Gå til innhold

Snart vært sykemeldt 1 år, nå gravid…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt kinkig situasjon… nærmer meg 1 år med sykemelding. Planen var å søke AAP. Nå har jeg nettopp funnet ut at jeg er gravid (på p-piller før noen kommenterer det). Forrige svangerskap var jeg sykemeldt hele svangerskapet pga hyperemesis. Redd for en runde 2 med hyperemesis, men hva skjer da? Har jo snart brukt opp sykemeldingen🫣 kan jeg fortsatt søke AAP? Eller hva har jeg rett på nå? Sosialhjelp? Hilsen stressa

Anonymkode: 48346...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kontakt nav.

Anonymkode: 2ecaf...dc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan fint søke AAP selv om du er gravid. 

Anonymkode: 66c05...334

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Litt kinkig situasjon… nærmer meg 1 år med sykemelding. Planen var å søke AAP. Nå har jeg nettopp funnet ut at jeg er gravid (på p-piller før noen kommenterer det). Forrige svangerskap var jeg sykemeldt hele svangerskapet pga hyperemesis. Redd for en runde 2 med hyperemesis, men hva skjer da? Har jo snart brukt opp sykemeldingen🫣 kan jeg fortsatt søke AAP? Eller hva har jeg rett på nå? Sosialhjelp? Hilsen stressa

Du søker aap som planlagt… også foreldrepenger når termindato nærmer seg. 

Anonymkode: fe177...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på hvem som er så syke at de ikke kan arbeide noe, men samtidig orker å gå gravid og ta seg av småbarn😊

Anonymkode: ff849...594

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du fremdeles er for syk til å jobbe, så kan du søke om aap ja 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lurer på hvem som er så syke at de ikke kan arbeide noe, men samtidig orker å gå gravid og ta seg av småbarn😊

Kjære vene for en kommentar. Du aner ikke noe om hvorfor TS har vært sykmeldt. Å sette seg til doms over andre på denne måten er bare lavmåls.

TS: man kan alltids få forlenget AAP når det er behov for det. Du har jo et tydelig behov. 

Endret av Lovise78
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er noe med nordmenn som blir så sykt fornærma over at ikke absolutt alle kan jobbe. Og dessuten betyr det ikke at ts kommer til å være arbeidsledig for resten av livet. Slapp av. 

Anonymkode: dfe72...de0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg tenker det samme. Et helt år sykemeldt er LENGE. Hvis du har null overskudd til jobb, men likevel er i form til å gå gravid, føde og ta deg av nok et barn…?

Anonymkode: 62443...f85

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er noe med nordmenn som blir så sykt fornærma over at ikke absolutt alle kan jobbe. Og dessuten betyr det ikke at ts kommer til å være arbeidsledig for resten av livet. Slapp av. 

Anonymkode: dfe72...de0

Blir ikke fornærmet, er mer at jeg forstår hvorfor velferdssystemet snart bukker under. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lovise78 skrev (29 minutter siden):

Kjære vene for en kommentar. Du aner ikke noe om hvorfor TS har vært sykmeldt. Å sette seg til doms over andre på denne måten er bare lavmåls.

TS: man kan alltids få forlenget AAP når det er behov for det. Du har jo et tydelig behov. 

Jeg lurer oppriktig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må vel være lov å stille spørsmål med dette. En person har ikke mulighet til å jobbe i det hele tatt i et helt år, men nå skal den personen få barn. Det hadde vært noe annet hvis denne personen kunne ha jobbet en viss prosent, et par timer/dager i uken.

Anonymkode: 8d4d6...413

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det må vel være lov å stille spørsmål med dette. En person har ikke mulighet til å jobbe i det hele tatt i et helt år, men nå skal den personen få barn. Det hadde vært noe annet hvis denne personen kunne ha jobbet en viss prosent, et par timer/dager i uken.

Mange uføre som får barn også. Og TS kan ha vært gradert sykmeldt. Hun mister likevel retten til sykemelding etter 1 år.

Anonymkode: 480c6...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 14.54):

Jeg må innrømme at jeg tenker det samme. Et helt år sykemeldt er LENGE. Hvis du har null overskudd til jobb, men likevel er i form til å gå gravid, føde og ta deg av nok et barn…?

Samme har skjedd med meg! Snart tilbake 100, og fant ut at jeg er 8 uker på vei. Ønsker meg flere barn og tar ikke abort fordi andre syns jeg burde det. Jeg skadet ryggen og måtte bruke lang tid for å komme tilbake på jobb. Kjipt og ikke optimalt! Men hva skal man gjøre? Barnet er selvfølgelig velkommen, nå krysser jeg alt jeg har for at jeg skal holde meg frisk….

Anonymkode: 2bcef...db1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 15.11):

Arbeidsevne og inntektsevne er 2 forskjellige ting. Greit å sette seg inn i hvordan ting faktisk fungerer :) 

Anonymkode: fe177...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ventet på noen sånne kommentarer😂 graviditeten var overhodet ikke planlagt, da jeg som jeg skrev har blitt gravid på p-piller. Når «uhellet» likevel har vært ute så får vi ta ansvar for det. Vi er 2 foreldre. Mener dere at ingen uføre burde få barn? Skjønner ikke helt tankegangen. Det er et hav av forskjellige sykdommer og tilstander som som gjør at man ikke kan klare jobb, men likevel klarer å være en god forelder.

Jeg er forøvrig gradert sykemeldt som noen over her nevnte. Jeg jobber det jeg så vidt klarer til tross for at lege vil sykemelde meg 100%. Så de dømmende kommentarene kan de det gjelder holde for seg selv.👌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også verdt å sjekke ut om du kan ha rett på svangerskapspenger.

Gratulerer med graviditeten! 😊

Anonymkode: 5ab1a...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk om du har krav på svangerskapspenger.

Har du ikke det får man aap som erstatning for sykepenger. Det fungerer på samme måte, men det stilles ikke samme krav til deg og søknaden går ofte raskere å behandle. Merk at du med denne ordningen ikke får jobbe mer enn 60%. Med vanlig aap kan man søke om å få jobbe 80%. Du får heller ikke en rådgiver som følger deg opp, og det kan være vanskelig å få svar på ting man lurer på fordi det alltid er en ny person som svarer på henvendelsene dine. 

Hvis du vil forbedre foreldrepengegrunnlaget ditt er det de 3 siste hele kalendermånedene før permisjonen starter som gjelder. Så hvis termin er i mars, og permisjonen starter i februar, er grunnlaget beregnet på nov-jan. Du kan jobbe opp til 60% i disse månedene og dermed få et bedre grunnlag i disse tre månedene.

I tilfelle må du huske at det aller siste meldekortet før permisjonen er veldig viktig! Det bestemmer fordelingen mellom lønn og aap i hele permisjonen. Eksempel 1: du kan jobbe 100% de siste månedene før permisjon, men om du mottar aap (fordi du ikke har krav på sykepenger) de siste 2 ukene før perm så er det kun aap-satsen du vil få i hele permisjonen. Eksempel 2: du jobber 50 % de siste 3 månedene, og oppgir 50% på siste meldekort. Da får du halv dagsats fra aap og lønna arbeidsgiver har oppgitt.

Så på det siste hele meldekortet må du oppgi arbeidstimer fra lønnet arbeid for at det skal være med i beregningen. Et meldekort går over 14 dager, om det ikke var klart. 

Om du ikke får til å jobbe i det hele tatt blir aap grunnlaget ditt.

Uansett hvilket scenario du ender opp med, så kan du klage på grunnlaget om det er 25% eller enda lavere enn din vanlige lønn. Da vil NAV kontrollere mot tidligere inntekt og eventuelt oppjustere det. Men man er ikke garantert det så vidt jeg har skjønt.

Anonymkode: a3d05...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kommer med kommentarer...du takler å gå barn med ikke jobbe... Klarer dere å tenke?

Det er forskjell på jobb og få barn...jeg går på aap og har 2 barn..fikk siste noen år får jeg fikk aap ( og jeg hadde da samme sykdom jeg har på aap)

Jeg klare da å ta vare på mine barn .men jeg klarer ikke jobbe.  For selv med barn kan man få pauser,legge seg og ta dagen som man vil. Og man an få mer pause når de begynner i barnehagen og skolen.

Eller mener dere at jeg skal gi bort barna mine..eller de som får kreft eller andre sykdommer..og har barn...skal vi gi de bort? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...