Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har fått tilbudt jobb som vikar/sommer på et eldrehjem. Jeg har tidligere jobbet et år før som sommervikar under studietiden min så har nå 1 års ansiennitet samt en bachelorgrad i psykologi. Under min første jobb som sommervikar tjente jeg 173 kr i timen uten erfaring og utdanning. Nå er det beregnet til at jeg skal tjene 193 kr. Jeg spurte sjefen og fikk beskjed om at bachelorgraden ikke regnes med i lønningen da den ikke er relevant for stillingen.

Likevel opplever jeg det som litt rart da i den forrige jobben skulle man kunne få lønnsøkning for utdanning hvis man kunne dokumentere det. Er det normalt og lovlig å ikke ta bachelorgraden med i beregning? Kan det være opptil hver arbeidsgiver?

Har forsøkt å google og spørre blant annet chatgpt men er veldig usikker, så setter pris på svar:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Vecky
Skrevet

Ja, du kan ikke forvente høyere lønn hvis ikke utdannelsen er relevant. 

Samme er hvis du for eksempel søker på en stilling hvor de søker “sykepleier”. Du har videreutdanning som gjør deg til spesialsykepleier, men kan ikke forvente å få lønn som dette, hvis ikke det er spesifisert i stillingsbeskrivelsen. 

AnonymBruker
Skrevet
ScarletWitch skrev (16 minutter siden):

Hei jeg har fått tilbudt jobb som vikar/sommer på et eldrehjem. Jeg har tidligere jobbet et år før som sommervikar under studietiden min så har nå 1 års ansiennitet samt en bachelorgrad i psykologi. Under min første jobb som sommervikar tjente jeg 173 kr i timen uten erfaring og utdanning. Nå er det beregnet til at jeg skal tjene 193 kr. Jeg spurte sjefen og fikk beskjed om at bachelorgraden ikke regnes med i lønningen da den ikke er relevant for stillingen.

Likevel opplever jeg det som litt rart da i den forrige jobben skulle man kunne få lønnsøkning for utdanning hvis man kunne dokumentere det. Er det normalt og lovlig å ikke ta bachelorgraden med i beregning? Kan det være opptil hver arbeidsgiver?

Har forsøkt å google og spørre blant annet chatgpt men er veldig usikker, så setter pris på svar:)

Det er altfor dårlig, selv for en assistent - som du egentlig vil bli. Se etter andre jobber eller si ifra at dette er for dårlig og prøv å forhandle. Det er desperate forhold her ute, jeg er sykepleier, og folk, fra assistenter til sykepleier MÅ forhandle lønn. Da jeg sa opp jobben min sist gang lyste de ut stillingen min med nesten 70 000 mer. 

Jeg blir helt matt over hva kommunene tror de kan komme unna med!  

Anonymkode: d1c05...2e3

• Liker 1
Skrevet

193 kroner timen for en tøff jobb både fysisk og psykisk? Til en voksen dame! Det er frekt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...