Gå til innhold

Noen som har reist til Sverige eller Danmark for å kastrere/sterilisere valpen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lovverket i Norge henger fremdeles igjen på at rutinemessig kastrering/sterilisering ikke er lov av hund.

Selv om mange veterinærer anbefaler det så kan de ikke gjøre det likevel pga lovverket.

Selv er jeg klar på at det er helsemessig best for tisper å få fjernet livmor og eggstokker tidlig.

Noen som har reist til Sverige eller Danmark for å utføre dette?

Anonymkode: 771b8...c82

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om noen veterinærer som ikke kastrerer hvis eier ønsker det. 

Mulig det er billigere i Danmark eller Sverige, det vet jeg ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (På 7.2.2025 den 19.56):

Jeg vet ikke om noen veterinærer som ikke kastrerer hvis eier ønsker det. 

Mulig det er billigere i Danmark eller Sverige, det vet jeg ikke. 

Selv jeg som aldri har hatt en hund er klar over at man ikke bare kan bestille time hos veterinær og be om dette,så jeg tviler sterkt på at det finnes mange veterinærer som kastrerer hunder kun basertpå eiers ønske.

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/hund/kastrering-av-hund--er-det-tillate

«I Norge er det berre lov å kastrere hundar når det er nødvendig ut frå omsynet til den enkelte hunden si helse eller velferd, eller dersom andre særlege grunnar gjer det nødvendig. Kreft i ein testikkel og livmorbetennelse er typiske døme på at kastrering er tillate av omsyn til hunden si helse»

https://www.anicura.no/for-dyreeiere/hund/fakta-og-rad/kastrasjon-av-tispe/

«I Norge er det fortsatt slik at rutinemessig kirurgisk kastrasjon av tisper ikke er i tråd med Lov om dyrevelferd (dyrevelferdsloven). For at kirurgisk kastrering skal være akseptabelt må det foreligge en forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse, eller det må være en velferdsgevinst for hunden som overgår ulempene.»

https://www.myrbodyreklinikk.no/forebyggende

«I Norge er reglene slik at kastrasjon av hannhund og sterilisering av tispe ikke er tillatt med mindre det foreligger en medisinsk årsak, så hvis man vil kastrere hunden sin nå må man gjøre det via kjemisk kastrering. Det er nemlig kun huner som har medisinsk grunn til å kirurgisk kastreres som får innvilget dette, mens friske hunder må kastreres kjemisk.»

Anonymkode: f47ee...04c

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er null stress å få kastrert hunden sin. Alle jeg kjenner med hannhund har kastrert dem. Begge mine er kastrerte, det var ikke noe problem å få utført (av forskjellige veterinærer). Jeg har ALDRI hørt om noen som ikke får kastrert hunden sin, og jeg er svært aktiv i hundemiljøet og omgås hundefolk hver eneste dag. 

Anonymkode: a11f1...cbb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 12.54):

Lovverket i Norge henger fremdeles igjen på at rutinemessig kastrering/sterilisering ikke er lov av hund.

Selv om mange veterinærer anbefaler det så kan de ikke gjøre det likevel pga lovverket.

Selv er jeg klar på at det er helsemessig best for tisper å få fjernet livmor og eggstokker tidlig.

Noen som har reist til Sverige eller Danmark for å utføre dette?

Anonymkode: 771b8...c82

Hvordan har du fått for deg at du vet bedre enn naturen ? Hele kroppen er et komplekst samspill. Når man fjerner organer får det alltid negative konsekvenser på noe annet i kroppen  -selv om du med ditt blotte øye kanskje ikke oppfatter/ser/skjønner det.

Anonymkode: 75044...529

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan har du fått for deg at du vet bedre enn naturen ? Hele kroppen er et komplekst samspill. Når man fjerner organer får det alltid negative konsekvenser på noe annet i kroppen  -selv om du med ditt blotte øye kanskje ikke oppfatter/ser/skjønner det.

Anonymkode: 75044...529

Kanskje du burde lære deg å lese før du går til angrep.Dette er ikke min personlige mening🤦🏼‍♀️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er null stress å få kastrert hunden sin. Alle jeg kjenner med hannhund har kastrert dem. Begge mine er kastrerte, det var ikke noe problem å få utført (av forskjellige veterinærer). Jeg har ALDRI hørt om noen som ikke får kastrert hunden sin, og jeg er svært aktiv i hundemiljøet og omgås hundefolk hver eneste dag. 

Så med andre ord er det veldig mange veterinærer som driter i å følge regelverket?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så med andre ord er det veldig mange veterinærer som driter i å følge regelverket?

Regelverket åpner jo for det. 

Anonymkode: 8a58d...d01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Selv jeg som aldri har hatt en hund er klar over at man ikke bare kan bestille time hos veterinær og be om dette,så jeg tviler sterkt på at det finnes mange veterinærer som kastrerer hunder kun basertpå eiers ønske.

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/hund/kastrering-av-hund--er-det-tillate

«I Norge er det berre lov å kastrere hundar når det er nødvendig ut frå omsynet til den enkelte hunden si helse eller velferd, eller dersom andre særlege grunnar gjer det nødvendig. Kreft i ein testikkel og livmorbetennelse er typiske døme på at kastrering er tillate av omsyn til hunden si helse»

https://www.anicura.no/for-dyreeiere/hund/fakta-og-rad/kastrasjon-av-tispe/

«I Norge er det fortsatt slik at rutinemessig kirurgisk kastrasjon av tisper ikke er i tråd med Lov om dyrevelferd (dyrevelferdsloven). For at kirurgisk kastrering skal være akseptabelt må det foreligge en forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse, eller det må være en velferdsgevinst for hunden som overgår ulempene.»

https://www.myrbodyreklinikk.no/forebyggende

«I Norge er reglene slik at kastrasjon av hannhund og sterilisering av tispe ikke er tillatt med mindre det foreligger en medisinsk årsak, så hvis man vil kastrere hunden sin nå må man gjøre det via kjemisk kastrering. Det er nemlig kun huner som har medisinsk grunn til å kirurgisk kastreres som får innvilget dette, mens friske hunder må kastreres kjemisk.»

Det er ikke lov, men det gjøres likevel. Jeg er aktiv i en hundeklubb. Svært mange har kastrert hannhunden sin da den var liten uten annen grunn at de ville det. Jeg har selv en intakt hannhund og ville aldri gjort det selv. Men at det er vanskelig å finne en veterinær dom kastrerer uten grunn bare på grunn av eiers ønske er totalt feilinformasjon. 

Anonymkode: 7446a...167

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har heller aldri hørt om noen dom ønsket kastrering og har fått nei fra veterinær. Personlig mener jeg det er en uting, og at loven bør følges. Men svært få deler tydeligvis den meningen i hundemiljøet.

Anonymkode: 7446a...167

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Regelverket åpner jo for det. 

Anonymkode: 8a58d...d01

Nei det gjør ikke det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det gjør ikke det.

"I Norge er det berre lov å kastrere hundar når det er nødvendig ut frå omsynet til den enkelte hunden si helse eller velferd, eller dersom andre særlege grunnar gjer det nødvendig."

Denne kan lett tolkes ganske vidt om man ønsker det.

Min erfaring er at veterinærer har ulike holdninger til dette med kastrering. Noen følger regelverket mer strengt, andre ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (1 minutt siden):

"I Norge er det berre lov å kastrere hundar når det er nødvendig ut frå omsynet til den enkelte hunden si helse eller velferd, eller dersom andre særlege grunnar gjer det nødvendig."

Denne kan lett tolkes ganske vidt om man ønsker det.

Min erfaring er at veterinærer har ulike holdninger til dette med kastrering. Noen følger regelverket mer strengt, andre ikke. 

Nå må man jo lese loven i sin helhet og ikke kun et avsnitt.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå må man jo lese loven i sin helhet og ikke kun et avsnitt.

Dette står i loven i avsnittet hvor kastrering er nevnt:

§ 9.Medisinsk og kirurgisk behandling

Medisinsk og kirurgisk behandling skal utføres på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ivareta dyrets funksjonsevne og livskvalitet.

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.

Ved smertefulle inngrep skal det nyttes nødvendig bedøvelse og smertelindring.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om medisinsk og kirurgisk behandling, herunder fastsette vilkår for eller forby visse former for slik behandling og gjøre unntak fra andre ledd.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97

Står bare èn setning om kastrering i loven og det er hva jeg siterte over.

Endret av Tabris
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine hunder er kastrert. Var ikke noe problemer det. Først kjemisk kastrert. Så tok vi ballene til begge to. Grunnen var for ar dem skvettet inne. Markerte seg overalt. Med kjemisk kastrering så ble det brå stopp på det. 

Anonymkode: 9baf7...37d

AnonymBruker
Skrevet

Har dårlige erfaringer med kastrering av både hannhund og tispe, så det kommer jeg ikke til å gjøre igjen uten at det må gjøres. 

Hannhunden var seksuell mot jenter i puberteten og stressa fryktelig ved lukten av blod (?) samt tisper i løpetid. Etter kastrering forsvant hans interesse for jenter (mennesker), men han ville fortsatt pare tisper i løpetid hvis han kom inntil de. Litt mindre stress i forhold til tisper, men ble hissig (redd) for andre hannhunder (og de luktet på han og ble sure de også). Pelsen ble dårlig og han måtte ha fôr tilpasset lavere metabolisme. Var kjedelig å gå fra en kosete og sosial hund, til en lettskremt stakkar. 

Tispa måtte kastreres på grunn av livmorbetennelse, men hun fikk beholde eggstokkene. Hun ble veldig lekk (det lå dammer etter henne over alt) det første året operasjonen, men det gikk seg til litt. Hun har nå uhell et par tre ganger i uka. (7 år siden operasjonen) Hun sliter med hyppig blærekatarr på grunn av det der og får lett rød tiss og utflod som plager henne. Hun må også gå på lavkalorifôr for å holde vekta normal. Psyken hennes gikk det greit med i forhold til andre hunder, men det første året var hun preget av alle uhellene med urin selv om vi ikke gjorde noe nummer ut av det. 

Anonymkode: b0686...3ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (På 10.2.2025 den 14.51):

Dette står i loven i avsnittet hvor kastrering er nevnt:

§ 9.Medisinsk og kirurgisk behandling

Medisinsk og kirurgisk behandling skal utføres på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ivareta dyrets funksjonsevne og livskvalitet.

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.

Ved smertefulle inngrep skal det nyttes nødvendig bedøvelse og smertelindring.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om medisinsk og kirurgisk behandling, herunder fastsette vilkår for eller forby visse former for slik behandling og gjøre unntak fra andre ledd.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97

Står bare èn setning om kastrering i loven og det er hva jeg siterte over.

Jeg regnet  jo at flesteparten klarer å forstå at av hensyn til hundens helse selvsagt betyr at kastering vil forbedre en uttalt  helsetilstand hos hunden det samme for hundens velvære. Men selv om det tydeligvis finnes de som ikke forstår dette burde man i hvertfall forvente at veterinæren forstår.

«Når er kastrering av hund lovleg?

I Norge er det berre lov å kastrere hundar når det er nødvendig ut frå omsynet til den enkelte hunden si helse eller velferd, eller dersom andre særlege grunnar gjer det nødvendig.

Kreft i ein testikkel og livmorbetennelse er typiske døme på at kastrering er tillate av omsyn til hunden si helse. Kastrering kan også inngå i behandlinga av andre sjukdommar, til dømes diabetes hos tispe. Ein kryptorkid testikkel ligg i bukhola til hunden. Dette er ein unormal tilstand som gjer blant anna testikkelen meir utsett for kreft. Det må difor reknast som tillate etter lova å fjerne den kryptorkide testikkelen.

I nokre tilfelle kan kastrering gi hunden betre velferd. Det kan til dømes gjelde tisper som er plaga av innbilt svangerskap eller store humørsvingingar gjennom brunstsyklusen. Nokre hannhundar er plaga av unormalt høg kjønnsdrift, som gir langvarig frustrasjon, vekttap eller andre problem. I slike tilfelle kan kastrering vere lovleg, fordi inngrepet gir ein velferdsgevinst for hunden som overgår ulempene»

Skrevet

Jepp, det er ingenting som står der som går mot det jeg skrev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...