Gå til innhold

Er det vanlig å si som referanse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt bakgrunnshistorie:)

I fjor fikk jeg sommerjobb i en omsorgsbolig, og da jeg begynte på jobben så var det vikar for arbeidslederen som var på ferie. Jeg jobbet der ikke så lenge, rundt 1 måned. Når arbeidslederen kom tilbake fra ferie så hadde jeg typ 6 vakter igjen der. 

Nå driver jeg å søker sommerjobb igjen og spurte denne arbeidslederen om jeg kunne sette han opp som min referanse, noe han sa ja til. Tenkte det var lurest å spørre han da han har ansvar for avdelingen jeg jobbet på, og, det skader jo ikke å spørre. I dag fikk jeg melding av arbeidsgiver i den nye jobben jeg har søkt på som sier at avdelingslederen fra sommerjobben i fjor hadde sagt at han ikke kjenner meg så godt og at det er lenge siden jeg har jobbet der..

Er det bare jeg som synes der er rart at han sier det når han har sagt ja til at jeg kan sette han opp? Skjønner jo forsåvidt hva han mener, men tenker han kunne sagt det til meg da jeg spurte om å sette han opp så hadde jeg heller funnet en annen referanse. Synes også det ser litt negativt ut hos arbeidslederen i jobben jeg søkte på.

Hva tenker dere? Pleier arbeidsgivere å gjøre sånn som referanser? Spør siden jeg ikke er så kjente med arbeidslivet

Anonymkode: 4c6f4...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For å være ærlig tenker jeg han var snill som var referanse for en sommervikar.. 

Med mindre han sa noe negativt er det neppe utslagsgivende dette. Man blir ikke kjent med en arbeidstaker på 4-6 uker 

Anonymkode: e1a8f...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å være ærlig tenker jeg han var snill som var referanse for en sommervikar.. 

Med mindre han sa noe negativt er det neppe utslagsgivende dette. Man blir ikke kjent med en arbeidstaker på 4-6 uker 

Anonymkode: e1a8f...9ea

Ts her.

Jeg fikk beskjed om å sende en ny referanse siden han sa det han sa. Hadde heller satt pris på om han hadde sagt i fra til meg sånn at jeg kunne sendt inn en annen referanse fra starten av.

Tenker også at man fint kan få et inntrykk av hvordan en arbeidsgiver er i løpet av noen uker. Typ om de møter opp, gjør jobben sin, er en god kollega osv. Snakker ikke om denne arbeidslederen forsåvidt men siden du sa at man ikke blir kjent med en arbeidstaker på 4-6 uker

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts her.

Jeg fikk beskjed om å sende en ny referanse siden han sa det han sa. Hadde heller satt pris på om han hadde sagt i fra til meg sånn at jeg kunne sendt inn en annen referanse fra starten av.

Tenker også at man fint kan få et inntrykk av hvordan en arbeidsgiver er i løpet av noen uker. Typ om de møter opp, gjør jobben sin, er en god kollega osv. Snakker ikke om denne arbeidslederen forsåvidt men siden du sa at man ikke blir kjent med en arbeidstaker på 4-6 uker

Mente selvfølgelig at man får et inntrykk av arbeidstaker, ikke arbeidsgiver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tenkte vel at du visste like godt som ham hvor lite dere faktisk hadde jobbet sammen og dermed var innforstått med hva slags referanse han kunne gi da du spurte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...