AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:10 #21 Del Skrevet fredag kl 10:10 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg legger denne under helse da jeg ønsker å få svar via et helseperspektiv (astma). Men det er vare å flytte tråden hvis det er ønskelig. Har astma og er veldig utrent. Har blitt redd for å trene, men har forstått at trening og kondisjonstrening er bra når man har astma. På vinteren er det vanskelig å gå turer pga kulda og de dahene det egentlig ikke er så kaldt er luftfuktigheten gjerne høy slik at det kjennes kaldere ut enne det er. Og resultatet blir det samme: økte symptomer. På vår og sommer er det pollen og det gjør det vanskelig å gå turer/jogge da. Har allergi mot parfyme og dårlig erfaring med treningsstudio. Så da gjenstår hjemmetrening. Jeg lurer på hvilke hjemmetreningsutstyr dere anbefaler til kondisjinstrening og gjerne erfaringer. Jeg er ikke overvektig, men helt utrent, tvers igjennom. Alle råd om trening og astma (sammen eller hver for seg) tas i mot med stor takk! Anonymkode: e3a3e...fc3 Astma betyr ikke at du skal slutte å trene, slutte å gå ut når det er kaldt osv. Astma er en sykdom du må lære deg til å trene og å leve annerledes med enn uten astma i kroppen. Varmemasker er et hjelpemiddel du får fra NAV Hjelpemiddelsentral. Men du kan like gjerne bruke en biff eller et sjal foran munnen for å redusere kald luft i luftveiene. Astma krever og at du langsomt varmer opp ikke at du bråtrener uansett hva som er i luften. Ingen idrettsutøver med astma lager så mye trøbbel og en tråd ut av sin astma, de har opplæring i riktige teknikker og trener i vei. Neste, du har ikke allergi mot parfyme, det har ingen pr. dags dato klart å påvise at er en allergi. Men du kan reagere med hypersensitivitet i nedre luftveier ved kontakt med parfyme. Det kan kjennes ut som allergi mot pollen, men er ikke samme mekanisme som en allergisk reaksjon. Og folk med parfyme på treningssenter de har ingenting der å gjøre. Men de kjenner ikke sin egen stank, så det er bare en ting å si om dem, tilgi dem for de vet ikke hva de gjør, eller hva de forårsaker hos andre mennesker. Du må få deg opplæring i hvordan du skal leve med din astma slik det den ikke hemmer deg i å leve. Snakk med fastlegen om astma skole. Anonymkode: 47150...255 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:22 #22 Del Skrevet fredag kl 10:22 jeg har astma og allergi og jeg bruker filtermaske i pollensensongen og kuldemaske vinterstid når jeg er ute, det fungerer bra sammen med medisiner og min erfaring er at man ofte er reddere for symptomene enn det man egentlig trenger være. JA det er ubehagelig men med riktig medisin er man ofte i stand til mer enn man tror om man står i det litt. Jeg trener styke hele året for eksempel og det går helt fint med sykdommen, så går jeg mye i fjellet fra April til Oktober på tross av pollenplager og pusten, jeg går langrenn osv, men det er jo ikke slik at selv om jeg er aktiv og godt dekket av medisiner osv så gjelder det for alle men jeg tror at om du starter forsiktig og prøver deg frem vil du finne ut at du kan mer enn du tror. Anonymkode: 1127f...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå