Gå til innhold

Noen som har fått bukt med overspising?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakker om reell binge-eating. Altså ikke å ta det ekstra kakestykket eller pizza-slicen, men ordentlig overspising. Kan få i meg 3000-7000 kalorier bare på noen timer. Noen som har overkommet dette styret? Er helt jævlig😢

Har forsøkt dette:

-Spise jevnt gjennom dagen, og spise nok

-Lavkarbo/Høykarbo/Moderat

-Vegetar og vegan

-Periodisk faste 

Går allerede på Fontex for overspisingen. Ozempic eller slik er ikke aktuelt, da jeg er 62 kg og 170 cm. Noen andre medisiner som kan være aktuelle? Eller andre hjelpemidler?

Hjelp!

Anonymkode: 086fa...934

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på det samme, eneste som funker for meg er superstreng planlegging og masse nei-mat, men lengste jeg har holdt med det er to år og aldri klart det så lenge igjen, nå er det ofte noen uker om gangen bare før jeg knekker. Er selv relativt god form og slank, men er så sykt usunt å plutselig som deg spise 3000 kalorier på kort tid…

Anonymkode: 1f8f6...37f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer på det samme, eneste som funker for meg er superstreng planlegging og masse nei-mat, men lengste jeg har holdt med det er to år og aldri klart det så lenge igjen, nå er det ofte noen uker om gangen bare før jeg knekker. Er selv relativt god form og slank, men er så sykt usunt å plutselig som deg spise 3000 kalorier på kort tid…

Anonymkode: 1f8f6...37f

Takk for svar ❤️ 

Blir så oppgitt over meg selv bare. Og det er så fysisk vond å overspise også😪

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si wegovy. Eneste som har hjulpet meg. Kan fastlegen hjelpe deg? Kanskje finnes det noe annet som kan hjelpe, eventuelt kan du be om henvisning til psykolog? 

Anonymkode: e1679...a75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skulle til å si wegovy. Eneste som har hjulpet meg. Kan fastlegen hjelpe deg? Kanskje finnes det noe annet som kan hjelpe, eventuelt kan du be om henvisning til psykolog? 

Kan man få Wegovy med BMI på 21,5? Hadde vært utrolig hjelpsomt!

Har vært hos psykolog og innlagt flere ganger, men faller alltid av. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stoppa for meg når jeg fikk løst opp i gamle tramuer som forsatt påvikret meg. Plutselig hadde jeg bare ingen behov eller lyst til å dytte i meg mer. Jeg er fortsatt glad i mat og tar gjerne et ekstra pizza stykke, men jeg spiser ikke så enorme mengder at det gjør vondt mer. 

Som regel må man nøste opp i de bakenforliggende årsakene til at man overspiser, hvis ikke må man alltid bevisst jobbe med å ikke overspise til enhver anledning, og som dere har erfart- er det vanskelig over tid.

Ønsker dere alt det beste 🤗

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Labbefrøken skrev (Akkurat nå):

Dette stoppa for meg når jeg fikk løst opp i gamle tramuer som forsatt påvikret meg. Plutselig hadde jeg bare ingen behov eller lyst til å dytte i meg mer. Jeg er fortsatt glad i mat og tar gjerne et ekstra pizza stykke, men jeg spiser ikke så enorme mengder at det gjør vondt mer. 

Som regel må man nøste opp i de bakenforliggende årsakene til at man overspiser, hvis ikke må man alltid bevisst jobbe med å ikke overspise til enhver anledning, og som dere har erfart- er det vanskelig over tid.

Ønsker dere alt det beste 🤗

Takk ❤️ Er heldigvis ingen traumer for meg, har ingen god grunn egentlig😪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan man få Wegovy med BMI på 21,5? Hadde vært utrolig hjelpsomt!

Har vært hos psykolog og innlagt flere ganger, men faller alltid av. 

Jeg vet ikke. Ta det opp med legen din. Det finnes hjelp å få, men tror ventetiden er lang ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du bør ta det opp med legen din.

Men hva skjer om du ikke spiser, begynner du da å gråte? Blir redd? Kjeder deg? Lurer på om det er fysisk mulig å prøve å stå i det. Har det vært sånn lenge? Er det bulimi siden du er så slank?

Anonymkode: f7d45...a39

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker du bør ta det opp med legen din.

Men hva skjer om du ikke spiser, begynner du da å gråte? Blir redd? Kjeder deg? Lurer på om det er fysisk mulig å prøve å stå i det. Har det vært sånn lenge? Er det bulimi siden du er så slank?

Har vært inn og ut av behandling (dps, innleggelser), men faller alltid tilbake. Hadde bulimi som yngre, men ikke nå lenger. Er ikke spesielt slank heller egentlig, er normalvektig. 

Tror jeg opprettholder vekten fordi jeg går 10k+ steg hver dag, og trener en del. Spiser også veldig sunt mellom overspisingsperiodene. 

Føler meg bare så mislykket og ekkel hver gang jeg sprekker😢

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å kutte ut ultraprossesert mat? Jeg har slitt med det i mindre skala over flere år og ga seg når jeg greide å kutte ut ultraprossesert mat. Men vet ikke om det kan sammenlignes om du har et større problem med overspising😕. Sender deg en god klem ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordnær skrev (Akkurat nå):

Har du forsøkt å kutte ut ultraprossesert mat? Jeg har slitt med det i mindre skala over flere år og ga seg når jeg greide å kutte ut ultraprossesert mat. Men vet ikke om det kan sammenlignes om du har et større problem med overspising😕. Sender deg en god klem ❤️ 

Spiser nesten alltid "ren" mat utenom overspisingene ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sagt at jeg klarte det ved direkte jobbing med problemet, men jeg kom først over det som en bivirkning at jeg flyttet og endret livssituasjonen min. Da gikk det mer eller mindre av seg selv. Dette er nå cirka 20 år siden og jeg har fortsatt dager med ukontrollert spising, men heldigvis er det lenge mellom hver skikkelige overspising av den gamle typen. 

Jeg var normaltvektig, omtrent som du, og klarte å holde vekten i sjakk med ekstrem restriksjon i de korte periodene jeg klarte det. Etter at overspisingen tok slutt, har jeg stabilisert meg på en ganske mye lavere vekt og har det relativt godt med kroppen min, men selv om jeg ikke er spiseforstyrret lenger, vil jeg nok aldri bli helt kvitt den siden av meg selv heller.

Anonymkode: d844a...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 23.53):

Har vært inn og ut av behandling (dps, innleggelser), men faller alltid tilbake. Hadde bulimi som yngre, men ikke nå lenger. Er ikke spesielt slank heller egentlig, er normalvektig. 

Tror jeg opprettholder vekten fordi jeg går 10k+ steg hver dag, og trener en del. Spiser også veldig sunt mellom overspisingsperiodene. 

Føler meg bare så mislykket og ekkel hver gang jeg sprekker😢

Du er ikke ekkel eller mislykket, du er syk og trenger hjelp. Prøv å ikke tenk sånn om degselv ❤️ 

Trist å høre at dette har vært en kamp for deg i så lang tid, men da vil du heldigvis bli prioritert i behandling. Lykke til, håper det ordner seg varig denne gangen. Men om det ikke gjør, da får du hjelp igjen. Så mange ganger som det kreves. Hjernen kan være så kjip. Stor klem.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme. "Løsningen" ble å bare spise ett måltid om dagen. Helt optimalt er det på ingen måte.

Anonymkode: 38d6d...e9a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo rett og slett venne deg til å være sulten. Å dytte innpå kalofrifattig mat hjelper lite da du stimulerer hjernen. Stimuli starter ved tygging. I realiteten er du innbilt sulten. Kroppen din tror du sulter, men i realiteten spiser den seg ihjel.

Anonymkode: 5991b...949

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått bukt med det. Du må få i deg alle vitaminer og mineraler. Jeg supplemerer kun med D3 vitamin og Magnesium siden disse er vanskelig å få nok av. Du må bruke chatgpt og lignende for å få svar på hva du mangler. 

Fiber kan for noen være svært viktig da dette øker opptaket og holder deg mett lengre. Jeg spiser ikke grønnsaker, da jeg ikke liker det.

Anonymkode: 6b68f...6c8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med vilje å gjøre, det har meg å fore kroppen og hormonsystemet riktig.

Anonymkode: 6b68f...6c8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må jo rett og slett venne deg til å være sulten. Å dytte innpå kalofrifattig mat hjelper lite da du stimulerer hjernen. Stimuli starter ved tygging. I realiteten er du innbilt sulten. Kroppen din tror du sulter, men i realiteten spiser den seg ihjel.

Anonymkode: 5991b...949

Dette er direkte tull, og mer skadelig disinformasjon skal du lete lenge etter.

Jeg selv har faktisk erfaring med å slutte med fråtsing. Jeg kunne spise hele dagen, da snakker vi noen dager 5000+ kalorier og jeg følte meg aldri skikkelig mett.

Det er hormonsystemet som bestemmer om du får metthetssignal eller ikke. Tarm og hjerne kommuniserer tett. Hvis du ikke får alle vitaminer og mineraler, så vil kroppens forsvar skrike etter mer næring/mat.

Det har ingenting med vilje å gjøre. Dette er bare noe dumt påfunn som folk som ikke forstår seg på problemet bruker for å få seg til å føle seg bedre enn andre.

Hilsen en som har klart det og levd det.

Jeg spiser så mye jeg klarer nå, og strever med å få i meg mer enn 1500 kcal. Spiser kun mat jeg liker. Energien min er bedre enn noen gang. Skal man klare å få i seg vitaminene og mineralene innenfor det man spiser, så må man ofte spise næringstett renmat (ikke prossessert mat). Jeg prøver å unngå en del grønnsaker, null problem, spiser mye annet godt. Eneste jeg må ta er D3 og Magnesium, da dette er vanskelig å få i seg nok av med den kosten jeg spiser. 

Du kan bruke chatgpt.com eller deepseek.com til å skrive hva du spiser i løpet av en dag og spørre den hvilke vitaminer og mineraler du mangler, og hva mat du finner disse i. Det er en god måte å løse problemet på. Husk at fiber kan ofte være svært gunstig for å stabilisere og øke opptaket. En boks med ferdige linser  (ca 380g) i hver middag du lager vil hjelpe mye. Prøv deg frem. Alle kropper er forskjellige.

Kan også anbefale å kutte oljer som er tuklet med i fabrikk, slik som omtrent alle frøoljer. Slikt fett er svært uheldig for metabolismen, hormonsystemet og hjerne.

Endret av frivis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret her er jo helt klart at du må gå til en psykolog som har erfaring med dette. Og at du ikke slutter som du har gjort før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...