AnonymBruker Skrevet 7. februar #1 Skrevet 7. februar Bare nysgjerrig på erfaringer rundt hvor vidt dette stemmer. Ligger litt under på 90 persentilen, betyr det automatisk at barnet blir stort? Anonymkode: a1186...184
AnonymBruker Skrevet 7. februar #2 Skrevet 7. februar Jeg lå på 90 persentilen, og baby var estimert til 4 kg, både av jordmor som kjente på magen, og på ultralyd. De bommet bare med 15 gram. Fikk beskjed om at jeg hadde en del fostervann, så det påvirker også sf-målet. Anonymkode: 30811...7aa
AnonymBruker Skrevet 7. februar #3 Skrevet 7. februar Kommer litt an på leiet tim barnet og da. Lå veldig midt på tre, fikk gutt på 4,5. Anonymkode: 47b7d...613
AnonymBruker Skrevet 7. februar #4 Skrevet 7. februar Jeg hadde høye SF-mål, fikk store barn. Det kommer litt an på mengden fostervann og fosterets leie også, men det er nok ofte en viss sammenheng mellom SF-mål og barnets størrelse, ja. Anonymkode: 439ca...578 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #5 Skrevet 7. februar Første lå jeg litt over 50 kurven. Han var 48cm og 3245g. Andre lå jeg under 50 kurven. Han var 54cm og 3910g. Anonymkode: a676c...815
AnonymBruker Skrevet 13. februar #6 Skrevet 13. februar Har ligget litt under med alle mine tre, de var hhv. 3,4 (gutt født tre dager på overtid) 3,1 (jente født 1 dag på overtid) og tiden vil vise hva nummer tre blir😅 snittet er vel 3,5 kg ved termin så SF-målet har vært ganske riktig her Anonymkode: f9fdf...912
AnonymBruker Skrevet 13. februar #7 Skrevet 13. februar Jeg lå litt over gjennomsnittskurven med begge, og de var henholdsvis rett over 3,8 kg og 3,7 kg. Begge et par dager på overtid Anonymkode: 1bc44...f85
AnonymBruker Skrevet 13. februar #8 Skrevet 13. februar Jeg lå litt over, gutten veide 3100. Anonymkode: d6694...886
AnonymBruker Skrevet 13. februar #9 Skrevet 13. februar Har lagt prikk på linjen med begge mine og de var rundt 4 kg begge to Anonymkode: a35b5...2ca
AnonymBruker Skrevet 13. februar #10 Skrevet 13. februar Lå litt høyt med yngste, men mye fostervann var årsaken. Hun veide 2.7 kg. Født på termindagen. Anonymkode: 7b655...b91
AnonymBruker Skrevet 13. februar #11 Skrevet 13. februar Lå høyt med min, var på flere vekstkontroller pga det. Husker ikke tall, men. Kom en liten knert på 3,2 kg, og det 12 dager på overtid 😅 så stemte ikke her. Ingen av vekstkontrollene stemte heller forresten, han ble estimert til mye større. Anonymkode: 82e13...133
AnonymBruker Skrevet 13. februar #12 Skrevet 13. februar Har ligget under kurven ved begge graviditeten, men fått barn rett over 4 kg. Anonymkode: 30946...d01
AnonymBruker Skrevet 14. februar #13 Skrevet 14. februar Lå over kurven forrige graviditet, og hadde økt så mye fra en kontroll til neste at vi ble sendt på tilvektskontroll på sykehuset med ekstra ultralyd. Der var legen helt sikker på at dette ikke var noe spesielt stort barn. Målene fortsatte å være like store, babyen var ganske gjennomsnittlige 3,6 kilo. Anonymkode: 474ea...3dc
Arkana Skrevet 14. februar #14 Skrevet 14. februar Jeg fulgte underlig nok den røde streken alle tre svangerskap. Barna var hhv 4 kg og 52 cm, 4,1 kg og 53 cm og 3,9 kg og 50 cm. SF-mål er et veldig unøyaktig mål på fosterets størrelse fordi det ikke tar hensyn til magefett, mengden fostervann eller fosterets leie (seteleie gir høyere mål). Derfor bruker man UL der det er viktig å vite mer nøyaktig hvor stort barnet blir, men selv her er det jo en del feilmargin. De aller fleste får jo normalstore barn så tror ikke du trenger bekymre deg.
AnonymBruker Skrevet 14. februar #15 Skrevet 14. februar Jeg tror ikke det var så mye å si. Med første barn lå jeg høyere enn med andre barn, men første barn var 0,7 kg lettere enn andre barn Anonymkode: f0742...688
AnonymBruker Skrevet 14. februar #16 Skrevet 14. februar SF er et veldig unøyaktig mål. Det er langt mindre sikkert enn ultralyd. SF-målene kommer an på babyens posisjon, mengde fostervann, og også den som måler - ulike personer kan måle ulikt, og det er derfor ofte en fordel å følge bare målingene til én person. Jeg hadde SF-mål rundt 90-percentilen med begge mine. Eldstemann veide 2.5 kg og var 49 cm ved termin, yngstemann var 2.9 kg og 49 cm da han ble født ved termin... Jeg hadde toppen av livmoren veldig høyt opp under ribbeina. Jeg har lang overkropp, og selv om SF-målene mine var høye, hadde jeg veldig lite synlig gravid-mage. Selv med andremann var det ikke synlig at jeg var gravid før jeg var nesten 6 mnd på vei.. Anonymkode: b8b85...e95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå