AnonymBruker Skrevet 7. februar #1 Del Skrevet 7. februar Har en snart to år gammel hannkatt. I sommer veide han 4.6 kg, mens nå har han gått ned til 3.9 kg. Jeg ser godt at han har blitt tynnere. Nå på vinteren er han bare inne og vil ikke ut. Bør jeg bekymre meg over at han har gått ned? Han spiser ikke så mye av tørrfôret sitt, men når han får våtfor så blir han helt gal og man skulle tro at han ikke har spist på dagesvis.. han får ikke våtfor hver dag. Anonymkode: 32acd...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #2 Del Skrevet 7. februar Hvis han ellers virker til å være kvikk og i god form kan du vel alltids bevisst gå inn for å gi han ekstra mat han spiser godt av en stund og se om han legger på seg. Men det er veldig viktig at katter får mye væske gjennom kosten, så tørrfôr burde de aldri få, for lite væske går på urinveier og nyrene. Anonymkode: 43710...8bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #3 Del Skrevet 7. februar Når var han sist til helsesjekk? Når fikk han ormekur? 15 % vektnedgang på en katt som burde være i vekst, og som er mindre aktiv enn sommerhalvåret er ganske mye. Anonymkode: db021...1bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #4 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Når var han sist til helsesjekk? Når fikk han ormekur? 15 % vektnedgang på en katt som burde være i vekst, og som er mindre aktiv enn sommerhalvåret er ganske mye. Anonymkode: db021...1bc Han ble sterilisert i sommer, ble gjort helsesjekk i samme slengen. Anonymkode: 32acd...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #5 Del Skrevet 7. februar Hi ham våtfôr hver dag da. Anonymkode: 0aa44...1f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #6 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har en snart to år gammel hannkatt. I sommer veide han 4.6 kg, mens nå har han gått ned til 3.9 kg. Jeg ser godt at han har blitt tynnere. Nå på vinteren er han bare inne og vil ikke ut. Bør jeg bekymre meg over at han har gått ned? Han spiser ikke så mye av tørrfôret sitt, men når han får våtfor så blir han helt gal og man skulle tro at han ikke har spist på dagesvis.. han får ikke våtfor hver dag. Anonymkode: 32acd...dfb Du får ringe veterinæren på mandag og høre hva de tenker. Anonymkode: 0f740...8e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #7 Del Skrevet 7. februar Sikkert innvollsorm, typisk tid for å se bivirkningene av det nå. De kan godt hoste litt av og til når de har parasitter. Anonymkode: b8417...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 8. februar #8 Del Skrevet 8. februar Kan være alvorlig sykdom, nyreproblemer f.eks. Jeg ville sjekke pus hos dyrlege. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 8. februar #9 Del Skrevet 8. februar Ville tatt en tlf til dyrlegen ja. Det er vanligere at katter legger på seg om vinteren fordi de er mere inne og i mindre aktivitet, ikke motsatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #10 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 12.08): Har en snart to år gammel hannkatt. I sommer veide han 4.6 kg, mens nå har han gått ned til 3.9 kg. Jeg ser godt at han har blitt tynnere. Nå på vinteren er han bare inne og vil ikke ut. Bør jeg bekymre meg over at han har gått ned? Han spiser ikke så mye av tørrfôret sitt, men når han får våtfor så blir han helt gal og man skulle tro at han ikke har spist på dagesvis.. han får ikke våtfor hver dag. Anonymkode: 32acd...dfb Den må til dyrlege med en gang. Så mye vekttap er tegn på sykdom. Anonymkode: f37c4...9a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #11 Del Skrevet 14. februar Jeg regner med at du nå har kontaktet veterinæren. Anonymkode: 0f740...8e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #12 Del Skrevet 18. februar Jeg forstår bare ikke hvordan en kan ha dyr og ikke gjøre en dritt når noe åpenbart er galt. Kan du svare på hvordan man klarer det, ts? Hva er tankeprosessen? Anonymkode: bfb4d...2a7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #13 Del Skrevet 18. februar Ormekur ville jeg gitt. De blir tynnere om de har orm i seg Anonymkode: 48c5f...a5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #14 Del Skrevet 19. februar Når min gikk ned ganske mye i vekt var det pga. akutt nyresvikt, så veldig viktig å bestille time til veterinær for å få undersøkt - det går fort fra at man kan holde det i sjakk til det er for sent å få hjelp. Anonymkode: aeafc...2c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 19. februar #15 Del Skrevet 19. februar Ta en sjekk hos dyrlegen - kan det være tannskade og/eller tannkjøttbetennelse siden han ikke vil spise noe særlig av tørrforet sitt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #16 Del Skrevet 19. februar Gi ham våtfôr daglig i en måned og se om han legger på seg da. Gjør han det, er vektnedgangen pga han ikke får mat han vil spise. Tørrfôr til katter er ikke helt bra fordi de er så kresne ofte at det går på helsen løs om de får feil mat. Grunnen til at han var normalvektig i sommer er sikkert fordi han da spiste mus og fugler ute for å kompensere for alt tørrfôret som ventet inne/hjemme. Og nå som det er vinter og han bare er inne, får han ikke i seg mus, og blir derfor tynnere fordi han ikke liker tørrfôret. Kan du ikke gi han våtfôr daglig da? Det ruinerer deg ikke, det er jo bare en liten katt. Anonymkode: 80098...4fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #17 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 14.10): Gi ham våtfôr daglig i en måned og se om han legger på seg da. Gjør han det, er vektnedgangen pga han ikke får mat han vil spise. Tørrfôr til katter er ikke helt bra fordi de er så kresne ofte at det går på helsen løs om de får feil mat. Grunnen til at han var normalvektig i sommer er sikkert fordi han da spiste mus og fugler ute for å kompensere for alt tørrfôret som ventet inne/hjemme. Og nå som det er vinter og han bare er inne, får han ikke i seg mus, og blir derfor tynnere fordi han ikke liker tørrfôret. Kan du ikke gi han våtfôr daglig da? Det ruinerer deg ikke, det er jo bare en liten katt. Anonymkode: 80098...4fd Nei man venter ikke en måned om katten plutselig begynner å gå ned i vekt. Det første man gjør er å kontakte veterinæren. Som en annen bruker også nevner gikk katten vår raskt ned i vekt noe som viste seg å skyldes akutt nyresvikt og med tanke på at nyresvikt er den vanligste alvorlig sykdommen hos katter er ikke uforklarlig vektnedgang noe man skal ta lett på! Anonymkode: 0f740...8e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå