Gå til innhold

Hvor redd er du for at det skal bli krig i Norge de nærmeste årene

abanabi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

NewStart87 skrev (På 7.2.2025 den 1.53):

Kvinne, 37 år. Minsteufør med kronisk sykdom uten kur. Slitt mange år med sykdom og dårlig råd så krig hvor jeg da forhåpentligvis dør er ikke skremmende for å være brutalt ærlig. Men det gjelder meg, verre med andre som gjerne vil leve og dem jeg har kjær. 

Samme situasjon som deg bare 10 år eldre. 
Krig kan føre til at vi som trenger livsnødvendig medisiner ikke får. 
Det er det som skremmer. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann, 38 år.

Bekymrer meg 0/10. Bryr meg også 0/10. De beste årene er forbi uansett.

Vestlig sivilisasjon er uansett ikke noe særlig å samle på. Kanskje man trenger en krig for å starte på nytt.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 år,har barn og barnebarn boende et godt stykke unna.Er ikke redd sånn i det daglige,men er bekymret og tenker litt nå og da på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (20 timer siden):

Mann, 38 år.

Bekymrer meg 0/10. Bryr meg også 0/10. De beste årene er forbi uansett.

Vestlig sivilisasjon er uansett ikke noe særlig å samle på. Kanskje man trenger en krig for å starte på nytt.

Hvorfor er ikke den vestlige sivilisasjonen noe å samle på?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke rundt å er redd for krig, men ser ikke på det som urealistisk at det kan bli en form for storkrig i Europa som kan påvirke livet i Norge. Prøver å ha litt egen beredskap for å klare oss 1-2 uker uten hjelp utenfra, men absolutt ikke noe jeg tenker mye på. 35 år med to barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mann 38 

krig i Europa bekymrer meg ikke i det hele tatt, stor regional krig i Midtøsten med tilhørende terroraksjoner i Europa og USA derimot er jeg mer bekymret for. 

skal sies jeg har de siste årene vurdert å prøve å verve meg til fremmedlegionen, men har blitt holdt tilbake av samboer/kjæreste, nå har jeg ikke noe som holder meg her, og da har jeg 8 mndr på meg til å få ut fingeren! (Aldersgrense for å verve seg er MAX 39.5 år) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdefrue skrev (2 timer siden):

Mann 38 

krig i Europa bekymrer meg ikke i det hele tatt, stor regional krig i Midtøsten med tilhørende terroraksjoner i Europa og USA derimot er jeg mer bekymret for. 

skal sies jeg har de siste årene vurdert å prøve å verve meg til fremmedlegionen, men har blitt holdt tilbake av samboer/kjæreste, nå har jeg ikke noe som holder meg her, og da har jeg 8 mndr på meg til å få ut fingeren! (Aldersgrense for å verve seg er MAX 39.5 år) 

Mener du at du ikke er bekymret fordi du ikkje tror at det kommer til å skje, eller at du ikke bryr deg om det skulle skje? Anser du storkrig i Midtøsten som mer sannsynlig enn storkrig i europa/krig i Norge? Spør bare fordi jeg lurer, er av og til litt vanskelig å tolke tonen når folk skriver, så ikke meningen å høres utrivelig ut 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke redd for det, selv om det kan skje.. Har beredskap i tilfelle, men tviler på det blir krig. Ikke enda iallefall. Kvinne 45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne i slutten av 40-årene, jeg er ikke bekymret for krig her overhodet. Men jeg tenker at vi vil merke endringer, for gulltiden Europa har levd i, er straks forbi. Og vi kommer til å tilpasse oss og etterhvert leve ok med det.

Levestandarden vil gå ned, og Norge kan ikke forsørge så stor andel på uføretrygd og andre velferdsytelser. Vi må prioritere sikkerhet og forsyninger (el, mat, medisiner) på en helt ny måte. 

Men krig på norsk jord? Det er jeg ikke redd for.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NewStart87 skrev (På 7.2.2025 den 1.53):

Kvinne, 37 år. Minsteufør med kronisk sykdom uten kur. Slitt mange år med sykdom og dårlig råd så krig hvor jeg da forhåpentligvis dør er ikke skremmende for å være brutalt ærlig. Men det gjelder meg, verre med andre som gjerne vil leve og dem jeg har kjær. 

Problemet er den seksuelle volden og torturen man som kvinne ofte opplever i krig, før man dør. Den er det grunn til å frykte.

Men jeg går ikke rundt og frykter dette hver dag, hver time. Er mer en tanke som slår meg og som jeg blir litt skremt av der og da. Håper selvfølgelig at jeg slipper å oppleve det.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

abanabi skrev (3 timer siden):

Mener du at du ikke er bekymret fordi du ikkje tror at det kommer til å skje, eller at du ikke bryr deg om det skulle skje? Anser du storkrig i Midtøsten som mer sannsynlig enn storkrig i europa/krig i Norge? Spør bare fordi jeg lurer, er av og til litt vanskelig å tolke tonen når folk skriver, så ikke meningen å høres utrivelig ut 😅

Ja jeg anser faren for en storkrig i Midtøsten som langt større enn faren for krig i Norge/vest Europa. 

Jeg tror ikke det vil bli noen storkrig i Europa derfor ikke bekymret. 
Dersom USA går ut av nato, vil vi fortsatt ha ca 80% av forsvarsmakten til dagens nato i ryggen da usa står for under 20% og Russland som er den makten som har vist seg å være utilregnelige nok til å gå løs på naboen har tydelig vist i løpet av de siste årene at de er heller dårlige på konvensjonell krigføring. 

og skulle de trykke på atom knappen så er problemet løst, da blir det temmelig varmt et sekund eller 2 også er vi ferdige med denne jammerdalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdefrue skrev (13 minutter siden):

Ja jeg anser faren for en storkrig i Midtøsten som langt større enn faren for krig i Norge/vest Europa. 

Jeg tror ikke det vil bli noen storkrig i Europa derfor ikke bekymret. 
Dersom USA går ut av nato, vil vi fortsatt ha ca 80% av forsvarsmakten til dagens nato i ryggen da usa står for under 20% og Russland som er den makten som har vist seg å være utilregnelige nok til å gå løs på naboen har tydelig vist i løpet av de siste årene at de er heller dårlige på konvensjonell krigføring. 

og skulle de trykke på atom knappen så er problemet løst, da blir det temmelig varmt et sekund eller 2 også er vi ferdige med denne jammerdalen. 

USA står for ca.70% av NATOs totale forsvarsbudsjett, krigs evnen til alliansen vil være en brøkdel om USA forsvinner ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lillemy_87 skrev (10 timer siden):

Nei. Klart selenzky sier dette..:: det er en måte å tigge penger på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann "litt over 50".

Tror det kan komme "små kriger" i Europa de neste årene, hybridkrig og terror er jeg sikker på at det blir mer av, og håper Europa våkner og investerer tungt i forsvar for å unngå det. 

Har veldig mange års erfaring som soldat, og vil trolig fortsatt kunne brukes. Og er villig til å brukes. Er ikke redd for min egen del, men har to barn som er/skal i forsvaret og vil ikke at de jeg er glad i skal bli utsatt for krigshelvetet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli litt nervøs når det er psykopater med impulskontrollen til et barn som styrer i hvert hjørne av verden. Kim, Trump, Putin med flere.

At slike mennesker får makt har fått meg til å mister troen på mennesker generelt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...