Gå til innhold

Lyst å lære et nytt språk-men hvilket😃

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har veldig lyst å prøve meg på å lære et fremmedspråk; men aner ikke hvilket jeg skal velge😣Jeg trenger mestringsfølelse, så jeg unngår for eks kinesisk og russisk😅Det fineste språket jeg kommer på er fransk. Deretter islandsk. Jeg synes nederlandsk er spennende. Men hvis jeg tenker praktisk så kjenner jeg ingen fra desse landene…derimot har jeg bekjente fra Tyskland. Jeg skal feriere i Spania til neste år. Tysk er jo sikkert enklest. Men er spansk veldig komplisert ift tysk? Jeg er ikke språksterk, og sliter med læring og hukommelse🥲Kanskje svensk er eneste alternativ haha.

Anonymkode: c0b27...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spansk er ganske enkelt og kanskje mest praktisk? Det du nok vil få mest bruk for. Tysk er ganske vanskelig å lære, mer krevende. 

Anonymkode: 243ee...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spansk er ganske enkelt og kanskje mest praktisk? Det du nok vil få mest bruk for. Tysk er ganske vanskelig å lære, mer krevende. 

Åja jeg inbilte meg at tysk måtte være enklest for nordmenn🫣Ja spansk er kanskje mest «fornuftig».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tysk er lettere enn spansk, fordi du kjapt vil forstå mye. Grammatikken pleier noen å trekke frem som utfordrende, men den er veldig logisk oppbygd, så det går fint med litt innsats. Og om du gjør feil, spiller det liten rolle, siden du uansett vil gjøre deg forstått.

Spansk er litt vanskeligere enn tysk fordi ordforrådet er mer ulikt. Du må altså investere mer tid i å lære ord. Grammatikken er lettere enn på tysk når det gjelder substantiv,  men langt vanskeligere når det gjelder verb. 

Men det språket du lærer best, er det du er mest motivert for å lære og som du leser, lytter og snakker mye. 

Jeg har lært begge to, forresten;-)

Anonymkode: 44bc2...5ff

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spansk er ikke så ille. Der er også masse spanske serier og filmer som du kan se på for å eksponere deg for språket. Og siden du også skal dit, er det et språk du vil få nytte av.

Anonymkode: 56e7e...de0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tysk er lettere enn spansk, fordi du kjapt vil forstå mye. Grammatikken pleier noen å trekke frem som utfordrende, men den er veldig logisk oppbygd, så det går fint med litt innsats. Og om du gjør feil, spiller det liten rolle, siden du uansett vil gjøre deg forstått.

Spansk er litt vanskeligere enn tysk fordi ordforrådet er mer ulikt. Du må altså investere mer tid i å lære ord. Grammatikken er lettere enn på tysk når det gjelder substantiv,  men langt vanskeligere når det gjelder verb. 

Men det språket du lærer best, er det du er mest motivert for å lære og som du leser, lytter og snakker mye. 

Jeg har lært begge to, forresten;-)

Problemet er at jeg vet ikke selv hvilket jeg er mest motivert av😂Egentlig fransk, men har hverken planer om noensinne å dra dit, og ikke kjenner jeg noen. Har kun planer om Malaga, og senere Berlin😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Problemet er at jeg vet ikke selv hvilket jeg er mest motivert av😂Egentlig fransk, men har hverken planer om noensinne å dra dit, og ikke kjenner jeg noen. Har kun planer om Malaga, og senere Berlin😄

Da ville jeg ha startet med tysk. Og etterhvert er det jo ikke noe i veien for å lære flere språk. Når man først knekker koden for å lære språk, blir det stadig enklere å lære neste språk. 

Nå sier du ingenting om hvordan du har tenkt å lære språket,  men ikke baser deg bare på selvstudier. Lurt med et kurs slik at du får brukt språket, og så er det flott med selvstudier i tillegg. Om du har tenkt å bruke duolingo, bør det bare være et supplement. Og lytt og les mye tysk. Vær papegøye og gjenta. Syng med på tyske sanger. Forsøk å fokusere på likheter først. Pugg de grunnleggende tingene som verbendinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 12.01):

Da ville jeg ha startet med tysk. Og etterhvert er det jo ikke noe i veien for å lære flere språk. Når man først knekker koden for å lære språk, blir det stadig enklere å lære neste språk. 

Nå sier du ingenting om hvordan du har tenkt å lære språket,  men ikke baser deg bare på selvstudier. Lurt med et kurs slik at du får brukt språket, og så er det flott med selvstudier i tillegg. Om du har tenkt å bruke duolingo, bør det bare være et supplement. Og lytt og les mye tysk. Vær papegøye og gjenta. Syng med på tyske sanger. Forsøk å fokusere på likheter først. Pugg de grunnleggende tingene som verbendinger. 

Tenkte jeg skulle finne et kurs eller et nettstudie, da selvstudie ikke passer for meg. Må ha både pisk og gulrot😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tysk er enkelt å lære, synes jeg. Ofte kan man nesten høre hva ordet er ment å bety, da det slekter på nordisk (eller omvendt). Tyskerne er også av den oppfatning at "ordnung muss sein!", og det gjelder også språket deres. De har orden og system på alt. Bare å pugge deres regler, så kan du bøye det meste av verb og alt.

REDIGERT;

For ordens skyld, siden vi snakker om tysk orden 😄

Ordnung muss sein betyr "orden må det være" eller "skal det være".

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den nordmann som behersker tysk behersker også norsk bedre.

Anonymkode: 8b8e8...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke lære fransk, når det er dette språket du synes er finest? Ganske enkel grammatikk, og lærer man uttalereglene er det lett ellers også.

Anonymkode: e0082...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne tenkt meg å lære ukrainsk og kunne hjelpe noen av ukrainske flyktninger. 

Anonymkode: 26e6c...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fransk er jo stygt som fy. Jeg snakker og praktiserer 6 språk. Det gøysete og mest lettlærte er italiensk. Har du god språkforsåelse så prøver du på russisk etterhvert.

Mitt soleklare tips til folk er å ikke bruke tid på å lære språk de ikke bruker daglig eller minst et par dager i uka. Språkkurs gir basen men det er bruken som faktisk lærer deg spåket.

Anonymkode: a9860...0d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kunne tenkt meg å lære ukrainsk og kunne hjelpe noen av ukrainske flyktninger. 

Lær de norsk? Det er veldig god hjelp. De trenger praktisk bruk av språket for å lære det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 17.03):

Tysk er enkelt og regelbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lær de norsk? Det er veldig god hjelp. De trenger praktisk bruk av språket for å lære det.

Jada, men for å lære dem norsk må man ha noen som kan deres språk. Ikke alle kan engelsk og de lærer ikke norsk på EN dag liksom. Jeg er absolutt for at de skal lære seg norsk, ikke minst for deres egen skyld. Livet blir lettere når man kan kommunisere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jada, men for å lære dem norsk må man ha noen som kan deres språk. Ikke alle kan engelsk og de lærer ikke norsk på EN dag liksom. Jeg er absolutt for at de skal lære seg norsk, ikke minst for deres egen skyld. Livet blir lettere når man kan kommunisere. 

Bare tull. Du vil leke helt.

Folk lærer seg språk av praktisk bruk. Man trenger faktisk ikke et felles språk for å lære det, tvert i mot blir det støttehjul som gjør læringen tregere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det aller enkleste språket å lære hvis man vil lære noe nytt, er faktisk esperanto. Ingen uregelmessigheter; alt følger et bestemt mønster, og språket består av gjenkjennelige ord.

Nå vet jeg ikke hvordan esperanto-miljøet er i dag selv om jeg ser at det fortsatt er en del aktivitet på siden deres, men da jeg i sin tid ble kjent med dette på videregående (og var på to ungdomskongresser i Tyskland; flotte minner derfra selv om jeg ikke kunne språket), hadde man en omfattende liste over mennesker i hele verden som snakket esperanto, og som var åpne for besøk av andre esperantister; det eneste man hadde felles, var språket.

Noe slikt ville være utenkelig i andre sammenhenger; ingen tysker eller franskmann vil invitere deg hjem i en uke bare fordi man snakker tysk.

Her er Pondus på esperanto; språket er relativt enkelt å forstå:

pondus004-0307.png

Og her er adressen til den norske siden:

https://esperanto.no

Anonymkode: 0ddfe...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...