Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han sa for en tid tilbake at han ikke hadde følelser for meg lengre. Dette er flere måneder siden. Han ønsket i utgangspunktet å bo i kårboligen hos min søster, de har en gård. Bare sånn midlertidig. Men det ble det ikke noe av. De ønsket det ikke, og jeg synes ikke heller så mye om det. Men tenkte da at det hadde vært en kriseløsning dersom det kun var for å tenke litt for seg selv. 

Nå har han fått leie seg et hus, men må pusse det opp først. Så han styrer på og maler og ordner, og kommer seg IKKE ut av huset vårt. Han tenker kun på seg selv, og har ingen tanker for hva jeg måtte føle oppi alt dette. Jeg har bedt han om en samtale rundt det med økonomien, for vi kommer jo begge til å få det trangere. Jeg har gått inn med mest midler for å kjøpe hytta vi eier sammen. Den ønsker jeg å selge, for å frigjøre midler. Jeg har ingen ønsker om å sitte med den, men han blir forbanna når jeg snakker om å selge den. Jeg får han rett og slett ikke med på en slik samtale. Han blir bare sur og går. 

Kanskje han tenker at hvis han ombestemmer seg etterhvert og vil tilbake, så er iallefall all eiendom som før. Jeg vet ikke. Men ting blir jo ikke som før uansett. Vi har jo barn sammen, så det er vanskelig dette her. Hvordan kan man ordne dette på en ok måte? 

Anonymkode: 3f1c3...60a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden dere har barn så må dere vel innom familievernkontoret. Høres ut som om dere trenger hjelp til å finne ut av ting. Økonomi og evt salg av hytte osv er vel en naturlig del av et sånt møte?

Evt om dere kan leie en advokat som kan være en utenforstående som kan gi råd om hvordan gjøre med det økonomiske? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere må ha meklingsattest og samværsavtale. Så får du søke om barnetrygden, der får du 2516 mer. Så spørs det på samværsprosenten om du kan søke overgangsstønad. Det er kalkulator på NAV sine sider så du kan regne ut hva du kan få der. 

Når det kommer til salg av det som er felles, finner dere ikke en enighet må han kjøpe deg ut. Du kan snakke med en advokat om hvordan dette skal gjøres. Eier dere felles hus så må dere finne en løsning her også.

Anonymkode: 43e8b...c9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dere gift eller (forhenværende) samboende? Akkurat rundt økonomi og separasjon så spiller det en rolle, med mindre dere har avtalt særeie som gifte.

Anonymkode: 1461d...2e5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere må ha meklingsattest og samværsavtale. Så får du søke om barnetrygden, der får du 2516 mer.

Det er den forelderen barnet har adresse hos som får barnetrygden. Det er ikke gitt at det er moren.

spørs det på samværsprosenten om du kan søke overgangsstønad.

Folk som er i arbeid får jo ikke overgangsstønad, de får lønn som vanlig.

Endret av Snok1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (12 minutter siden):

Det er den forelderen barnet har adresse hos som får barnetrygden. Det er ikke gitt at det er moren.

spørs det på samværsprosenten om du kan søke overgangsstønad.

Folk som er i arbeid får jo ikke overgangsstønad, de får lønn som vanlig.

Les mer på overgangsstønad. Man skal tjene ganske mye for å ikke få dette. Det er ikke engangsstønad.

Det trekkes 0.45 øre per krone du tjener ellers. Den mottar man i 36 mnd om mam har barnet 60% eller mer.

Slik som faren har rømt ansvar så regner jeg med at mor står igjen med alt med barna

Anonymkode: 43e8b...c9e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Slik som faren har rømt ansvar så regner jeg med at mor står igjen med alt med barna

Det står ingen steder at far har rømt ansvar. Kritikken går på at han bruker lang tid på å flytte ut og at økonomiske oppgjør går tregt. Å si at han -ut fra dette- rømmer fra ansvar er kanskje å trekke litt raske slutninger?

Men for all del, kanskje har du rett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...