AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:57 #1 Del Skrevet fredag kl 06:57 Jeg legger denne under helse da jeg ønsker å få svar via et helseperspektiv (astma). Men det er vare å flytte tråden hvis det er ønskelig. Har astma og er veldig utrent. Har blitt redd for å trene, men har forstått at trening og kondisjonstrening er bra når man har astma. På vinteren er det vanskelig å gå turer pga kulda og de dahene det egentlig ikke er så kaldt er luftfuktigheten gjerne høy slik at det kjennes kaldere ut enne det er. Og resultatet blir det samme: økte symptomer. På vår og sommer er det pollen og det gjør det vanskelig å gå turer/jogge da. Har allergi mot parfyme og dårlig erfaring med treningsstudio. Så da gjenstår hjemmetrening. Jeg lurer på hvilke hjemmetreningsutstyr dere anbefaler til kondisjinstrening og gjerne erfaringer. Jeg er ikke overvektig, men helt utrent, tvers igjennom. Alle råd om trening og astma (sammen eller hver for seg) tas i mot med stor takk! Anonymkode: e3a3e...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:15 #2 Del Skrevet fredag kl 07:15 Jeg tenker romaskin. Da får du trent styrke og kondis i ett. Ellers er ergometersykkel og ellipsemaskin fine også. Det kommer an på hvor mye plass du har. Med tredemølle kan du starte med å gå, og etterhvert øke til jogging når du blir i bedre form. Anonymkode: 0222b...228 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:16 #3 Del Skrevet fredag kl 07:16 Høres ut som at du er underbehandlet når du får symptomer i kaldt vær. Du skal i prinsippet kunne gjøre akkurat det andre kan (så vet vi alle at det for noen er umulig). Så første bud er å få bedre kontroll slik at du kan trene ute. Inne kan du kjøpe deg diverse apparater, ut fra hva du liker og har plass til. YouTube har masse treningsvideoer av alle slag hvor du bare trenger litt gulvplass. Svømming er sikkert ikke så bra for luftveiene dine siden du fremdeles har symptomer? Anonymkode: b5144...e59 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:20 #4 Del Skrevet fredag kl 07:20 Romaskin er genialt! Sett den foran en skjerm og se på noe, hør på lydbok og ro. Pass på riktig teknikk og du har en suveren treningsform som dekker så og si alt som trengs Anonymkode: 12d71...0d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:22 #5 Del Skrevet fredag kl 07:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som at du er underbehandlet når du får symptomer i kaldt vær. Du skal i prinsippet kunne gjøre akkurat det andre kan (så vet vi alle at det for noen er umulig). Så første bud er å få bedre kontroll slik at du kan trene ute. Inne kan du kjøpe deg diverse apparater, ut fra hva du liker og har plass til. YouTube har masse treningsvideoer av alle slag hvor du bare trenger litt gulvplass. Svømming er sikkert ikke så bra for luftveiene dine siden du fremdeles har symptomer? Anonymkode: b5144...e59 Jeg har forsøkt å snakke med leger (har byttet fastlege 3 ganger etter jeg fikk diagnosen for noen år siden), men de alle er litt sånn "du får prøve deg frem". Får aldri noe skriv, informasjon, tips eller råd. På nettsidene til astma og allergiforbundet står det at man skal ha en behandlingsplan, men har ikke dette. Kan man "kreve" å få det? Noterer meg tips og råd! Mtp plass har vi vel plass til det vi prioroterer. Anonymkode: e3a3e...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
8ilver8nake Skrevet fredag kl 07:27 #6 Del Skrevet fredag kl 07:27 Air bike / assault bike ville jeg anbefalt, får brukt hele kroppen og er veldig bra for kondisjon, veldig effektivt for intervall økter som kanskje er enklest å komme i gang med. 5 ganger 2 minutt f.eks er utrolig effektiv og vil hurtig forbedre kondisjon uten at man trenger lange økter og veldig viljestyrke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:53 #7 Del Skrevet fredag kl 07:53 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har forsøkt å snakke med leger (har byttet fastlege 3 ganger etter jeg fikk diagnosen for noen år siden), men de alle er litt sånn "du får prøve deg frem". Får aldri noe skriv, informasjon, tips eller råd. På nettsidene til astma og allergiforbundet står det at man skal ha en behandlingsplan, men har ikke dette. Kan man "kreve" å få det? Noterer meg tips og råd! Mtp plass har vi vel plass til det vi prioroterer. Anonymkode: e3a3e...fc3 Første bud er å ta medisinene sine, og ta de riktig (mange som slurver med en eller begge deler). Se instruksjonsvideoer på Felleskatalogen eller produsenten sine sider. Hvis/når det ikke fungerer så går du til fastlegen og sier at du har disse medisinene per nå, du bruker dem riktig, men opplever fremdeles symptomer når du gjør XYZ, og bruker anfallsmedisin så og så ofte. Legg frem hvilke symptomer du får. Symptomer på innpust og symptomer høyt oppe i halsen er ofte noe annet enn astma og krever annen behandling (eilo eller vcd, stemmebånda dysfunksjon). Tungpust kan være så mye, så heller si du blir tett på utpust, hveser/piper, og hvor lenge det varer med/uten anfallsmedisin. Behandlingsplan kan være det som står på reseptene dine, mens noen har mer komplekse med opp- og nedtrapping. Hvis fastlegen ikke kan trappe opp mer, kan du enten henvises til (privat) spesialist eller betale for det selv. Det kan vel være verdt det hvis du er veldig plaget. Anonymkode: b5144...e59 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:01 #8 Del Skrevet fredag kl 08:01 Ville startet med hoppetau, krever ikke mye plass, koster lite. Finn frem spilleliste på Spotify med Tabata workout, og hopp i vei. Enkel, men effektiv trening. Bruker det de dagene det er for kaldt til å jogge ute, eller dager jeg ikke har tid nok til å legge inn en joggeøkt. Avslutter ofte hoppetau-økta med noen runder "Bring Sally up" på Spotify og knebøy, armhevinger, situps osv. Anonymkode: dd22f...cd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:02 #9 Del Skrevet fredag kl 08:02 Tusen takk for gode råd og informasjon! Jeg står ikke på store doser og da jeg unngår ting som kan trigg anfall, bruker jeg ikke så mye anfallsmedisin. Som å trene og det er jo ikke bra. Tar den forebyggende medisinen slavisk, samme tidspunkt hver morgen. Har blitt vist teknikk på apoteket og fått forklart hvordan det skal se ut og føles. Nå bet jeg litt mer hva jeg skal "se etter" av symptomer slik at det er lettere å forklare legen! Anonymkode: e3a3e...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:08 #10 Del Skrevet fredag kl 08:08 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ville startet med hoppetau, krever ikke mye plass, koster lite. Finn frem spilleliste på Spotify med Tabata workout, og hopp i vei. Enkel, men effektiv trening. Bruker det de dagene det er for kaldt til å jogge ute, eller dager jeg ikke har tid nok til å legge inn en joggeøkt. Avslutter ofte hoppetau-økta med noen runder "Bring Sally up" på Spotify og knebøy, armhevinger, situps osv. Anonymkode: dd22f...cd5 Jeg regner med at dersom jeg begynner med dette ut av det blå så kommer knær og ankler til å stryke med? Det er virkelig lite muskelmasse på kroppen min, det er skikkelig flaut. Eller går det greit for ankler, knær, hofter og rygg? Har dog veldig lyst til å begynne med hoppetau siden det er morsomt å drive med og jeg husker da jeg var spretten i kroppen og savner det! (Hoppetau noteres ned!🥰) Anonymkode: e3a3e...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danseskjørt Skrevet fredag kl 08:13 #11 Del Skrevet fredag kl 08:13 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg regner med at dersom jeg begynner med dette ut av det blå så kommer knær og ankler til å stryke med? Det er virkelig lite muskelmasse på kroppen min, det er skikkelig flaut. Eller går det greit for ankler, knær, hofter og rygg? Har dog veldig lyst til å begynne med hoppetau siden det er morsomt å drive med og jeg husker da jeg var spretten i kroppen og savner det! (Hoppetau noteres ned!🥰) Anonymkode: e3a3e...fc3 Begynn å hopp 4-5 min hver dag i en eller to uker, også øker du gradvis tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:15 #12 Del Skrevet fredag kl 08:15 Men det er vel ikke farlig å være ute med litt symptomer? Hvor ille er disse symptomene? Anonymkode: 3d051...6bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:25 #13 Del Skrevet fredag kl 08:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har forsøkt å snakke med leger (har byttet fastlege 3 ganger etter jeg fikk diagnosen for noen år siden), men de alle er litt sånn "du får prøve deg frem". Får aldri noe skriv, informasjon, tips eller råd. På nettsidene til astma og allergiforbundet står det at man skal ha en behandlingsplan, men har ikke dette. Kan man "kreve" å få det? Noterer meg tips og råd! Mtp plass har vi vel plass til det vi prioroterer. Anonymkode: e3a3e...fc3 Selvfølgelig kan du kreve det! Be også om henvisning til en astmalege slik at du kan få skikkelig kontroll! Anonymkode: 04b0c...d99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:23 #14 Del Skrevet fredag kl 09:23 Du bør jo komme det til en lungelege som kan astmasykdom. Du bør ta anfallsmedisiner før trening, ca 30 min før. Du bør alltid ha med deg medisinene, og du bør gå på bedre forebyggende medisiner. Du bør holde et lavt intensitetsnivå i førsten, å bygge deg sakte opp. Jeg får anfall av hoppetau, det er for tøft for meg. Romaskin tror jeg er ypperlig å starte med . Anonymkode: ec55b...79a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet fredag kl 09:30 #15 Del Skrevet fredag kl 09:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for gode råd og informasjon! Jeg står ikke på store doser og da jeg unngår ting som kan trigg anfall, bruker jeg ikke så mye anfallsmedisin. Som å trene og det er jo ikke bra. Tar den forebyggende medisinen slavisk, samme tidspunkt hver morgen. Har blitt vist teknikk på apoteket og fått forklart hvordan det skal se ut og føles. Nå bet jeg litt mer hva jeg skal "se etter" av symptomer slik at det er lettere å forklare legen! Hva tar du av medisiner? Ikke steng deg inne. Trist hvis du ikke skal kunne vær ute på vinteren pga kulde eller på vår pga pollen? Jeg har også astma og allergi, men tar faste medisiner som gjør at jeg kan trene ute både vår og vinter. Tidvis noe symptomer ved kulde, men ikke noe som er farlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:47 #16 Del Skrevet fredag kl 09:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for gode råd og informasjon! Jeg står ikke på store doser og da jeg unngår ting som kan trigg anfall, bruker jeg ikke så mye anfallsmedisin. Som å trene og det er jo ikke bra. Tar den forebyggende medisinen slavisk, samme tidspunkt hver morgen. Har blitt vist teknikk på apoteket og fått forklart hvordan det skal se ut og føles. Nå bet jeg litt mer hva jeg skal "se etter" av symptomer slik at det er lettere å forklare legen! Anonymkode: e3a3e...fc3 Hvorfor ikke bruke mer anfallsmedisin? Både jeg og min datter bruker anfallsmedisin forebyggende før trening. Hun trener handball inne, så slipper å ta høyde for kulde. Begge tar anfallsmedisin ca 30 minutter før treningsstart. Jeg fyller inni mellom på under trening også, typisk hvis jeg har vært forkjølt eller jeg trener når det er (litt for) kaldt. Anonymkode: dd22f...cd5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:49 #17 Del Skrevet fredag kl 09:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg regner med at dersom jeg begynner med dette ut av det blå så kommer knær og ankler til å stryke med? Det er virkelig lite muskelmasse på kroppen min, det er skikkelig flaut. Eller går det greit for ankler, knær, hofter og rygg? Har dog veldig lyst til å begynne med hoppetau siden det er morsomt å drive med og jeg husker da jeg var spretten i kroppen og savner det! (Hoppetau noteres ned!🥰) Anonymkode: e3a3e...fc3 Vet ikke hvordan det vil påvirke knær og ankler, har heldigvis aldri hatt problemer med det. Men du skal ikke starte på en 30 minutters økt på dag 1, det gjelder uansett hva du starter med. Anonymkode: dd22f...cd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:56 #18 Del Skrevet fredag kl 09:56 Jeg fikk vite av min fysioterapeut og kiropraktor at det er styrketrening som først og fremst anbefales. Hva med å kontakte en fysio e.l for å få veiledning og tilpasset treningsprogram som du kan gjøre hjemme? Anonymkode: 732e2...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:57 #19 Del Skrevet fredag kl 09:57 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg legger denne under helse da jeg ønsker å få svar via et helseperspektiv (astma). Men det er vare å flytte tråden hvis det er ønskelig. Har astma og er veldig utrent. Har blitt redd for å trene, men har forstått at trening og kondisjonstrening er bra når man har astma. På vinteren er det vanskelig å gå turer pga kulda og de dahene det egentlig ikke er så kaldt er luftfuktigheten gjerne høy slik at det kjennes kaldere ut enne det er. Og resultatet blir det samme: økte symptomer. På vår og sommer er det pollen og det gjør det vanskelig å gå turer/jogge da. Har allergi mot parfyme og dårlig erfaring med treningsstudio. Så da gjenstår hjemmetrening. Jeg lurer på hvilke hjemmetreningsutstyr dere anbefaler til kondisjinstrening og gjerne erfaringer. Jeg er ikke overvektig, men helt utrent, tvers igjennom. Alle råd om trening og astma (sammen eller hver for seg) tas i mot med stor takk! Anonymkode: e3a3e...fc3 Jonasmaske og ut å gå 😊 Anonymkode: 250cc...0f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:00 #20 Del Skrevet fredag kl 10:00 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet ikke hvordan det vil påvirke knær og ankler, har heldigvis aldri hatt problemer med det. Men du skal ikke starte på en 30 minutters økt på dag 1, det gjelder uansett hva du starter med. Anonymkode: dd22f...cd5 Postet før ferdig: Uansett hva du velger å starte med, hold igjen i starten. Går du for hardt ut, ødelegger du motivasjonen. Få opp pulsen, bli litt svett og gi deg mens det ennå er gøy. Heller litt for kort økt, enn for lang. Du kommer ikke til å bli trent denne måneden, men du skal etablere en rutine som du kan og vil gjennomføre over tid. Du skal kjenne på lysten til å gjøre det igjen. Når du har holdt på jevnlig over en tid, så kjenner du kroppen din bedre og du vet hvor mye du kan pushe deg uten å gjøre skade og uten å knuse motivasjonen. Når fremgangen kommer, booster det motivasjonen. Var selv veldig syk og sengeliggende for en del år siden. Gikk fra å jogge jevnlig til å slite med å gå til postkassa. Veien tilbake til livet og trening var lang, gikk på smell etter smell. Når jeg endelig skjønte at jeg måtte trene lite nok, og deretter forsto hvor lite som var lite nok, kom jeg gradvis tilbake igjen. I starten var det å gå 100 meter, deretter 150 meter. Etter hvert kunne jeg starte med intervaller: 50 meter jogging, 100 meter rolig gangen. Anonymkode: dd22f...cd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå