Gå til innhold

Kan et kontonummer misbrukes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Stod i kø bak en dame i en butikk, og hun kjøpte noen varer som visstnok var på medlemstilbud, så ekspeditøren tilbød henne å bli medlem for å få rabatten, og guidet henne gjennom registreringsprosessen på telefonen. Plutselig skreik dama opp "HVA SKAL DERE MED KONTONUMMERET MITT?! JEG ER DA IKKE INTERESSERT I Å GI DERE DET!". Ekspeditøren forklarte at det må legges til på profilen for å samle poeng på kjøp. Dama ville da ikke bli medlem likevel, og ville heller ikke kjøpe noe, for dette var utrygt og fare for svindel.

Så, er det virkelig noen fare med å oppgi et kontonummer? Man kan vel ikke bruke det til noe annet enn å..øh, overføre penger dit? Mange kundeklubber og fordelsprogrammer (som Trumf) registrerer jo slike opplysninger.

Anonymkode: 08a14...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hun har lest om pengemuldyr. Neida, hun var sikkert bare av den engstelige og overforsiktige typen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi det bindes til et debit kort så har et kontonummer, med mindre de ønsker å gi meg penger så er det vanskelig å misbruke.

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken butikk var dette? Selv om jeg overhode ikke er redd for å gi fra meg kontonummeret mitt så har jeg aldri vært borti at man skal stå i kassa og oppgi kontonummer for å bli medlem i en kundeklubb. Har faktisk aldri vært borti at jeg må oppgi kontonummer i det hele tatt for å bli medlem. Og jeg er med i maaaaaaange kundeklubber. 

Anonymkode: 11afd...213

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken butikk var dette? Selv om jeg overhode ikke er redd for å gi fra meg kontonummeret mitt så har jeg aldri vært borti at man skal stå i kassa og oppgi kontonummer for å bli medlem i en kundeklubb. Har faktisk aldri vært borti at jeg må oppgi kontonummer i det hele tatt for å bli medlem. Og jeg er med i maaaaaaange kundeklubber. 

Kundeklubber som gir poeng basert på betaling med kort bruker kontonummer for å identifisere betalingen og poengene. Feks Trumf.

Anonymkode: 2eb55...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri opplevd å bli spurt om kontonummer ved registrering i kundeklubb. De gangene jeg har oppgitt det, er det jeg som har registrert det selv på min side på nett. 

Jeg hadde nok også reagert hvis jeg ble bedt om å oppgi kontonummer i en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kundeklubber som gir poeng basert på betaling med kort bruker kontonummer for å identifisere betalingen og poengene. Feks Trumf.

Jeg bruker kun kredittkort, så har ikke kontonr registrert på trumf engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker kun kredittkort, så har ikke kontonr registrert på trumf engang.

Får du poenger ved bruk av kredittkort? Eller er det kredittkort fra Trumf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På debetkortene mine står kontonummer påtrykt. Ikke vanskelig å få tak i kontonummer til folk/ukjente hvis man finner eller stjeler kort.

Allikevel hadde jeg syntes det hadde vært ubehagelig å si kontonummeret høyt i butikken hvis det var flere folk rundt, og hadde sagt at jeg heller vil logge inn på medlemssiden el.l etterpå å legge det inn hvis det var mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis kontonummeret alene var en enkel svindelmåte: hvordan tror dere egentlig alt fra store bedrifter til små lag og foreninger hadde overlevd? Hele deres eksistens er jo basert på at de har et kontonummer. Man betaler jo regninger til kontonumrene deres hele tiden. 

Anonymkode: ce13b...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis kontonummeret alene var en enkel svindelmåte: hvordan tror dere egentlig alt fra store bedrifter til små lag og foreninger hadde overlevd? Hele deres eksistens er jo basert på at de har et kontonummer. Man betaler jo regninger til kontonumrene deres hele tiden. 

...og med "dere" mener jeg selvsagt de som ikke tør gi fra seg kontonummeret sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret er nei, kontonummeret alene kan ikke misbrukes.

Tenk deg hvor mange kontonummer du har sett i løpet av livet - det er mange. Det står et kontonummer på de fleste regninger, det står mange oppført på nett, og det er generelt lite sikkerhet rundt dem. Det er det en grunn til - man får ikke gjort stort annet enn å overføre penger til det.

Anonymkode: 0e0b6...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...