abanabi Skrevet 7. februar #1 Del Skrevet 7. februar Og hvilket kjønn er du og alder? Jeg blir ganske oppskremt av å lese nyheter osvpå sosiale medier om den geopolitiske utviklingen, og det råder en stor håpløshet i meg for framtiden. Vi har slått fra oss å få et siste barn pga den urolige situasjonen. Jeg er kvinne i slutten av 30-årene. Spesielt i some dukker det opp endetidstegn over en lav sko, og dommedag kjennes overhengende. så må jeg ta en pust i bakken og tenke litt over hvem som skjuler seg bak nicks på forum og anonyme profile på f.eks. tiktok. For alt jeg vet er et innlegg som akkurat har skremt meg blitt postet av Kvist Halvard på 18,5 år. Hadde jeg sett hvem som postet hadde jeg kanskje ikke blitt så engstelig. Folk på forum vet jo ikke alt om framtiden bare fordi de hører på Asle Toje og Wee liksom. Noen som kjenner seg igjen i dette? At man lar seg ukritisk rive med på some? Jeg vet at situasjonen jo er kjempealvorlig, og at krig på ingen måte er usannsynlig. Jeg ser også at det hoper seg opp spørsmål på f.eks. ung.no fra barn og unge som har gått helt i kjelleren psykisk pga frykten for krig. De får vel mye info og ser mye skremsel på TikTok. Tar vi dette alvorlig nok, altså at vi skremmer og serverer null framtidstro til en helg generasjon?? Mon tro hva følgene av dette blir på lang sikt. Alle generasjoner har hatt sin dommedag, men nå blir det så voldsomt med input i alle kanaler vs på f.eks. 80-tallet. Vet ikke hva jeg vil med innlegget. Litt å berolige meg selv også tror jeg. Er veldig engstelig. Takk for alle svar 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robot Skrevet 7. februar #2 Del Skrevet 7. februar Jeg er ikke redd for det. Vurderer det ikke som fullstendig usannsynlig, men bruker ingen energi på å bekymre meg. 11 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 7. februar #3 Del Skrevet 7. februar Mann 36 År finnes ikke redd i det hele tatt 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 7. februar #4 Del Skrevet 7. februar Kvinne, 37 år. Minsteufør med kronisk sykdom uten kur. Slitt mange år med sykdom og dårlig råd så krig hvor jeg da forhåpentligvis dør er ikke skremmende for å være brutalt ærlig. Men det gjelder meg, verre med andre som gjerne vil leve og dem jeg har kjær. 2 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy_87 Skrevet 7. februar #5 Del Skrevet 7. februar (endret) Orker ikke bekymre meg for noe som enda ikke har skjedd og som mest sannsynlig ikke kommer til å skje, men skulle det ha skjedd så er det ikke så mye å gjøre med annet enn å ha ett lite beredskap hjemme. Endret 7. februar av Lillemy_87 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 7. februar #6 Del Skrevet 7. februar Du er bevisst på at du skal være kritisk til det du leser og velge hvilke kanaler du skal søke i formasjon. Men det høres ut som du også trenger å beskytte deg mot informasjonsstrømmen. Husk at frykt er en effektiv måte å vekke vår oppmerksomhet. 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mippiie123 Skrevet 11. februar #7 Del Skrevet 11. februar Faktisk livredd for krig. Kvinne på 32 år med to barn. Har også slått fra meg å få et tredje barn grunnet situasjonen. Tenker ofte på de stakkars barna mine som skal vokse opp slik som det er nå. Prøver å unngå og lese de dystre nyhetene, men tenker nok mer på dette enn hva som egentlig er sunt. 3 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apen Julius Skrevet 11. februar #8 Del Skrevet 11. februar Å forbrede seg kan minske bekymringene. Det har jeg også hørt psykologer si. Samme hva det gjelder. Enten det er eksamen, krig eller enda verre...helgebesøk hos svigers. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olivia223 Skrevet 11. februar #9 Del Skrevet 11. februar Kjenner meg veldig igjen! Det er lett å la seg rive med når algoritmene pøser på med krisevarsler og dommedagsprofetier. Jeg prøver å minne meg selv på at folk alltid har fryktet at verden skal gå under – og så har den ikke gjort det. Media lever av oppmerksomhet, og på TikTok og forum aner man ikke hvem som sitter bak skjermen. Jeg er også kvinne, 36 år, og synes dette er skummelt, men prøver å holde hodet kaldt og ikke la meg knekke av spekulasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 er nok Skrevet 11. februar #10 Del Skrevet 11. februar Min opplevelse er at de som er redd for krig og dommedag er de som aktivt oppsøker informasjon fra konspirasjonsteoretikere eller overtolker nyheter. Gjerne mennesker som er litt «enkle» i tankegangen, som lar seg påvirke i beste tro, og som generelt er hysteriske for alt og ingenting, spesielt når det gjelder egne barn. vi lever i en tid der ingenting nødvendigvis er trygt eller sikkert. Verdensbildet forandres stadig. Det finnes ingen garanti for noe, men generelt sett vil jeg påstå at vi lever i et trygt land. en krig der Norge er involvert (annet enn økonomisk og våpenstøtte), er usannsynlig, men det finnes ingen garantier. Jeg tenker innimellom på det fordi vi blir bombadert med påminnelser om krig i andre land, og det er umulig å ikke gjøre seg opp tanker om hvor heldige vi er når barna har ukrainere i klassen som har rømt fra sitt land, som har drepte fedre, onkler og besteforeldre. Likevel forholder jeg meg rasjonelt til dette. Det påvirker ingen avgjørelser i livet mitt. Hvorfor skulle det dét? Det gjør ingenting fra eller til. Lar man seg påvirke blir det litt som å være hypokonder, tenker jeg. når det er sagt forholder jeg meg til myndighetenes anbefaling om beredskap. Vi har et lite lager (overhodet ikke nok til alle i familien, men jeg har i alle fall noe i en boks i boden). Hadde jeg bodd I leilighet og ikke hus, så hadde jeg ikke tatt meg bryet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skopuss Skrevet 11. februar #11 Del Skrevet 11. februar Jeg er redd. Og jeg er ikke en av dem som har oppsøkt noen konspiratoriske sider eller lest opp og ned på internettforum. Jeg har derimot fått med meg den politiske situasjonen rundt om i verden, og lurer på hvor mange «løse kanoner» i maktposisjoner som skal til før lasset velter. Mulig jeg er ekstra mottakelig for tiden pga. stressbelastning, men jeg kjenner på angstsymptomer. Det er slitsomt. Men så kan man ikke gjøre så mye med det heller, annet enn å sette pris på det som er godt her og nå. K, 32 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 11. februar #12 Del Skrevet 11. februar 3 er nok skrev (2 timer siden): Min opplevelse er at de som er redd for krig og dommedag er de som aktivt oppsøker informasjon fra konspirasjonsteoretikere eller overtolker nyheter. Gjerne mennesker som er litt «enkle» i tankegangen, som lar seg påvirke i beste tro, og som generelt er hysteriske for alt og ingenting, spesielt når det gjelder egne barn. vi lever i en tid der ingenting nødvendigvis er trygt eller sikkert. Verdensbildet forandres stadig. Det finnes ingen garanti for noe, men generelt sett vil jeg påstå at vi lever i et trygt land. en krig der Norge er involvert (annet enn økonomisk og våpenstøtte), er usannsynlig, men det finnes ingen garantier. Jeg tenker innimellom på det fordi vi blir bombadert med påminnelser om krig i andre land, og det er umulig å ikke gjøre seg opp tanker om hvor heldige vi er når barna har ukrainere i klassen som har rømt fra sitt land, som har drepte fedre, onkler og besteforeldre. Likevel forholder jeg meg rasjonelt til dette. Det påvirker ingen avgjørelser i livet mitt. Hvorfor skulle det dét? Det gjør ingenting fra eller til. Lar man seg påvirke blir det litt som å være hypokonder, tenker jeg. når det er sagt forholder jeg meg til myndighetenes anbefaling om beredskap. Vi har et lite lager (overhodet ikke nok til alle i familien, men jeg har i alle fall noe i en boks i boden). Hadde jeg bodd I leilighet og ikke hus, så hadde jeg ikke tatt meg bryet. Tull - det er de som kun leser mainstream media som er livredde - de samme hypokonderne som ble skremt livskiten utav under pandemien.... Jeg leser litt av alt og danner meg et eget bilde - er ikke redd i det hele tatt egentlig.... 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 11. februar #13 Del Skrevet 11. februar Jeg er også redd. Hva tenker dere om denne artikkelen da? https://www.vg.no/nyheter/i/LMX8ep/dansk-etteretning-risiko-for-storskalakrig-i-europa-i-loepet-av-faa-aar 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentleman59 Skrevet 11. februar #14 Del Skrevet 11. februar (endret) abanabi skrev (På 7.2.2025 den 1.29): Og hvilket kjønn er du og alder? Jeg blir ganske oppskremt av å lese nyheter osvpå sosiale medier om den geopolitiske utviklingen, og det råder en stor håpløshet i meg for framtiden. Vi har slått fra oss å få et siste barn pga den urolige situasjonen. Jeg er kvinne i slutten av 30-årene. Spesielt i some dukker det opp endetidstegn over en lav sko, og dommedag kjennes overhengende. så må jeg ta en pust i bakken og tenke litt over hvem som skjuler seg bak nicks på forum og anonyme profile på f.eks. tiktok. For alt jeg vet er et innlegg som akkurat har skremt meg blitt postet av Kvist Halvard på 18,5 år. Hadde jeg sett hvem som postet hadde jeg kanskje ikke blitt så engstelig. Folk på forum vet jo ikke alt om framtiden bare fordi de hører på Asle Toje og Wee liksom. Noen som kjenner seg igjen i dette? At man lar seg ukritisk rive med på some? Jeg vet at situasjonen jo er kjempealvorlig, og at krig på ingen måte er usannsynlig. Jeg ser også at det hoper seg opp spørsmål på f.eks. ung.no fra barn og unge som har gått helt i kjelleren psykisk pga frykten for krig. De får vel mye info og ser mye skremsel på TikTok. Tar vi dette alvorlig nok, altså at vi skremmer og serverer null framtidstro til en helg generasjon?? Mon tro hva følgene av dette blir på lang sikt. Alle generasjoner har hatt sin dommedag, men nå blir det så voldsomt med input i alle kanaler vs på f.eks. 80-tallet. Vet ikke hva jeg vil med innlegget. Litt å berolige meg selv også tror jeg. Er veldig engstelig. Takk for alle svar Mann 65: Jeg er ikke redd, men jeg er bekymret. Anbefaler deg å lese de offisielle trusselvurderingene fra Etterretningstjenesten og PST rett fra kilden, du finner dem på nett. Men les dem uten journalistikk kommentar, dann deg dine egen meninger av det du leser. Våre naboland utgir tilsvarende gode produkter. TikTok- og Instagram-synsere og andre influencere er i alle fall ikke stedet å søke informasjon. God kildekritikk og store aviser som ikke er tabloider er også OK steder å bygge kunnskap fra, samt fagfolks blogger og en del podcaster med fagfolk. Hvorfor jeg er bekymret: Fordi Norge har latt etterretnings- og sikkerhetstjenester, forsvar og beredskap råtne på rot siden Berlinmurens fall og frem til det nylig påstartede skippertaket. La oss håpe vi rekker frem i tide. Endret 11. februar av Gentleman59 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 11. februar #15 Del Skrevet 11. februar (endret) En krig i et Europa som bare er stabilt på papiret, er like sannsynlig som at det blir kaos i Sverige, så jeg ser på det som 100% sannsynlig for at det blir krig før eller senere; spørsmålet er bare når. De som ser på krig som noe usannsynlig, minner meg litt om Chamberlain i 1938 og "fred i vår tid". Bryter krigen ut mens Putin er i live og Trump sitter ved makten uten å trekke inn NATO, kan det bli heftige saker. Men ingen av dem er unge, og det er ikke gitt at de fortsatt vil være i de levendes rekker om 2 eller 5 år; Russland uten Putin vil se annerledes ut enn Russland med Putin selv om konservative krefter overtar makten. Det samme gjelder for øvrig Kina; situasjonen kan fort endre seg også der. Ingen grunn til å være redd av den grunn; vi kommer alle til å dø en dag uansett, og hvis alternativet er å mumifiseres på et gamlehjem i et samfunn med dagens syn på eldre, er det kanskje like greit å si farvel i en krig. Endret 11. februar av Bix 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mippiie123 Skrevet 11. februar #16 Del Skrevet 11. februar (endret) Krig skjer nok, håper bare det blir lenge til. Endret 11. februar av Mippiie123 . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mippiie123 Skrevet 11. februar #17 Del Skrevet 11. februar 3 er nok skrev (3 timer siden): Min opplevelse er at de som er redd for krig og dommedag er de som aktivt oppsøker informasjon fra konspirasjonsteoretikere eller overtolker nyheter. Gjerne mennesker som er litt «enkle» i tankegangen, som lar seg påvirke i beste tro, og som generelt er hysteriske for alt og ingenting, spesielt når det gjelder egne barn. Du høres hyggelig ut. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xstrella Skrevet 15. februar #18 Del Skrevet 15. februar Ingen trodde 9.april 1940 skulle bli dagen Tyskland marsjerte inn i Norge. Vi ble tatt på sengen. Er vi ikke bekymret i 2025? 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 15. februar #19 Del Skrevet 15. februar Jeg tenker at sannsynligheten for en krig der vi må finne fram mauseren og skyte på fremrykkende soldater er ganske liten. Jeg tror sannsynligheten er større for at vi gradvis mister vår egen selvråderett på grunn av unnvikende politikere og påvirkning av fremmede makter. Og all historie tilsier at imperier ikke lar vasallene beholde rikdommen. Så jeg tror det kan bli et ganske trasig samfunn. Det overrasker meg ikke om begynnelsen på dette blir at vi blir presset til å bruke Oljefondet til å investere mer i Tesla. Eller Trump academy, for den saks skyld. Ren utpressing som politikerne kan feie under teppet. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 15. februar #20 Del Skrevet 15. februar (endret) Jeg lever ikke livet redd, men tenker at det er realistisk å ta sine forholdsregler nå. Jeg lever med andre ord som normalt, men synes at det er naivt å tro at den urolige verden vi lever i ikke kan eskalere til situasjoner vi er dårlig forberedt på. Så jeg prøver også å ikke være absolutt naiv og å følge de rådene som er angående beredskap. Jeg tror det er relativt sannsynlig at vi vil komme i situasjon hvor internett/elektrisitet/vann blir angrepet, og det vil jo gi store konsekvenser. Jeg håper det er hva vi har beredskap for, og ikke krig. Endret 15. februar av Trolltunge 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå