Gå til innhold

Hvem er Norges beste på kvinnehelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min fikk mensen da hun var 13 år, og har slitt siden dengang. Hun ville ikke forholde seg til mensen, la seg på rommet i mørket. Ville ikke ha mat og det var ingenting som kunne få henne opp av senga.

Fastlege mente det ville gå over når hun vente seg til det. Men det er fortsatt ikke bedre snart to år etter det startet.

Vi har vært/er veldig fortvilte og håper vi en dag kan komme i kontakt med noen som har hørt om problemstillingen. Vi har snakket med helsesøster,  Helsestasjon for ungdom, privat psykolog og nå til sist BUP. Men jenta vår er lei av å prate og nektet å ta i mot tilbud på BUP. De mente det kanskje bunnet i en OCD lidelse rundt hygiene. Hun er helt sikker på selv at det ikke hjelper henne å prate.

Det eneste hun vil er å fjerne det helt, og er sint på oss som ikke hjelper henne. Hun er fast bestemt på å operere bort livmor og bli kvitt mensen for godt. Noe som så klart ikke vil skje.

Vil ha sagt at dette dreier seg ikke om endometriose, menssmerter, store blødninger eller noe slikt.

Hun klarer ikke helt sette ord på det, men hater alt med mensen og sier hun blir veldig lei seg av det.

Ekstra fortvilende da vi har pratet med så mange ulike behandlere, men ingen vi har møtt har vært borte i samme problem. 

Vi ønsket ikke/heller ikke legen, å gi henne prevensjon med en gang da hun fikk mensen. Men for at dette ikke skulle utvikle seg til psykisk sykdom ble vi etter ett halvt år anbefalt å sette henne på p piller som utsetter mensen. Så nå har hun det heldigvis bare fire ganger i året. Hun hopper rett på nytt brett,

Vondt at hun går glipp av så mye. Skole, bursdager, ferier, alt som dukker opp som hun har planlagt dropper hun om hun har mensen. Og er sengeliggende så lenge det pågår.

Jeg har lest mye selv rundt dette, og har hørt om damer som omtrent blir suicidale rundt mensen og de har gått i mange år uten å få hjelp. At de har en hormonforstyrrelse som gjør de mye mer nedfor enn oss andre når vi har mensen. Hun har ikke blitt testet på det hormonelle.

Nå er vi desperate etter hjelp og håper noen har vært borti lignende, og/eller kan tipse om en dyktig lege på dette feltet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å gå på minipiller eller P-sprøyte? Da mister man jo som regel mensen helt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tull at man trenger å ha mensen av og til. 

Slutt å ta p-pillepauser, la henne gå på dem kontinuerlig. Verste som skjer er at hun får en gjennombruddsblødning på et tidspunkt. Problem solved, i hvert fal til hun er voksen og kan tenke mer rasjonelt rundt hjelpebehovet.

Du trenger ikke Norges fremste ekspert for å få bekreftet at dette er helt fint som tilnærming, en oppdatert allmennlege holder lenge. 

Anonymkode: e4812...7ca

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gynekologer pleier å kunne en del om mensen...

Anonymkode: 6ada7...b81

AnonymBruker
Skrevet

Alvorlig PMDD er noe jeg hatt fra jeg var 11. Alt var mørkt, selvmordstanker, hygiene skam rundt mensen, følte meg ekkel osv. Utrolig ustabil og deprimert 3 uker i må måneden 

Nå er jeg 36 og i kjemisk overgangsalder. Reddet mitt liv.

I Drammen er Nina Willumsen den beste etter min mening. Meld dere inn i PMDD grupper på Facebook så er det mange anbefalinger i hele Norge og mye informasjon.

Håper din datter får hjelp ❤️

Anonymkode: 82f2f...fcf

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert dere behøver Norges beste på kvinnehelse. En god gynekolog holder nok. Er hun utredet for PMDD?

Anonymkode: c575d...281

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å "teste det hormonelle", da går jeg ut fra at du tenker på PMDD? Der er symptomene før mensen og gir seg når den kommer https://www.volvat.no/tjenester/gynekologi/premenstruell-dysforisk-lidelse-pmdd/

Eller tenker du på noe annet? Hormontester gir bare et øyeblikksbilde og svinger av natur vilt. De vil nok ikke gi noen fornuftige svar, når dette så tydelig er knyttet til det å ha mensen.

Anonymkode: 232e7...88f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler også Nina Willumsen i Drammen. Veldig dyktig gynekolog. 

Anonymkode: 2fa3c...63c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gynekolog, sjekk for PMDD. Mange har god hjelp av SSRI i forbindelse med mensen. Bør tas på alvor, og en flink gynekolog kan hjelpe mye.

Anonymkode: f7071...c29

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alvorlig PMDD er noe jeg hatt fra jeg var 11. Alt var mørkt, selvmordstanker, hygiene skam rundt mensen, følte meg ekkel osv. Utrolig ustabil og deprimert 3 uker i må måneden 

Nå er jeg 36 og i kjemisk overgangsalder. Reddet mitt liv.

I Drammen er Nina Willumsen den beste etter min mening. Meld dere inn i PMDD grupper på Facebook så er det mange anbefalinger i hele Norge og mye informasjon.

Håper din datter får hjelp ❤️

Anonymkode: 82f2f...fcf

Akkurat dette jeg tenker på. Vet ikke om det er det, men vil gjerne ha det utredet.

Trist å høre at du har hatt det så tungt.❤️

Tusen takk for gode tips. Og så fint at du nå har funnet hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

La henne få bruke hormonprevensjon som gjør at hun slipper mensen! P-piller (man trenger ikke ta pause), p-sprøyte, p-stav... Det er bare tull at det er naturlig for kvinner å ha mensen hundrevis av ganger i løpet av livet. Det er tvert i mot potensielt dårlig for kroppen - øker sjansen for blant annet underlivskreft. 

Anonymkode: 44346...c7d

AnonymBruker
Skrevet
Lovise78 skrev (10 timer siden):

Hva med å gå på minipiller eller P-sprøyte? Da mister man jo som regel mensen helt?

Jeg gikk på minipiller og hadde mensen som vanlig i tillegg til spotting gjennom syklusen. Så det KAN slå ut feil vei.

Anonymkode: cb4b2...6eb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ha vært utsatt for overgrep eller sett noe på internett som hun har satt i sammenheng med mensen?

Anonymkode: cb4b2...6eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

La henne få bruke hormonprevensjon som gjør at hun slipper mensen! P-piller (man trenger ikke ta pause), p-sprøyte, p-stav... Det er bare tull at det er naturlig for kvinner å ha mensen hundrevis av ganger i løpet av livet. Det er tvert i mot potensielt dårlig for kroppen - øker sjansen for blant annet underlivskreft. 

Anonymkode: 44346...c7d

Dette har jeg aldri hørt om, om jeg jobber innen helse. Hvor har du kildehenvisningen på dette?

Anonymkode: 64a12...2dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk gå på p-sprøyte fra jeg var 14 til jeg ble 20. Beste løsningen for meg. Mensen opphørte totalt. 

Prøvde p-stav, men måtte ta den ut etter 2-2,5 år da det begynte å verke noe sykt både i armen men fikk også skikkelig mensenlignende kramper i magen.

Nå går jeg på spiral og synes det er helt greit.

Stor forskjell på mensen før og etter barn. Nå "dør" jeg ikke om jeg får mensen, men er bare helt miserabel. 

Anonymkode: d2df6...e57

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gynekolog, sjekk for PMDD. Mange har god hjelp av SSRI i forbindelse med mensen. Bør tas på alvor, og en flink gynekolog kan hjelpe mye.

Anonymkode: f7071...c29

Ja det er dette jeg er på jakt etter. Har snakket med en gyn som ikke kunne hjelpe. Vi har prøvd så mye, og tenker hun også må utredes for PMDD

Skrevet

Opplever du at hun er psykisk ustabil i ukene før menstruasjonen da? For hvis det kun er selve mensuken som er problemet, er trolig pmdd ikke aktuelt. 

For meg høres det mer ut som en jente som av en eller annen grunn har et ekstremt anstrengt forhold til selve blødningen. Isåfall vil en p stav kunne gi henne blødningsfri i opptil to tre år av gangen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...