mangolassie Skrevet 7. februar #1 Skrevet 7. februar Hei! Håper det er noen eksperter her som kan hjelpe meg med litt råd ☺️ Jeg vil gjerne strikke denne oppskriften på cardigan: https://www.ravelry.com/patterns/library/travelers-cardigan-2 Ser det er anbefalt 6mm pinner og strikkefasthet 15 masker. Vil det funke å bruke Rauma Fivel og pinne nr 5 eller 6 tror dere? (Vil strikke prøver såklart) https://minlillehobby.no/produkt/rauma-fivel/?attribute_pa_rauma-fivel=124-skarp-rod Jeg strikker medium til løst, har ikke klart å strikke ferdig en genser til meg selv på lang tid og vil bruke kvalitetsgarn og at plagget blir holdbart og holder seg pent når jeg først skal legge en del tid i det - vil helst ikke at det skal bli for løst slik at jeg risikerer å hekte meg fast i ting og dra ut tråder som jeg har opplevd om jeg strikker med for tykke pinner i forhold til garnet. Vil også ende opp med et plagg som ikke loer/nupper for mye, som jeg har erfart med tykkere og løsere spunnet garn. Noen som har erfaringer med dette garnet spesifikt, eller andre forslag til garn? ☺️🙏❤️
AnonymBruker Skrevet 7. februar #2 Skrevet 7. februar Hvis du ser på det anbefalte garnet, har det 230 m/100 g, mens Fivel har 100 m/50 g. Det matcher med andre ord ganske bra i tykkelse, men du bør regne om mengde til antall meter for å være sikker på at du kjøper nok. Anonymkode: 86559...ef4
AnonymBruker Skrevet 8. februar #3 Skrevet 8. februar Ja, det går bra. Strikker en cardigan i Fivel nå, pinne 5, den blir kjempefin. Et annet mønster. Jeg ville valgt strikkefastheten som blir penest til garnet, og ikke nødvendigvis den oppgitte i mønsteret. Det vil si ar hvis du strikker på pinne 5, så ville jeg vurdert å gå opp en størrelse i mønsteret - hvis det gir mening. Fin jakke! Anonymkode: 5af93...468
Sniff76 Skrevet 8. februar #4 Skrevet 8. februar Fivel står med anbefalt pinne 4-5 og hvis du har tendens til å strikke i løs retning, tenker jeg at pinne 6 kanskje ikke blir pent (maskene ser ujevne ut) og du bør prøve mindre pinne. Strikk prøvelapper med de ulike pinnene og gå for det som ser pent og jevnt ut og passer nærmest strikkefastheten. Evt strikk etter en størrelse opp/ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå