AnonymBruker Skrevet 13. februar #41 Del Skrevet 13. februar Et utvalg av de verste døgnene mtp body battery/stressnivå den siste tiden: Anonymkode: 63c1a...de5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #42 Del Skrevet 13. februar (6. Februar gikk klokka tom for strøm utpå dagen. Så jeg hadde puls, altså 🤭) Anonymkode: 63c1a...de5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #43 Del Skrevet 14. februar For å forstå grafene dine må du først forstå hva som påvirker dem. Hrv, pulsvariabiliteten din, er den som i størst grad avgjør om du er "stresset" (lav hrv), eller om du "lader" (høy hrv). Du har lav hrv stort sett hele tiden, og det kommer av at kroppen din sliter med noe fysisk, psykisk, eller mentalt, slik at du aldri får hvilt/ladet. De gangene jeg har slike grafer er når jeg er syk. Ikke bare en forkjølelse, men en kraftig infeksjon, oppbluss av kronisk betennelsessykdom, eller annet som gjør meg ekstremt utmattet. Det du trenger nå er hvile, masse søvn, og kanskje en tur til legen hvis det ikke gir seg i løpet av de neste dagene. Anonymkode: 17c22...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #44 Del Skrevet 14. februar Hvordan har du det psykisk og emosjonelt, og hvordan hadde du det i barndommen? Begynn der, og begynn med regulering av glukosenivået. Anonymkode: e6dac...6bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #45 Del Skrevet 14. februar Hmmm...jeg vokste opp i et nokså ubemidlet hjem med mye uro og utrygghet, uten at jeg har så lyst til å gå noe nærmere inn på det her. Vi som familie har også opplevd traumatiske ting med det ene barnet vårt, som varte over år (ligger nå 6-7 år tilbake i tid). Kan alt dette påvirker hvordan jeg fungerer nå? Jeg har det fint i dag, og tenker jo at jeg har lagt det bak meg. Jeg har en fulltidsjobb som jeg i og for seg trives i, men jeg kjenner jeg synes det er overveldende å jobbe så mye, og jeg er veldig sliten i hodet etter arbeidstid. I kroppen også, selv om det er en stillesittende jobb. Jeg har tenkt at jeg bare er en litt "stressa mennesketype". Jeg kjenner jo at sammenbitte tenner/stram kjeve nærmest er normalen for meg (må konsentrere meg om å kjenne etter, og å klare å slappe av), og jeg har mye stivhet i muskulatur generelt. Jaja. En barndom varer hele livet, leste jeg en gang et eller annet sted. Anonymkode: 63c1a...de5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #46 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hmmm...jeg vokste opp i et nokså ubemidlet hjem med mye uro og utrygghet, uten at jeg har så lyst til å gå noe nærmere inn på det her. Vi som familie har også opplevd traumatiske ting med det ene barnet vårt, som varte over år (ligger nå 6-7 år tilbake i tid). Kan alt dette påvirker hvordan jeg fungerer nå? Anonymkode: 63c1a...de5 Jeg forsto deg slikt dette problemet er relativt nyoppstått (uker), og da er det lite sannsynlig at det er dette som ligger bak. Md det i tankene tror jeg heller at det er noe nytt, og da fortrinnsvis fysisk. Anonymkode: 17c22...36e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #47 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg forsto deg slikt dette problemet er relativt nyoppstått (uker), og da er det lite sannsynlig at det er dette som ligger bak. Md det i tankene tror jeg heller at det er noe nytt, og da fortrinnsvis fysisk. Anonymkode: 17c22...36e Hvor nyoppstått dette er er litt usikkert. Som jeg skrev har jeg hatt en oppsving etter at jeg startet på hormonbehandling, som en skikkelig boost, men jeg har kjent på dette i tidligere år også, men det har gått i perioder. Det er de siste månedene noe har endret seg til det negative igjen, etter den tidligere oppsvingen med hormonstart. Så dette med lavt energinivå/dårlig søvnkvalitet har nok vært et problem i store deler av livet. Har bare aldri hatt noe å måle det på, som kan gjenspeile som klokka gjør. Jeg hater å gå til lege, og er ikke tilhenger av sykeliggjøring, verken mental eller fysisk, så jeg tenker det beste er å forsøke å finne ut av om det er tiltak jeg selv kan gjøre for å få det bedre. F.eks begynne å trene kondisjon, og lære meg meditasjon/greie å slappe totalt av. Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #48 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvor nyoppstått dette er er litt usikkert. Som jeg skrev har jeg hatt en oppsving etter at jeg startet på hormonbehandling, som en skikkelig boost, men jeg har kjent på dette i tidligere år også, men det har gått i perioder. Det er de siste månedene noe har endret seg til det negative igjen, etter den tidligere oppsvingen med hormonstart. Så dette med lavt energinivå/dårlig søvnkvalitet har nok vært et problem i store deler av livet. Har bare aldri hatt noe å måle det på, som kan gjenspeile som klokka gjør. Jeg hater å gå til lege, og er ikke tilhenger av sykeliggjøring, verken mental eller fysisk, så jeg tenker det beste er å forsøke å finne ut av om det er tiltak jeg selv kan gjøre for å få det bedre. F.eks begynne å trene kondisjon, og lære meg meditasjon/greie å slappe totalt av. Anonymkode: 63c1a...de5 For det første må jeg beklage som misforsto deg da jeg trodde det var nyoppstått. For det andre må jeg beklage hvis du oppfattet det som om jeg prøvde å sykeliggjøre deg. Det var ikke hensikten med innlegget mitt. Det jeg har prøvd å si er at kroppen din forteller deg at den er på felgen. Den behøver å hente seg inn og få litt overskudd før du begynner å trene/øke fysisk kapasitet. (Dette sier jeg fordi du heller ikke lader på natten) Trene/øke fysisk kapasitet kan du gjøre når kroppen din er klar til det. Men hvis du har gått med klokken lenge har du sikkert mye oppsamlet informasjon liggende. Jeg anbefaler deg å se på historikken til pulvariasjonen din. Den kan fortelle veldig mye om hva du bør gjøre fremover nå. Anonymkode: 17c22...36e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #49 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For det første må jeg beklage som misforsto deg da jeg trodde det var nyoppstått. For det andre må jeg beklage hvis du oppfattet det som om jeg prøvde å sykeliggjøre deg. Det var ikke hensikten med innlegget mitt. Det jeg har prøvd å si er at kroppen din forteller deg at den er på felgen. Den behøver å hente seg inn og få litt overskudd før du begynner å trene/øke fysisk kapasitet. (Dette sier jeg fordi du heller ikke lader på natten) Trene/øke fysisk kapasitet kan du gjøre når kroppen din er klar til det. Men hvis du har gått med klokken lenge har du sikkert mye oppsamlet informasjon liggende. Jeg anbefaler deg å se på historikken til pulvariasjonen din. Den kan fortelle veldig mye om hva du bør gjøre fremover nå. Anonymkode: 17c22...36e Ikke noe å beklage, det er nok heller jeg som har vært litt uklar. Noen ganger tenker man kanskje ikke på å ta med alt som kan være viktig for at den som leser skal få nok info til å forstå hele bildet 🙂 Jeg oppfattet ikke at du prøvde å sykeliggjøre meg, altså. Overhodet ikke. Var ikke meningen at det skulle forstås sånn. Jeg tenker bare generelt at det oftest ikke er sykdom som ligger bak når formen ikke er helt på topp, og at man bør prøve seg fram med endringer for å se om man selv kan få orden på det. Jeg har veldig lite kunnskap om trening og treningsform, men hvis jeg først forsøker å legge til rette for bedre nattesøvn, og mer skikkelig hvile i løpet av dagene vil det forhåpentligvis bedre dagsformen/energinivået, og hvis jeg føler meg i bedre form kan jeg sikkert starte forsiktig med kondisjonstrening da? Usikker på hvor langt tilbake man kan lese av klokka, men det finner jeg jo ut 🙂 Hvordan jeg leser av puls variasjon, og hvordan informasjonen skal forstås, er jeg derimot usikker på. (Og når jeg leser det jeg har skrevet om hormonbehandling i forrige innlegg, så lurer jeg på om justering av dose kan være aktuelt å tenke på.) Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #50 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ikke noe å beklage, det er nok heller jeg som har vært litt uklar. Noen ganger tenker man kanskje ikke på å ta med alt som kan være viktig for at den som leser skal få nok info til å forstå hele bildet 🙂 Jeg oppfattet ikke at du prøvde å sykeliggjøre meg, altså. Overhodet ikke. Var ikke meningen at det skulle forstås sånn. Jeg tenker bare generelt at det oftest ikke er sykdom som ligger bak når formen ikke er helt på topp, og at man bør prøve seg fram med endringer for å se om man selv kan få orden på det. Jeg har veldig lite kunnskap om trening og treningsform, men hvis jeg først forsøker å legge til rette for bedre nattesøvn, og mer skikkelig hvile i løpet av dagene vil det forhåpentligvis bedre dagsformen/energinivået, og hvis jeg føler meg i bedre form kan jeg sikkert starte forsiktig med kondisjonstrening da? Usikker på hvor langt tilbake man kan lese av klokka, men det finner jeg jo ut 🙂 Hvordan jeg leser av puls variasjon, og hvordan informasjonen skal forstås, er jeg derimot usikker på. (Og når jeg leser det jeg har skrevet om hormonbehandling i forrige innlegg, så lurer jeg på om justering av dose kan være aktuelt å tenke på.) Anonymkode: 63c1a...de5 For å svare på det uthevede først, det korte svaret er ja, men du må belage deg på at det kan ta litt lengre tid enn et par dager før verdiene dine sier at du er klar for trening igjen. Pulsvariasjon finner du inne på appen under "prestasjonsstatistikk". Nå vet ikke jeg hvilken garminklokke du har, men det vil kanskje stå pulsvariadjonsstatus, og det kan se slik ut over en 4 ukers periode Grønt viser at kroppen er greit uthvilt og har det bra. Orange viser at kroppen trenger litt mer hvile enn normalt, men normal aktivitet kan være greit. Rødt viser at du trenger mer hvile, og ikke bør trene. (Lett fysisk aktivitet, for eksempel en rolig tur i skogen) kan gå bra. Anonymkode: 17c22...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #51 Del Skrevet 14. februar Klokka jeg har er en Lilly, men det er vel flere versjoner av den. Jeg finner ingenting som heter pulsvariasjonsstatus i appen. Under helsestatistikk finner jeg noe som handler om puls, men det ser sånn ut: Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #52 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Klokka jeg har er en Lilly, men det er vel flere versjoner av den. Jeg finner ingenting som heter pulsvariasjonsstatus i appen. Under helsestatistikk finner jeg noe som handler om puls, men det ser sånn ut: Anonymkode: 63c1a...de5 Det ser ikke ut som om Lily viser pulsvariasjonsstaus, men du kan bruke hvilepuls. Det er ikke like nøyaktig, fordi hvilepuls kan være kunstig lav som følge av stor overbelastning eller sykdom, men det er en indikator. Hvis du trykker på 4u vil du få frem en grafisk som viser hvordan hvilepuls din har utviklet seg de siste fire ukene (og uker før det) Nå ser jeg st du har en relativt lav hvilepuls med tanke på at du sier at du føler deg i dårlig form, er sliten og utrent. Hvis hvilepulsen din har endret seg i takt med symptomene dine er det et klart tegn på at kroppen din ikke har det bra. Anonymkode: 17c22...36e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #53 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det ser ikke ut som om Lily viser pulsvariasjonsstaus, men du kan bruke hvilepuls. Det er ikke like nøyaktig, fordi hvilepuls kan være kunstig lav som følge av stor overbelastning eller sykdom, men det er en indikator. Hvis du trykker på 4u vil du få frem en grafisk som viser hvordan hvilepuls din har utviklet seg de siste fire ukene (og uker før det) Nå ser jeg st du har en relativt lav hvilepuls med tanke på at du sier at du føler deg i dårlig form, er sliten og utrent. Hvis hvilepulsen din har endret seg i takt med symptomene dine er det et klart tegn på at kroppen din ikke har det bra. Anonymkode: 17c22...36e Ok, dette var ny lærdom for meg. Tusen takk! 🙏🏻😊 Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #54 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ok, dette var ny lærdom for meg. Tusen takk! 🙏🏻😊 Anonymkode: 63c1a...de5 Det du bør se etter er en økning av hvilepuls (mer enn 5 slag i minuttet). Det tyder på overbelastning eller sykdom. Hvis en økning etterfølges av en rask nedgang som ender under utgangspunktet et overbelastningen/sykdommen veldig merkbar. For eksempel hvis du starter med hvilepuls på 55. Den øker til 65 slag i minuttet. Dette er et varselssignal om at du bør ta det roligere, og gi kroppen mulighet til å restituere seg. Hvis pulsen så faller raskt (i løpet av noen dager) ned til 48 slag i minuttet er overbelastningen/sykdommen av en slik grad at ekstra hvile er absolutt nødvendig. Anonymkode: 17c22...36e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #55 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det du bør se etter er en økning av hvilepuls (mer enn 5 slag i minuttet). Det tyder på overbelastning eller sykdom. Hvis en økning etterfølges av en rask nedgang som ender under utgangspunktet et overbelastningen/sykdommen veldig merkbar. For eksempel hvis du starter med hvilepuls på 55. Den øker til 65 slag i minuttet. Dette er et varselssignal om at du bør ta det roligere, og gi kroppen mulighet til å restituere seg. Hvis pulsen så faller raskt (i løpet av noen dager) ned til 48 slag i minuttet er overbelastningen/sykdommen av en slik grad at ekstra hvile er absolutt nødvendig. Anonymkode: 17c22...36e Jeg har aldri sjekket ut pulsen i appen tidligere, men nå bli jeg nysgjerrig. Ofte er den nede i 45, det høyeste jeg har hatt så langt tilbake jeg kan se er 52, men de tilfellene kan jeg telle på én hånd, og oftest ligger den på 47. Også leser jeg at veldig godt trente mennesker kan ha såpass lav hvilepuls - men jeg er overhodet ikke godt trent, tvert om. Oppsøk lege om du har hvilepuls under 60, sa en overskrift da jeg googlet. I alle dager. Det er nesten så jeg lurer på om jeg kan stole på klokka. Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #56 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har aldri sjekket ut pulsen i appen tidligere, men nå bli jeg nysgjerrig. Ofte er den nede i 45, det høyeste jeg har hatt så langt tilbake jeg kan se er 52, men de tilfellene kan jeg telle på én hånd, og oftest ligger den på 47. Også leser jeg at veldig godt trente mennesker kan ha såpass lav hvilepuls - men jeg er overhodet ikke godt trent, tvert om. Oppsøk lege om du har hvilepuls under 60, sa en overskrift da jeg googlet. I alle dager. Det er nesten så jeg lurer på om jeg kan stole på klokka. Anonymkode: 63c1a...de5 Klokka kan du stole på, men det er vi mennesker som ikke alltid er like flinke til å forstå (tolke) hva klokka prøver å fortelle oss. Her må jeg ta litt selvkritikk fordi jeg ikke har forklart godt nok. For det første, hvilepuls på natten er ikke det samme som hvilepuls i våken tilstand, og det er hvilepuls i våken tilstand på dagtid (før du står opp, eller etter å ha hvilt en stund) det snakkes om når de sier at hvilepuls under 60 bør sjekkes ut hvis du ikke er godt trent. Mitt eksempel: min hvilepuls i er i snitt 50-52 bpm i søvn om natten. Hvis jeg måler pulsen i senga etter at jeg har våknet er gjennomsnittspulsen vanligvis ti slag høyere (rundt 60-62 bpm). Hvis jeg er syk eller sliten er den ofte 67 bpm eller høyere når jeg våkner, og hvis jeg er veldig syk eller utmattet kan den være nede i 54/55. Anonymkode: 17c22...36e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #57 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Klokka kan du stole på, men det er vi mennesker som ikke alltid er like flinke til å forstå (tolke) hva klokka prøver å fortelle oss. Her må jeg ta litt selvkritikk fordi jeg ikke har forklart godt nok. For det første, hvilepuls på natten er ikke det samme som hvilepuls i våken tilstand, og det er hvilepuls i våken tilstand på dagtid (før du står opp, eller etter å ha hvilt en stund) det snakkes om når de sier at hvilepuls under 60 bør sjekkes ut hvis du ikke er godt trent. Mitt eksempel: min hvilepuls i er i snitt 50-52 bpm i søvn om natten. Hvis jeg måler pulsen i senga etter at jeg har våknet er gjennomsnittspulsen vanligvis ti slag høyere (rundt 60-62 bpm). Hvis jeg er syk eller sliten er den ofte 67 bpm eller høyere når jeg våkner, og hvis jeg er veldig syk eller utmattet kan den være nede i 54/55. Anonymkode: 17c22...36e Så hvilepuls på 43-47 når man sover spiller altså liten rolle. Det gir mening. Dette kan jeg flaut lite om, så takk for at du tar deg tid, og forklarer uten at du får meg til å føle meg dum Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #58 Del Skrevet 15. februar Tar du betablokker? Ble det også sjekket stoffskifte på de blodprøvene du tok i fjor sommer? Anonymkode: 448e0...1d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #59 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Så hvilepuls på 43-47 når man sover spiller altså liten rolle. Det gir mening. Dette kan jeg flaut lite om, så takk for at du tar deg tid, og forklarer uten at du får meg til å føle meg dum Anonymkode: 63c1a...de5 Det er absolutt ikke uvanlig å ha en sovende puls på mellom 40 og 50, så det ville ikke bekymret meg. Det jeg derimot reagerer på med pulsen din er de store variasjonene du har gjennom natten. Det er vanlig med variasjoner på grunn av dyp søvn, drømmer, bevegelse osv, men ikke i den grad du har. Garmin er ikke den beste på søvnfaser, men den er god til å vise helheten. Hvis du ser på søvndataene dine vil du mest sannsynlig se at du sover urolig, og kanskje avbrutt, og at du ikke får den hvilen og restitusjonen gjennom natten som du trenger. Anonymkode: 17c22...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #60 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tar du betablokker? Ble det også sjekket stoffskifte på de blodprøvene du tok i fjor sommer? Anonymkode: 448e0...1d2 Nei, jeg tar ikke betablokker. Stoffskiftet ble ikke sjekket på forrige runde med blodprøver, men burde nok vært gjort. Det har vært fulgt opp tidligere pga høye verdier som kunne tyde på lavt stoffskifte for 2-3 år siden, men så rettet det seg av seg selv. Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå