AnonymBruker Skrevet 7. februar #1 Skrevet 7. februar Hei, har en datter på 3,5 måneder som plutselig fra januar av nå har begynt å våkne mye mer på natten. Det har pågått i 4-5 uker nå, og det er ikke uvanlig at hun våkner opp mot 5-6 ganger fra hun blir lagt til det er på tide å stå opp. Leggetid er ca kl 20-21 og så står vi opp mellom kl 6:30 og 8 en gang som regel. Det er ikke så vanskelig å få henne til å sovne igjen nødvendigvis om natta, men likevel slitsom for oss begge at nattesøvnen blir brutt opp så mange ganger. Noen med lignende erfaring og hva er eventuelt løsningen? Jeg har lurt på om hun kan plages med luft i magen kanskje, da det ser ut som hun er litt misfornøyd hver gang hun våkner. Roer seg med pupp som regel. Eller kan det hende at hun sover for lite på dagtid? Hun sover ikke mer enn 2-3 timer på dagen fordelt på 4 eller 5 soveblunder. Hører rundt meg at andre babyer på hennes alder sover langt mer på dagen. TS Anonymkode: 51675...2b9
AnonymBruker Skrevet 7. februar #2 Skrevet 7. februar Samme med vår. Startet da han var ca 3 mnd, nå er han snart 7 mnd og våkner fortsatt 6-7 ganger i løpet av natta. Skal ha pupp han, eneste som funker. Anonymkode: 31a12...c03
AnonymBruker Skrevet 7. februar #3 Skrevet 7. februar Løsningen er å godta at det er sånn, og slutte å kave etter å "fikse det" Babyer våkner i perioder mye på natten, og sånn er det. Det er helt normalt å våkne ørten ganger på natten. Det høres ut som om hun sover litt lite. På den alderen er "normal" mengde 14-15 timer i døgnet, men mine sov aldri så mye. Det er også normalt å legge litt tidligere når de nærmer seg 4 mnd. De begynner å produsere melatonin i 3-månedersalderen, og da kan det være gunstig å legge dem i 18-19-tiden. Det kan være hun er overtrøtt når dere legger så seint, og overtrøtthet fører typisk til mange oppvåkninger. Men altså; det er helt vanlig (og frustrerende for alle) med hyppig oppvåkning, det betyr ikke at noe er "galt". Anonymkode: 078d5...154 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar #4 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Løsningen er å godta at det er sånn, og slutte å kave etter å "fikse det" Babyer våkner i perioder mye på natten, og sånn er det. Det er helt normalt å våkne ørten ganger på natten. Det høres ut som om hun sover litt lite. På den alderen er "normal" mengde 14-15 timer i døgnet, men mine sov aldri så mye. Det er også normalt å legge litt tidligere når de nærmer seg 4 mnd. De begynner å produsere melatonin i 3-månedersalderen, og da kan det være gunstig å legge dem i 18-19-tiden. Det kan være hun er overtrøtt når dere legger så seint, og overtrøtthet fører typisk til mange oppvåkninger. Men altså; det er helt vanlig (og frustrerende for alle) med hyppig oppvåkning, det betyr ikke at noe er "galt". Anonymkode: 078d5...154 Takk for svar! Ja jeg kunne jo lagt til at jeg er fullstendig klar over at dette er vanlig 🤓 Likevel kjekt å høre andres erfaringer og om noe kan ha hjulpet litt i riktig retning😊 TS Anonymkode: 51675...2b9
AnonymBruker Skrevet 7. februar #5 Skrevet 7. februar Jeg har baby på samme alder som oppfører seg likt. På dagtid er yan vrldig nysgjerrig på alt nå, og har egentlig ikke tid til å spise/ligge ved puppen. Så jeg har bare tenkt at det er defor han våkner så hyppig og ammer på nattestid. At han bare glemmer/ikek vil spise på dagtid og derfor tar igjen på natta. Slitsomt, men bare en fase, som mye annet Tror det er godt tips å bare akseptere, i stedefor å prøve å fikse hele tiden Anonymkode: d9a05...2f5
AnonymBruker Skrevet 7. februar #6 Skrevet 7. februar Alle jeg kjente sine babyer hadde en periode med veldig mye oppvåkninger og dårlig søvn rundt 4 måneder. Det kalles vel 4 month sleep regression? Men kan begynne nærmere 3 mnd og har jeg lest. Hos mange av de jeg kjente ble det bedre etter 2-4 uker. Hos oss ble det bare gradvis verre til rundt 10 mnd før det ble gradvis bedre. Anonymkode: 5accb...2e0
AnonymBruker Skrevet 7. februar #7 Skrevet 7. februar Søvn på dagtid ble bedre her når jeg fulgte våkenvinduer. Rundt 3,5 mnd alder var det 1,5 time våknen om gangen så la jeg baby ved å amme eller trille. Hun sov sjeldent mer enn 1 time hver dupp da, ofte bare 30 minutter med mindre jeg vugget eller trillet. Anonymkode: 5accb...2e0
AnonymBruker Skrevet 7. februar #8 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alle jeg kjente sine babyer hadde en periode med veldig mye oppvåkninger og dårlig søvn rundt 4 måneder. Det kalles vel 4 month sleep regression? Men kan begynne nærmere 3 mnd og har jeg lest. Hos mange av de jeg kjente ble det bedre etter 2-4 uker. Hos oss ble det bare gradvis verre til rundt 10 mnd før det ble gradvis bedre. Anonymkode: 5accb...2e0 Vi opplevde det, ja. Begynte ved 3,5 måned og varte i 6 uker. Nå er baby 6 mnd og våkner 2-3 ganger på natta (for å amme), men er lys våken 05 da. Så syns fortsatt søvnen er tøff, men håper det blir bedre etter hvert. Anonymkode: dfd2e...29f
AnonymBruker Skrevet 7. februar #9 Skrevet 7. februar Hadde det likt rundt den tiden. Oppvåkning hver time på det dårligste. Fulgte litt tips fra "the no cry sleep solution " (sove uten gråt) og følte det kanskje hjalp litt? Eventuelt så kanskje der gikk over av seg selv, ikke godt å vite med disse små som utvikler seg hele tiden. Anonymkode: 9407a...2f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå