AnonymBruker Skrevet 7. februar #1 Skrevet 7. februar Han er 10 mnd. Har alltid vært uredd og glad i folk. Nå etter kastreringen gjemmer han seg når folk kommer og virker generelt mer nervøs. Skyldes dette at den territoriale adferden er borte, eller hva? Har noen opplevd det samme? Savner litt den trygge katta mi🥲 Anonymkode: 9627d...9dd
Tabris Skrevet 7. februar #2 Skrevet 7. februar Hvis det bare er noen dager siden så kan det være ettervirkninger av narkosen eller at han har vondt og føler seg i ulage enda. Jeg ville avventet noen uker for å se om det går over. 1
Million Skrevet 7. februar #3 Skrevet 7. februar (endret) Testosteron gjør hanner (både mennesker og dyr) modigere, så ja, det at den er kastrert kan gjøre katten mer usikker og engstelig, og ikke så "tøff i trynet" som før. En kjennsgjerning når testosteronnivået faller og blir borte. Endret 7. februar av Million 1
Tabris Skrevet 7. februar #4 Skrevet 7. februar Million skrev (6 minutter siden): Testosteron gjør hanner (både mennesker og dyr) modigere, så ja, det at den er kastrert kan gjøre katten mer usikker og engstelig, og ikke så "tøff i trynet" som før. En kjennsgjerning når testosteronnivået faller og blir borte. Dette er ikke helt gitt. Testosteron kan også maskere usikkerhet. F.eks så kan en intakt hannhund være usikker ovenfor andre hunder, men likevel oppsøke dem fordi testosteronet overstyrer usikkerheten. (Det er i slike situasjoner det raskt kan smelle og bli anspent, og noen tolker det som at hunden er "tøff"). Hvis den hunden blir kastrert så vil behovet for å oppsøke andre hunder, som kom av testo, bli borte og hunden vil dermed unngå andre hunder. Det kan dermed lett tolkes som at kastrering gjorde hunden usikker, når den egentlig alltid har vært det, men det var maskert av testosteronet.
AnonymBruker Skrevet 7. februar #5 Skrevet 7. februar Siden det kun er noen dager siden, så er det nok heller opplevelsen ved veterinæren som kanskje har satt en liten støkk pus. Endringer i pus adferd med tanke på kastreringen, er nok litt tidlig å si noe om. Det tar tid før testosteron er borte fra systemet. Det forsvinner liksom ikke sammen med steinene. Anonymkode: 6e545...91f 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #6 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Siden det kun er noen dager siden, så er det nok heller opplevelsen ved veterinæren som kanskje har satt en liten støkk pus. Endringer i pus adferd med tanke på kastreringen, er nok litt tidlig å si noe om. Det tar tid før testosteron er borte fra systemet. Det forsvinner liksom ikke sammen med steinene. Anonymkode: 6e545...91f Nei, det var det jeg trodde. Det står 4 ukers tid angående senkingen av testosteronet Anonymkode: 9627d...9dd
AnonymBruker Skrevet 7. februar #7 Skrevet 7. februar Begge mine katter (hunn og hann) ble markant endret etter kastrering, men spesielt hunnkatten. Hun var en veldig uredd og selvsikker pus før kastrering, men er - 11 år etter - fortsatt utrolig skvetten og redd pus. Hos mine tror jeg det er opplevelsen hos dyrlege som gjorde det, begge var null problem å ha med til dyrlege før kastrering. Nå er det tvangsbur og narkose hver eneste gang Anonymkode: 3441c...7ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå