Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ammingen gikk ikke og etter samtale med lege blitt oppfordret til ammeslutt og flaske. En uke som flaskemamma og jeg mistrives veldig. Noen som har tips til å effektivt lage flasker, tips til turer osv.? Søvnkvaliteten min er helt ødelagt med å lage flasker på natten, får ikke ungen til å sove på dagen lenger etc.  

trenger ikke noen kommentarer på om hvorfor jeg må slutte, da det er en medisinsk årsak. 

Anonymkode: 20346...539

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ammingen gikk ikke og etter samtale med lege blitt oppfordret til ammeslutt og flaske. En uke som flaskemamma og jeg mistrives veldig. Noen som har tips til å effektivt lage flasker, tips til turer osv.? Søvnkvaliteten min er helt ødelagt med å lage flasker på natten, får ikke ungen til å sove på dagen lenger etc.  

trenger ikke noen kommentarer på om hvorfor jeg må slutte, da det er en medisinsk årsak. 

Jeg var også flaskemamma og de første ukene er et mareritt. Man føler man vasker flasker til man spyr!! Etter hvert kommer du inn i rutinen. Og om du prepper og planlegger på forhånd blir det lettere.

Jeg pleide å ha en termos med kokende vann på soverommet om natta. I tillegg hadde jeg en flaske med avkjølt kokt vann ved siden av. Jeg hadde også målt opp riktig mengde pulver i hver tåteflaske slik at jeg bare kunne fylle på det varme vannet når babyen våknet. Da fylte jeg mesteparten med det varme vannet og litt med det kalde slik at det ble riktig temperatur. Når man kommer inn i det er det veldig effektivt. 

Slik gjorde jeg det også på tur. Termos med kokende vann, flaske med kokt rent vant og reine tåteflasker med målt opp melkepulver oppi.

Jeg husker at jeg også kjøpte et sånt stativ med lokk til å «koke» flasker til mikroen. Det gjorde det litt enklere. Etterhvert når babyen ble litt eldre vasket jeg bare flaskene i oppvaskmaskinen på 70 grader. Da gadd jeg ikke koke lenger. 

Lykke til. Du kommer inn i rutinene! 👍🏻

Anonymkode: 7c511...2e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag flere flasker om gangen som du kjøler ned i vannbad, kan stå i kjøleskap i 24 timer. 
vi varmer i mikro, MEN uhyre viktig at man blander godt etterpå for å unngå uhevn varme som kan føre til at babyen brenner seg. Du kan også varme i vannbad, ha en termos med varmt vann så er flasken klar på kort tid. 
Har du ikke sterilisator så skaff en med en gang. 
Når vi er ute av huset bruker vi de ferdigblanda kartongene. Bor du i nærheten av sverige så er det billigere med mme der. 

Anonymkode: 1ffb1...db8

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Slik vi gjør det. Nå etter nyere retningslinjer skal jeg være enig i at det er mye mer tidkrevende nå enn før fordi man må blande melken i 70 grader og ikke 40 slik man kunne før. Uansett det vi gjør er at vi koker vann og har det på termos. Bruker vannet derfra og blander. Kjøler i kaldt vannbad. Det du og kan gjøre er å lage til flere flasker på en gang og har de i kjøleskap for så å varme de i enten varmt vannbad eller mikro. Siden vi ikke har mikro fant vi ut at det tok lengre tid å varme opp enn å kjøle ned så vi valgte å kjøle ned i kaldt vannbad og lar den stå litt til den kjøler seg. Blir litt venting på baby men hjelper å bysse å synge litt og ha tutt mens man venter i få min.

Om du skal ut på noe anbefaler jeg å kjøpe ferdig blandet melk fra butikken. Da har du med deg noen tåteflasker og noen beger med ferdigblandet melk som du bare heller i tåteflaska og gir. Den trengs ikke varmes opp heller.

Endret av Maleficenta
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg syns flaske styret var mindre stress enn amming som gikk til helsikes med en hylskrikende baby

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Jeg må innrømme at jeg syns flaske styret var mindre stress enn amming som gikk til helsikes med en hylskrikende baby

Ja vet du, der er jeg enig. Jeg endte opp med delamming etter MYE jobb, men jammen er det greit med flasker også. Pappaen kan ta like mye som meg feks, nettene blir enklere. 

Anonymkode: 1ffb1...db8

• Liker 1
Skrevet

en god termos med kokt vann i klar på nattbordet sammen med en boks med erstatning  😊 ha også rene flasker tilgjengelig på nattbodet. så slipper du å gå ned å koke vann for hver gang baby vil ha mat.

Ha flakser som egner seg for dere, vi var veldig fornøyd med mam anti colic . De var lett og vaske og sterilsieres i microen om ønskelig . Erstatningen som funka best hos oss var hipp. Mindre magevondt hos babyene da

Skrevet (endret)
Cyndaquil skrev (2 minutter siden):

en god termos med kokt vann i klar på nattbordet sammen med en boks med erstatning  😊 ha også rene flasker tilgjengelig på nattbodet. så slipper du å gå ned å koke vann for hver gang baby vil ha mat.

Ha flakser som egner seg for dere, vi var veldig fornøyd med mam anti colic . De var lett og vaske og sterilsieres i microen om ønskelig . Erstatningen som funka best hos oss var hipp. Mindre magevondt hos babyene da

Om jeg kan få slenge på et tips. Min minste var litt hard i magen av hipp så vi ble tipset om nan sensilac. Da var han helt fin i magen med normal avf.

Endret av Maleficenta
AnonymBruker
Skrevet

Lag opp flasker for et døgn av gangen. Avkjøl i vannbad og sett de i kjøleskap.

La far hjelpe til med mating om natten :) 

Anonymkode: 52d9b...ee6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi klarte oss fin-fint uten sterilisator. Hadde nok flasker til å klare oss et døgn. Flaskekokingen hver kveld ble et nyttig og ganske deilig avbrekk.

Anonymkode: 8a2ad...b84

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi klarte oss fin-fint uten sterilisator. Hadde nok flasker til å klare oss et døgn. Flaskekokingen hver kveld ble et nyttig og ganske deilig avbrekk.

Anonymkode: 8a2ad...b84

Ja vi og. Lurt å ha mange flasker så man alltid har noen rene hele tiden 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I brukte termos og hadde kaldt vann på flaskene. Med nummer to kjøpte vi babybrezza som forenklet hverdagen veldig. Vi hadde mange flasker, og vasket hver kveld. Først i oppvaskmaskinen også kokte vi de etterpå. Hadde aldri behov for sterilisator. Vi hadde også bokser vi kunne fordele mengde mme pulver slik at det var så enkelt som mulig. Eldste tålte vanlig nan best, mens minste måtte ha nutramigen pga melkeallergi.

Anonymkode: 59dd5...81e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kok opp vann og ha på termos. Alt er en vane, nå skal du endre noe og det er ikke gjort på ei uke. 
Ting går seg til. 
Gå ikke avsted og kjøp «kaffetrakter» til morsmelk. De er ikke heldig i bruk, men de er en inntektskilde for produsent og butikker. 

Anonymkode: c2d31...fb5

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte ferdigblandet/drikkeklar mme om natten, den må ikke varmes opp til 70 grader. Lagde flasker klar på forhånd. Hadde mange flasker. Vasket i oppvaskmaskin på 70 grader og steriliserte flaskene en gang for dagen. 

Anonymkode: f313c...f21

Skrevet

Nok flasker, ferdig blandet og fladkevarmer på natten eller termos med kokt vann - både varmt og avkjølt, ferdig oppmålt pulver i beholder. 
Sterilisator for å slippe ulykker eller å ha glemt å koke - de tørker også flaskene.

Det er lettere å få avlastning fra pappaen eller andre ☺️

Detta går fint ☺️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...