Gå til innhold

Hvor redd er du for at det skal bli krig i Norge de nærmeste årene

abanabi

Anbefalte innlegg

Ann. skrev (3 minutter siden):

Man kan bli litt nervøs når det er psykopater med impulskontrollen til et barn som styrer i hvert hjørne av verden. Kim, Trump, Putin med flere.

At slike mennesker får makt har fått meg til å mister troen på mennesker generelt.

Ja. Men det er all dette små hatet som lar det skje. De er så flinke på å spille på at noen er sure på noen.

Når mildere politikere har lyst til å være rausere med mennesker og mekle, som er det sunne. Så blir de sinnte frustrerte og velger de politikerne som åpner for mer voldelige dramatiske fremgangsmåter.

Endret av Rosakatt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ER krig i Norge. Vi er bare ikke invadert av uniformerte soldater og stridsvogner, og krigen er ikke erklært. Heldigvis vinner vi.

M50+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (2 minutter siden):

Det ER krig i Norge. Vi er bare ikke invadert av uniformerte soldater og stridsvogner, og krigen er ikke erklært. Heldigvis vinner vi.

M50+

Hva konkret mener du når du sier at det er krig i Norge pr nå? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (10 minutter siden):

Ja. Men det er all dette små hatet som lar det skje. De er så flinke på å spille på at noen er sure på noen.

Når mildere politikere har lyst til å være rausere med mennesker og mekle, som er det sunne. Så blir de sinnte frustrerte og velger de politikerne som åpner for mer voldelige dramatiske fremgangsmåter.

Det er en ting jeg er redd for å si, men jeg skal si det.

Vi er for tolerante med at religion begår kriminalitet. Å jeg mener ikke bare EN religion. Men som at en kult kan få holde på å ingen setter en stopper på det fordi vi har gitt frikjennele til å ikke kunne dømme noe om det er religiøst fordi vi skal ha respekt for religion.

Dermed åpner det for at envær skummel virksomhet kan få eksistere så fremt de sier det er innefor deres tro, men i realiteten er det tortur, tvang, overgrep, hjernevasking, ekstrem kontroll.

Jeg vet ikke om de som holder på i den skadelige graden tenker at det er religion på ekte, eller om de vet hva de gjør. Men jeg syns det er sykt.

Vi må være tolerante for å foreksempel slippe det typiske offeret, kvinnen frem blandt oss så hun ikke skal bli enda mer gjemt bort og stengt ute fra samfunnet så hva som helst grusomt skal skje henne bak lukkede dører. Men samtidig er det rart at med å gjøre det sier vi delvis at vi er ok med å se henne leve i harde vilkår å ikke gjøre noe for å stoppe det.

Vi holder på med så mye rart, når skal verden bli normal? Om du tror på en gud har jeg ikke noe imot det, men må du skade andre eller deg selv? Må denne guden få ta ifra deg all frihet eller selvverdi? Hva føler du egentlig inni deg? Tror jeg at det er verre enn hva det er, fordi jeg er langt friere?

Endret av Rosakatt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (På 11.2.2025 den 17.25):

Tull - det er de som kun leser mainstream media som er livredde - de samme hypokonderne som ble skremt livskiten utav under pandemien....

Jeg leser litt av alt og danner meg et eget bilde - er ikke redd i det hele tatt egentlig....

Sier meg enig i dette, i egne omgivelser var det de som var hysteriske under pandemien som er like hysteriske for alt mulig nå; krig, klimakrise, fortest mulig inn i EU osv. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke direkte og konkret redd for krig i Norge. Men veldig utrolig over utviklingen i Europa. Vi vet hvor fort ting kan skje. Det var ingen som forutså eller helt ut forstod hvordan 1. verdenskrig oppstod heller - ingen ville ha krigen, men det ble krig, av veldig mange ulike sammensatte årsaker, misforståelser - og det ene ledet til det andre. Det kan fort skje igjen. Men på en annen måte. Når det er usikkerhet er det også større fare for misforståelser, at små ting blåses opp til store osv osv.

Grunnlegggende er jeg glad for å ha levd snart seks tiår i fred, fordragelighet og velstand. Hadde jeg hatt barn ville jeg vært ganske bekymret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ann. skrev (15 minutter siden):

Man kan bli litt nervøs når det er psykopater med impulskontrollen til et barn som styrer i hvert hjørne av verden. Kim, Trump, Putin med flere.

At slike mennesker får makt har fått meg til å mister troen på mennesker generelt.

Signerer denne. Jeg 🤞for at det er noen fornuftige voksne rundt dem som setter en stopper for galskapen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdefrue skrev (På 16.2.2025 den 18.41):

Mann 38 

krig i Europa bekymrer meg ikke i det hele tatt, stor regional krig i Midtøsten med tilhørende terroraksjoner i Europa og USA derimot er jeg mer bekymret for. 

skal sies jeg har de siste årene vurdert å prøve å verve meg til fremmedlegionen, men har blitt holdt tilbake av samboer/kjæreste, nå har jeg ikke noe som holder meg her, og da har jeg 8 mndr på meg til å få ut fingeren! (Aldersgrense for å verve seg er MAX 39.5 år) 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (59 minutter siden):

Lykke til.

Nettopp det som trekker… å virkelig teste om man er god nok…. Og er man ikke det så kan man alltids brukes som blink i Ukraina 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdefrue skrev (5 minutter siden):

Nettopp det som trekker… å virkelig teste om man er god nok…. Og er man ikke det så kan man alltids brukes som blink i Ukraina 

Man kan bli blink i Ukraina i FL også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livredd. Og har tenkt på hvor vi skal dra om det skjer. Både jeg og mannen har vel jobber vi må være igjen for, men jeg har tenkt på hvor barna skal… og om guttene mine må i krigen. 
For min del må gjerne Norge betale usa penger for å være garantist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter det snart fullt, er lei av at lykken min skal bli ødelagt av å hele tiden bombanderes med krigsnyheter. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørst hva TS forbinder med krig   ?

Personleg er eg ikkje bekymra for en fullskala krig mellom øst /vest tilsvarende som under 2 verdenskrig. Den største trusselen er energiforsyning, og kritisk infrastruktur  i samfunnet, 

Strøm er som hovudpuilsåren i samfunnet, og hvordan ser du for deg eit samfunn  utan tilgang på strøm  ?

Hvordan ser du for deg eit samfunn utan kommunikasjon med elektroniske hjelpemidler.  ?

De eldre som opplevde  2 verdenskrig har sidan krigen tok slutt  for 80 år sidan  advart "mot at ein ikkje måtte ta freden som en selvfølge", men  har de  snakket til døve ører. ?  Når de eldre snakker til de yngre  om førtiden så snakker de til en genrasjon som er historieløse. Norge  har etterhvert fått en politiske samansettning som  er  historieløse, og som har vert mer opptatt av fordeling en oppgradering, og prioriteringer.  Krigsgenrasjonen sa ofte før til de yngre når de klaget at det måtte nok  ein ny krig til så de lerde seg å vise takknemlig,   De yngre svarte ofte tilbake til dei eldre at ein måtte leve i nutida og ikkje i fortida, men ein kan ikkje bygge framtida utan å ta noen steg tilbake.  Dei eldre bygde bruer, byggninger, infrastruktur som dagens genrasjon ikkje har kompetanse på. 

Det er forlengst ein pågånde økonomisk handelskrig mellom Øst /Vest , og Trump er ingen  diplomat, men forretningsmann. og bruker økonomi som eit pressmiddel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke redd for meg selv, men lett bekymret for ungdommene mine ♥️ Har kuttet mye ned på nett-tid, og prepper heller praktisk med mat og liknende heime på garden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det forsvarssjefen sa at om at vi skal være bekymret, men ikke redde, var smart sagt.

Jeg har sørget for god beredskap og ruster opp for litt mer urolige tider, tenker økonomi osv. Men jeg er absolutt ikke redd.

Kvinne 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tiuren skrev (20 timer siden):

og håper Europa våkner og investerer tungt i forsvar for å unngå det. 

Europa burde våknet for lenge siden. Det kan være det er for sent nå å investere i tungt forsvar. 
Fred er ikke en selvfølge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (2 timer siden):

Finnes ikke bekymret.

Hvordan klarer du det? Trenger inspirasjon her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...