrygg med utstråling til legg og fot, hvor lang tid tok det før dere var så bra at dere kunne gå normalt, sitte vanlig en stund og trene igjen? Vet det er veldig individuelt og ingen fasit, ville bare høre hvordan det har vært for andre. Tenker på de som ikke har blitt operert. Jeg fikk en stor prolaps i L4/L5 rett før jul og hadde 4 uker med store smerter i leggen, nummen lilletå og strømfølelse generelt i foten og de andre tærne. De siste 3 ukene har smerten og de andre plagene vært mye svakere, heldigvis, men kan fortsatt ikke gå i normalt/raskt tempo eller sitte et par timer, da blir det raskt verre igjen. Du kunne gjerne stilt spørsmålet "hvor langt er et tau".. Hadde min første ryggoperasjon i 1999, ny akuttoperasjon i 2009. Har fortsatt ikke fått tilbake følelsen i høyre bein fra kneet og ut til stortåa. En gang hvert 6-7 år får jeg ny lekkasje (prolaps) som gjør at man får den klassiske S svingen i overkroppen... Det varer i alt fra 2 uker til 3 måneder til ryggen og retter seg ut igjen. Isjiasnerven lever sitt eget liv, enkelte dager står den helt i spenn og da må samboer massere / legge press på den så det slipper litt opp. Prolapsen min ligger også l4 og l5, men også s1. Anonymkode: a321c...465 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathy76 Skrevet 4 timer siden Forfatter #14 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg fikk prolaps og isijas for 1,5 år siden, sliter fortsatt med å sitte som et normalt menneske, og med smertene, strålingene har endelig roa seg litt nå den siste måneden. Jeg trener 2 ganger i uka, bassengterapi og en dag med styrketrening. Anonymkode: d2ba0...e3a Det var også veldig lenge. Godt det endelig begynner å bli bedre. Har vurdert svømming jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathy76 Skrevet 4 timer siden Forfatter #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg måtte operere fordi jeg fikk lammelser i benet og ikke klarte å gå. Ble heldigvis helt frisk. Anonymkode: 89bda...3f0 Hvor lang tid tok det fra du fikk prolaps til du fikk lammelser og ble operert? Godt du ble helt frisk igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathy76 Skrevet 4 timer siden Forfatter #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Prøver å bevege meg, men det er vondt å gå(må bite tenna sammen), ligge,sitte,stå. Trening klarer jeg ikke. Prøver å ikke belaste så altfor mye, ikke bære tungt eller gjøre vonde bøy som med støvsuging. Kan jo være noe hjelper for deg, snakke med legen å høre hva han/hun sier i forhold til det? Anonymkode: 5b3fb...89e Jeg har fått behandling, både hos kiropraktor og manuellterapeut. Nå skal jeg videre til fysioterapi og regner med det kommer til å hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathy76 Skrevet 4 timer siden Forfatter #17 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): 4-5 mnd ja, med gradvis bedring og kanskje 10-12 med før jeg var helt fin igjen. Det vil jeg aldri ha igjen Anonymkode: 6756b...eb8 En god stund det ja, men heldigvis helt fin igjen. Det er oppløftende. Nei det unner jeg ingen 😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathy76 Skrevet 4 timer siden Forfatter #18 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Flere mnd. Viktig: fysioterapeut e.l som behandler og gir øvelser å gjøre hjemme. Du MÅ trene kjernemuskulatur, og det må gjøres riktig. Ikke situps, men statiske øvelser. Gå korte turer, i ulendt terreng (hvis du først skal gå). Gjør mobiliseringsøvelser for isjas, dette får du av behandler. God madrass, ikke lik for mykt. Sørg for at hodeputa ikke er for høy/lav/gir riktig støtte. Anonymkode: 314ae...3fa Ja jeg har gjort øvelser fått av behandler og nå skal jeg videre til fysioterapeut for opptrening. Så det er under kontroll. Har også god madrass og kjøpt meg knepute. Føler det avlaster litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathy76 Skrevet 4 timer siden Forfatter #19 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du kunne gjerne stilt spørsmålet "hvor langt er et tau".. Hadde min første ryggoperasjon i 1999, ny akuttoperasjon i 2009. Har fortsatt ikke fått tilbake følelsen i høyre bein fra kneet og ut til stortåa. En gang hvert 6-7 år får jeg ny lekkasje (prolaps) som gjør at man får den klassiske S svingen i overkroppen... Det varer i alt fra 2 uker til 3 måneder til ryggen og retter seg ut igjen. Isjiasnerven lever sitt eget liv, enkelte dager står den helt i spenn og da må samboer massere / legge press på den så det slipper litt opp. Prolapsen min ligger også l4 og l5, men også s1. Anonymkode: a321c...465 Hehe ja veldig klar over at dette er ekstremt individuelt, bare interessant å høre andres erfaringer 😊 Høres ut som du har en ekstra ille variant, føler virkelig med deg som har hatt det sånn i så mange år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden Cathy76 skrev (13 minutter siden): Ja jeg har gjort øvelser fått av behandler og nå skal jeg videre til fysioterapeut for opptrening. Så det er under kontroll. Har også god madrass og kjøpt meg knepute. Føler det avlaster litt. Hva slags øvelser gjør du? Anonymkode: 314ae...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå