Gå til innhold

Tips til gode joggesko

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg sliter med vond rygg og vonde hofter, har underpronasjon og sliter sånn med å finne gode joggesko med bra demping. Hindrer meg i å være så aktiv som jeg ønsker at jeg ikke har gode sko. Noen som tips?  Dame på 41😄

Anonymkode: 7e184...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvilket undelag du skal jogge på. Asfalt er neppe bra for vondter. Selv har jeg lett for å få vondt om jeg har asfaltjoggesko med lite demping, så jeg liker Asics Nimbus best. Også på mølle. De er myke med god «sprett».

For gåing på hardt underlag liker jeg Hoka Bondi. Men de er ikke så behagelige som Nimbus, synes jeg (har ikke prøvd siste Bondi).

Når det gjelder terrengjoggesko, synes jeg alle jeg har prøvd har for lite demping. Så jeg har endt opp med en hybridmodell fra Hoka som også er god på grus.

Det beste er nok at du drar til en sportsbutikk med stort utvalg, og hvor de har god kunnskap, slik at de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hoka!

Bruker Bondi til vanlig, wide tom, helt nydelige. 

Anonymkode: 96495...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 14.01):

Hei. Jeg sliter med vond rygg og vonde hofter, har underpronasjon og sliter sånn med å finne gode joggesko med bra demping. Hindrer meg i å være så aktiv som jeg ønsker at jeg ikke har gode sko. Noen som tips?  Dame på 41😄

Du er i alderen der disse vondtene KAN skyldes periomenopausen.  Da vil ikke nye sko hjelpe. For å sjekke ut dette kan du ta en prat nedd en lege som er dyktig på overgansgalderen( ikke alle fastleger er god her, dessverre) Evt sjekke ut denne lista om du har flere symptomer https://www.volvat.no/aktuelt/34-tegn-pa-overgangsalder/

Men mot underpronasjon og for å få nok demping ville jeg dratt til en god sportsforretning evt Løpslabbet og bedt om råd. 

Anonymkode: 0c486...f43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Sketchers Max cushioning, de er spesielt gode til å gå på hardt underlag. Jeg ble anbefalt de over Hoka sine løpesko både fra fotterapeut og fysioterapeut når det gjaldt gange. Du nevner ikke at du skal løpe med dem, men de er gode til å løpe med også, men jeg bruker de spesielt når jeg skal gå mye, enten det er forflytning, handletur, eller turer i nabolaget.
Hørt mye bra om Hoka også, og de har jo også mange ulike modeller, men jeg har holdt meg til Sketchers etter anbefalinger spesifikt for meg.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 14.01):

Vond rygg og hofter kommer ofte av svak muskulatur. Viktig med gode sko, men sørg for å trene opp kjernemuskulaturen din og setemuskler :) 

Anonymkode: b5c13...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For meg har jeg funnet ut at det ikke bør være for god demping, særlig ikke veldig sidefleksible. Jeg bruker i tillegg  såler inni fra ortopedsenter. De fleste skomerkene har og pronasjonssko som er mer stabile. Har ikke prøvd dem. 

Anonymkode: 27867...4e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...