AnonymBruker Skrevet 8. februar #21 Del Skrevet 8. februar Tusen takk til dere som har kommet med informative, gode innspill! Skal virkelig forsøke mer kondisjonsfremmende aktivitet, og ta pauser med ordentlig hvile i løpet av arbeidsdagen 🙏🏻🥰 Også må jeg synes det er "interessant" med brukere som ikke er så opptatt av å svare for å gi kloke innspill på det jeg faktisk spør om, men som heller gjerne vil tillegge meg ting jeg ikke kjenner meg igjen i, som at jeg er opphengt i smartklokka, at den stresser meg, osv. Jeg er altså ikke opphengt i smartklokka mi. Jeg har ikke engang skaffet den selv, eller ønsket meg en. Jeg fikk den i julegave av samboeren min for noen år siden, og det jeg har brukt den til er stort sett å sjekke skrittelleren ved dagens slutt, og som vekkerklokke. Appen har jeg knapt vært innom, bortsett fra for nyhetens interesse i perioden rett etter at den ble innstallert. Det var ikke appen som gjorde meg oppmerksom på at energinivået mitt ikke er helt der det bør være - det var kroppen min. Det tok lang tid før jeg kom på at jeg skulle sjekke om appen hadde fanget opp noe utenom det vanlige. Og det hadde den jo. ☺️ Anonymkode: 63c1a...de5 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #22 Del Skrevet 8. februar Her var det også slik, at jeg følte meg så sliten og trøtt hele tiden at når jeg sjekket klokka viste den bare det jeg alt følte på. Jeg visste jeg sov dårlig med en mann som snorker som et sagbruk osv men hvor dårlig visste jeg ikke før jeg sjekket appen.. Anonymkode: a5dad...d5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #23 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 22.36): F.eks siste uka er høyeste nivå 35, og samtlige dager har laveste nivå vært 5. Jeg er sliten på ettermiddagen/kvelden, og føler jeg har lavt energinivå. Jeg trener yoga en gang pr uke, yin yang, som er veldig rolig yoga, og blir sliten av det. Ellers går jeg turer med hunden hver dag, men den er liten, så det blir aldri lange turer. Er kvinne, 55 år, og jobber 100% (stillesittende kontorjobb). Røyker ikke, drikker ikke, spiser sunn mat laget på rene råvarer, og er slank. Jeg legger meg kl 23 og står opp kl 7. Har mest lett søvn, og en del REM-søvn (gjerne halvparten så mye som lett søvn), men lite dyp søvn - noen netter ikke i det hele tatt. Er jeg heldig får jeg 30 -45 minutter dyp søvn. Hvordan kan jeg øke body batteri, og føle meg kvikkere? 😴 Anonymkode: 63c1a...de5 Du må begynne å trene. Altså, du må få nok søvn, du må få i deg nok men ikke for mye mat som er normalt sunn, du må sette av tid til å pleie hobbyer og ditt sosiale liv (altså tilføre livet glede), du må sørge for en bærekraftig livsstil med minst mulig stress (altså har du feks barn må du la være å bli sjåfør for dem og stresse rundt på dem hele tiden, har du aldrende foreldre må du unngå bli deres sykepleier og barnepike, har du en tøff jobb må du lære deg å koble den helt ut etter arbeidstid). Og du må sette av tid til å bare hvile. Men tingene over gir deg ikke MER energi. De opprettholder bare energinivået ditt, og å unngå «energisvinn» er supert. Men for å få mer av noe må du øke kapasiteten til dette «noe» (i ditt tilfelle kroppens evne til å ta seg ut, som er definert av muskler, kondisjon etc). Kan du i starten bare trene noenlunde hardt 5 minutter 3 ganger i uka? Supert. Det er mye mer enn intet. Og så trapper du opp. Og opp. Og opp. Du trapper opp i kroppens eget tempo, ikke i det tempoet hjernen din kunne likt å se. En fin huskeregel er at det er helt ok å være skikkelig sliten av trening i 24 timer. Men er du skikkelig sliten i mer så må du trappe den ned igjen. Anonymkode: 392ec...d1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #24 Del Skrevet 8. februar Jeg tror det aller beste er en time til legen. Kan være så enkelt som lavt D vitamin. Anonymkode: 009e9...fa8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #25 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Du må begynne å trene. Altså, du må få nok søvn, du må få i deg nok men ikke for mye mat som er normalt sunn, du må sette av tid til å pleie hobbyer og ditt sosiale liv (altså tilføre livet glede), du må sørge for en bærekraftig livsstil med minst mulig stress (altså har du feks barn må du la være å bli sjåfør for dem og stresse rundt på dem hele tiden, har du aldrende foreldre må du unngå bli deres sykepleier og barnepike, har du en tøff jobb må du lære deg å koble den helt ut etter arbeidstid). Og du må sette av tid til å bare hvile. Men tingene over gir deg ikke MER energi. De opprettholder bare energinivået ditt, og å unngå «energisvinn» er supert. Men for å få mer av noe må du øke kapasiteten til dette «noe» (i ditt tilfelle kroppens evne til å ta seg ut, som er definert av muskler, kondisjon etc). Kan du i starten bare trene noenlunde hardt 5 minutter 3 ganger i uka? Supert. Det er mye mer enn intet. Og så trapper du opp. Og opp. Og opp. Du trapper opp i kroppens eget tempo, ikke i det tempoet hjernen din kunne likt å se. En fin huskeregel er at det er helt ok å være skikkelig sliten av trening i 24 timer. Men er du skikkelig sliten i mer så må du trappe den ned igjen. Anonymkode: 392ec...d1e Takk, dette var nyttige innspill! Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #26 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg tror det aller beste er en time til legen. Kan være så enkelt som lavt D vitamin. Anonymkode: 009e9...fa8 Nei, jeg tror nok ikke at jeg er syk, bare at jeg prioriterer litt uheldig. Mange kan nok ha det sånn uten at det nødvendigvis betyr sykdom. (Bruker D-vitamin hele året 🙂) Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #27 Del Skrevet 9. februar Jeg opplevde det samme da jeg fikk en slik klokke for litt over ett år siden. Jeg har tatt en del grep, så nå lader body batteriet seg til rundt 75-100 %. Jeg merket meg at hvilepuls og hvor effektivt bodybatteriet lader korrelerer. De nettene jeg ikke får full lading har jeg hatt høyere hvilepuls, eller det har tatt lang tid før jeg oppnår det. - Alkohol: gir stress og høyere hvilepuls - Snus: påvirker hvilepulsen - Effektiv kondisjonstrening, denne har hatt størst effekt. Desto bedre kondisjonen min har blitt, desto lavere går hvilepulsen - Stress Anonymkode: 62fb7...600 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #28 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg opplevde det samme da jeg fikk en slik klokke for litt over ett år siden. Jeg har tatt en del grep, så nå lader body batteriet seg til rundt 75-100 %. Jeg merket meg at hvilepuls og hvor effektivt bodybatteriet lader korrelerer. De nettene jeg ikke får full lading har jeg hatt høyere hvilepuls, eller det har tatt lang tid før jeg oppnår det. - Alkohol: gir stress og høyere hvilepuls - Snus: påvirker hvilepulsen - Effektiv kondisjonstrening, denne har hatt størst effekt. Desto bedre kondisjonen min har blitt, desto lavere går hvilepulsen - Stress Anonymkode: 62fb7...600 Oi, dette var veldig nyttig! Tusen takk Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
overgangs Skrevet 12. februar #29 Del Skrevet 12. februar Aktivitetsnivå og stress på dagtid, samt syklus slår veldig inn på mitt body battery (BB). Jeg ser blant annet veldig stor endring i BB ved mat stress, altså ulike typer mat, og om jeg spiser for sent på kvelden. For eksempel sukker/snop og høykarbo skaper veldig høyt stress hos meg, og jeg kan dra det med meg gjennom hele natta om jeg spiser det sent på dagen eller på kvelden. Så for min del er det optimale for bedre lading ingen mat etter kl 18, legge bort mobilen/mindre skjerm, dempe belysning inne og iskaldt soverom. Men har jeg da hatt en veldig stressende dag så er det ikke alltid ladingen blir god på natta for det om. Anbefaler deg bøkene Pulskuren og Hvilekuren av Torkil Færø for flere tips om stressregulering og BB. Finnes også mange podkaster der dette er tema. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #30 Del Skrevet 12. februar Du må trene og få igang hjerepumpa, så skal du se at det blir bedre. Anonymkode: 33857...e53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #31 Del Skrevet 12. februar overgangs skrev (7 timer siden): Aktivitetsnivå og stress på dagtid, samt syklus slår veldig inn på mitt body battery (BB). Jeg ser blant annet veldig stor endring i BB ved mat stress, altså ulike typer mat, og om jeg spiser for sent på kvelden. For eksempel sukker/snop og høykarbo skaper veldig høyt stress hos meg, og jeg kan dra det med meg gjennom hele natta om jeg spiser det sent på dagen eller på kvelden. Så for min del er det optimale for bedre lading ingen mat etter kl 18, legge bort mobilen/mindre skjerm, dempe belysning inne og iskaldt soverom. Men har jeg da hatt en veldig stressende dag så er det ikke alltid ladingen blir god på natta for det om. Anbefaler deg bøkene Pulskuren og Hvilekuren av Torkil Færø for flere tips om stressregulering og BB. Finnes også mange podkaster der dette er tema. Jeg lever lavkarbo, og spiser aldri etter middag, men det med mobil/skjerm er nok noe jeg både bør og kan ta tak i. Takk for innspill, og for boktips! 🙏🏻😊 Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #32 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må trene og få igang hjerepumpa, så skal du se at det blir bedre. Anonymkode: 33857...e53 Ja, det er forhåpentligvis mye å hente der 😊 Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #33 Del Skrevet 13. februar Garmin er svært dårlig på dette med søvnfaser. Så det burde du ikke henge deg for mye opp i. Men at du våknet med så lavt BB tyder på høyt stress og lav HRV. Å starte med mer kondisjonstrening er bra, men start forsiktig. Spiser du rett før du legger deg? Jeg opplever at klokken er mer fornøyd hvis jeg ikke har spist sent på kvelden. hvordan ser kostholdet ditt ut? Lurt å kunne ned på sukker og ultraprossesert mat. Vil også anbefale deg å sjekke vitaminnivåene dine hos legen. Anonymkode: 30ac9...157 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #34 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 22.36): F.eks siste uka er høyeste nivå 35, og samtlige dager har laveste nivå vært 5. Jeg er sliten på ettermiddagen/kvelden, og føler jeg har lavt energinivå. Jeg trener yoga en gang pr uke, yin yang, som er veldig rolig yoga, og blir sliten av det. Ellers går jeg turer med hunden hver dag, men den er liten, så det blir aldri lange turer. Er kvinne, 55 år, og jobber 100% (stillesittende kontorjobb). Røyker ikke, drikker ikke, spiser sunn mat laget på rene råvarer, og er slank. Jeg legger meg kl 23 og står opp kl 7. Har mest lett søvn, og en del REM-søvn (gjerne halvparten så mye som lett søvn), men lite dyp søvn - noen netter ikke i det hele tatt. Er jeg heldig får jeg 30 -45 minutter dyp søvn. Hvordan kan jeg øke body batteri, og føle meg kvikkere? 😴 Anonymkode: 63c1a...de5 Legg deg tidligere. Jeg står opp 7, legger meg 22. Må ha så mye søvn vinterstid. Noe helt annet om sommeren. Så jeg følger bare kroppens behov. Spiser du nok da? Min mor som er sunn og slank har slitt mye mer overskudd de siste årene i jobb før pensjon, og hun spiste jo alt for lite. Ble endel bedre da hun begynte å spise sånne proteinbarer osv mellom måltidene og prøvde å spise mer. Sikkert sunt med to knekkebrød med ost og paprika, men det ble nok alt for lite kalorier. Noen har sånn kropp at de forbrenner, også etter overgangsalderen. Så tenk på om du får i deg nok til å ha et normal energinivå. Anonymkode: eb9b7...ab3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #35 Del Skrevet 13. februar Mitt er også helt nede på 5 hele tiden, våkner med maks 25-35. Når aldri høyere opp, jeg har mye tanke kjør på natten, sliter med sovne, tinnitus. Jeg går i skog/fjell 5-6 ganger i uken, trener også medi yoga 2-3 ganger i uken. Jeg er fortiden sykemeldt for kroppen er helt kjørt. Jeg aner ikke hva mer jeg skal gjøre for å bedre dette, stresset mitt er høyt, hvilepulsen er aldri lavere enn 85. Legen mener jeg stresser for mye. Jeg vet ikke hvordan jeg skal stresse mindre. Så leser jeg i tråden din, tar til meg råd jeg også. Dette med mat kan være noe, men hvordan er det mulig å ikke spise etter 18 f.eks. Barna må jo kjøres, aktiviteter osv vi ender opp med å spise noe som går fort å tar middagen etter vi har kommet hjem. Hvordan løser dere dette? Sukker kan jeg bli ekstremt mye flinkere med, men må man kutte ut alt? Anonymkode: a8c55...ebb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #36 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Garmin er svært dårlig på dette med søvnfaser. Så det burde du ikke henge deg for mye opp i. Men at du våknet med så lavt BB tyder på høyt stress og lav HRV. Å starte med mer kondisjonstrening er bra, men start forsiktig. Spiser du rett før du legger deg? Jeg opplever at klokken er mer fornøyd hvis jeg ikke har spist sent på kvelden. hvordan ser kostholdet ditt ut? Lurt å kunne ned på sukker og ultraprossesert mat. Vil også anbefale deg å sjekke vitaminnivåene dine hos legen. Anonymkode: 30ac9...157 Spiser aldri etter middag (senest kl 18.00), spiser ikke sukker - i det hele tatt så lite karbohydrater som mulig, og lager absolutt all mat fra bunnen. Drikker aldri alkohol eller brus/lettbrus, kun en kopp kaffe på morgenen, røyker ikke. Så, ja, tror nok jeg lever ganske sunt. En sjekk på vitamin- og mineralnivåer ble tatt i fjor sommer, og var helt topp, men mulig mye kan skje på få måneder. Kanskje verdt å sjekke. Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #37 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mitt er også helt nede på 5 hele tiden, våkner med maks 25-35. Når aldri høyere opp, jeg har mye tanke kjør på natten, sliter med sovne, tinnitus. Jeg går i skog/fjell 5-6 ganger i uken, trener også medi yoga 2-3 ganger i uken. Jeg er fortiden sykemeldt for kroppen er helt kjørt. Jeg aner ikke hva mer jeg skal gjøre for å bedre dette, stresset mitt er høyt, hvilepulsen er aldri lavere enn 85. Legen mener jeg stresser for mye. Jeg vet ikke hvordan jeg skal stresse mindre. Så leser jeg i tråden din, tar til meg råd jeg også. Dette med mat kan være noe, men hvordan er det mulig å ikke spise etter 18 f.eks. Barna må jo kjøres, aktiviteter osv vi ender opp med å spise noe som går fort å tar middagen etter vi har kommet hjem. Hvordan løser dere dette? Sukker kan jeg bli ekstremt mye flinkere med, men må man kutte ut alt? Anonymkode: a8c55...ebb Det hjelper nok mye for min del at barna er voksne og har flyttet hjemmefra. Jeg var mye mer stresset med en hverdags kanal med jobb, barn og aktiviteter skulle gå opp. Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #38 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 22.36): F.eks siste uka er høyeste nivå 35, og samtlige dager har laveste nivå vært 5. Jeg er sliten på ettermiddagen/kvelden, og føler jeg har lavt energinivå. Jeg trener yoga en gang pr uke, yin yang, som er veldig rolig yoga, og blir sliten av det. Ellers går jeg turer med hunden hver dag, men den er liten, så det blir aldri lange turer. Er kvinne, 55 år, og jobber 100% (stillesittende kontorjobb). Røyker ikke, drikker ikke, spiser sunn mat laget på rene råvarer, og er slank. Jeg legger meg kl 23 og står opp kl 7. Har mest lett søvn, og en del REM-søvn (gjerne halvparten så mye som lett søvn), men lite dyp søvn - noen netter ikke i det hele tatt. Er jeg heldig får jeg 30 -45 minutter dyp søvn. Hvordan kan jeg øke body batteri, og føle meg kvikkere? 😴 Anonymkode: 63c1a...de5 Hæ? Legg deg tidligere. Anonymkode: 37948...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #39 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hæ? Legg deg tidligere. Anonymkode: 37948...910 Hvorfor? Jeg legger meg kl 23 og står opp kl 7. Jeg får 8 timers søvn, og det må da være nok. Jeg våkner gjerne ti minutter før vekkerklokka, og jeg våkner også rundt kl i i helger, uten vekkerklokke, og greier ikke tvinge meg selv til å sove noe lenger. Da tenker jeg at jeg får så mange timer som jeg har behov for. Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #40 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor? Jeg legger meg kl 23 og står opp kl 7. Jeg får 8 timers søvn, og det må da være nok. Jeg våkner gjerne ti minutter før vekkerklokka, og jeg våkner også rundt kl i i helger, uten vekkerklokke, og greier ikke tvinge meg selv til å sove noe lenger. Da tenker jeg at jeg får så mange timer som jeg har behov for. Anonymkode: 63c1a...de5 Våkner også rundt kl 7 i helger, skulle det stå Anonymkode: 63c1a...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå