AnonymBruker Skrevet 7. februar #21 Del Skrevet 7. februar Før ble jeg veldig provosert over det du sier, ts, og er selvsagt i prinsippet helt enig med deg. Det er verken empatisk eller snilt å skrive på den måten de gjør. Det er jo heller ikke spesielt logisk. Men så er det sånn at gjennomsnittlig iq er vel rundt 100. Med andre ord er det ganske mange dumme mennesker i Norge. Og de må jo få lov å være på nett, de også. Så jeg bare putter de i den kategorien og ignorerer meningene deres, rett og slett. Anonymkode: 3730f...5e2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #22 Del Skrevet 7. februar Vel… Av og til er det mest empatisk å gi et lite spark bak, eller hjelp til å se situasjonen på en annen måte. Å få masse støtteerklæringer når man har det vanskelig hjelper ikke nødvendigvis. Av og til skal man bite tennene sammen her i livet, og jeg tror det hjelper å få høre det. Er eksempel for egen del som har satt spor er da mannen min døde i en ulykke og jeg nesten gikk ned for telling. Presten som kom på døren sa til meg at det er viktig at jeg måtte reise meg fort igjen, for barnas del, jeg kunne ikke tillate å synke ned. Dette sa han noen minutter etter dødsbudskapet. Det hjalp, og jeg tenker ofte på at vanskelige situasjoner er til hjelp for oss, til å reise seg og vise styrke. Jeg tenker ofte tilbake på det han sa, det har vært til hjelp mange ganger. Å klage og å forbli i klagingen og få støtte til det fra andre er ikke empati, det er ikke god hjelp, det kan faktisk bidra til å holde folk nede. Anonymkode: 86172...cf0 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #23 Del Skrevet 7. februar Det er STOR forskjell på å blåse ut og det å sitte å velte seg i "stakkars meg" holdning og få gode råd som de nekter å følge. Da må en jo bare fortsette å leve med valgene sine og ta konsekvensene. TS der fikk mange gode råd og ideer om hva endringer hun kunne gjøre for at hverdagen skulle bli mer velfungerende. Resten er opp til henne. Mange er dessverre i lite stand til å ha empati og sette seg inn i andre situasjoner eller forstå at forskjellige mennesker trenger forskjellige fremgangsmåter å møtes på for å oppnå et resultat. Anonymkode: 54acb...697 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #24 Del Skrevet 7. februar Man kan absolutt si skjerp deg, ta deg sammen i en tråd om informasjonen sier at en ts er helt fastlåst, for mye offer, virkelig ikke prøver men kun trøster seg bak en diagnose. Da hjelper ikke bekreftende empati. Empati skal ikke forvekslet med fullstendig aksept av alle handlinger. Noen fastlåste mønster bør man kunne prøve å komme seg ut av, og hva disse mønstrene er finner man lettere ut av ved å stille kritiske spørsmål. Ser derfor altså ingen grunn til 100% støtte for alt. Anonymkode: 3b13d...28f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #25 Del Skrevet 7. februar tussi84 skrev (10 timer siden): Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette innlegget her, men jeg endte opp her siden jeg ble inspirert av tråden som handlet om en sliten mamma som ikke orket mer av familielivet. Hun fikk en del gode forslag og tilbakemeldinger, men en del annet var i kategorien: ta deg sammen, klarer du så klarer jeg! Dømmende og nedlatende holdninger og svar ovenfor en Mor de ikke kjenner. Det er ikke kun den tråden jeg har sett dette i. Det er ofte ta deg sammen mentalitet ovenfor psykisk sykdom, uføretrygdede, overvektige +++. Ta deg sammen, skjerp deg og ting blir bra bare du gjør slik jeg gjorde! Er der ingen av dere som svarer sånn som har empati? Som ikke forstår at mennesker fungerer forskjellig? At noen mennesker feks har mer energi enn andre? Noen er intravent og noen er ekstrovent. Noen elsker å holde på med ting hele tiden og får energi av det, mens for andre så brukes all energien opp på enten hjem eller kun jobb. Vi er forskjellige! Det som fungerer for deg fungerer ikke nødvendigvis for en annen. Og er det rart at mobbing aldri tar slutt? Se bare her inne, hvor voksne mennesker kommer med sårende og dømmende kommentarer i en haug av tråder. Si meg, får det å rakke ned på andre mennesker i vanskelig livssituasjon til å føle deg bedre? Hva med dine egne barn? Hadde du syns det var greit at de mobbet andre barn? Barn tar jo gjerne etter foreldrene, og med så mange dømnende voksne bedrevitere her inne som slenger med leppa, så gjør kanskje barnet ditt det samme? Det er du som dømmer og som slenger med leppa som skal ta deg sammen! Jeg er så enig. Det er mobberne som herjer på. Det hjelper ikke mye, men litt å tenke på at mange av disse menneskene har snev av antisosiale tendenser pga. bakgrunn. De er skadet og skjøre og burde så absolutt ha gått i terapi for mange, mange år siden. De unner folk å ha det vondt fordi de har hatt det ganske jævlig selv og har blitt bitre istedenfor rause og empatiske som også kan skje etter mye motgang. Eventuelt har de hatt ganske enkle liv og forstår ikke hva det vil si å slite, men jeg heller mot førstnevnte forklaring. Jeg ser for meg mødre som har det økonomisk utfordrende med udugelige menn. Kanskje fikk de barn for tidlig og ofret alt for å være gode mødre, så ser de på livet i retrospekt og føler på en sorg og en bitterhet. De fikk ikke hjelpen de trengte, så hvorfor skal andre få det? Kommer noen da og klager, vil bitterheten kicke inn og de blir sinte. Jeg mistenker at noen av de er av generasjonen der det meste var tabubelagt. Jeg skulle likt å se hvem disse menneskene er. Anonymkode: 4aa71...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #26 Del Skrevet 7. februar Tenker man bør ta noe av det som blir skrevet på kg med en klype salt. Har selv skrevet tråder her inne og valgt å ignorere slike kommentarer som du refererer til. Hvem som helst sitter her og taster, og man kan være enda mer "ærlig" og spydig som anonym. Deilig å få ut litt dritt etter en lang dag. Anonymkode: 322c7...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #27 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Av og til MÅ en rett og slett ta seg sammen for å få gjort ting. Anonymkode: e952e...08c Når man skriver et innlegg her så har man vel gjerne prøvd det meste før. Og jeg vet,av erfaring,at for å få livet på stell igjen så må man løse problemet. Å "ta seg sammen"blir for meg å dekke over problemet utan å løse det. Man gjør noe med seg selv,ikke med problemet. Anonymkode: 25b46...c4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #28 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Når man skriver et innlegg her så har man vel gjerne prøvd det meste før. Og jeg vet,av erfaring,at for å få livet på stell igjen så må man løse problemet. Å "ta seg sammen"blir for meg å dekke over problemet utan å løse det. Man gjør noe med seg selv,ikke med problemet. Anonymkode: 25b46...c4d Nei, tviler på man har forsøkt det meste. Jeg anser å ta seg sammen ikke er å dekke over problemet, men faktisk ta tak i problemet og dermed gjøre noe. Anonymkode: 3b13d...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 7. februar #29 Del Skrevet 7. februar (endret) Jeg har vært en av de menneskene som bare har tatt meg sammen, og tatt meg sammen. Det har jeg sluttet med. Det gjør meg ikke noe godt. Klarer det jeg klarer og er godt fornøyd med det. Det er ikke så lurt å prøve og ta snarveier hele tiden tror jeg. Det kan hjelpe på kort sikt, men på lang sikt så tror jeg at jeg har mest igjen for å lytte til kroppen. Om ikke de menneskene rundt meg forstår det, så klarer jeg meg fint uten dem kjenner jeg. Heldigvis så opplever jeg at jeg er god på å gjøre meg forstått, ellers så hadde jeg nok mistet mange venner. Det har jeg heldigvis ikke. Det hender de vil hjelpe meg ut av omsorg, og det setter jeg pris på, samtidig så opplever jeg at de respekterer mine valg. Jeg liker å bli utfordret, og noen av rådene jeg har fått med meg på veien har vært gull. Er ingen som har sagt til meg at jeg må ta meg sammen ihvertfall. De viser at de respekterer meg, og forstår grunnen til at jeg har det slik jeg har det, og mer kan jeg ikke be om. Jeg føler meg så utrolig heldig som har så mange nydelige mennesker i livet mitt. Endret 7. februar av Irak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 7. februar #30 Del Skrevet 7. februar I noen tilfeller er rene ord for pengene det som får menneske rut av sitt eget hode og sin egen offerrolle og over i et nytt spor med nye impulser, det er ikke derfor en "ta deg sammen" nødvendigvis er vondt ment selv om det er harde ord for pengene. Det handler om å innse at man kanskje ikke har det så vanskelig som man tror, det er lett å gå seg fast i et mørke når ingen setter lyskasteren på alt som faktisk er bra for en også.. Men, når jeg svarer i slike tråder er det alltid med min bruker og med de beste intensjoner, noe jeg også sier fra om, at det kan virke som harde ord men at de sies i den aller beste mening og i de tilfellene jeg har gjort det har også den som fikk svar satt pris på refleksjonen nettopp fordi det er slik for de aller fleste at det er vanskelig å se seg selv utenfra og det er fort gjort å havne i en tung og trasig sirkel der man ikke verdsetter det man faktisk har som er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #31 Del Skrevet 7. februar «Ta deg sammen», er typisk svar fra litt enkle sjeler. Å ta seg sammen er vel det hun gjør hver eneste dag, hele året. Følelsene går jo ikke bort av den grunn. Livet er dritt, biter tennene sammen og kjører på. Det er jo en løsning for å komme seg gjennom en gledesløst liv. Jeg tror ikke den tilnærmingen er ny for TS, så blir er « god dag mann økseskaft» - svar. Alle vet vi at frisk luft, vann og trening gjør oss godt. Og alle tar seg sammen med unntak av de som ikke orker mer og havner på nav. Det TS ønsker seg, er en lykkeligere tilværelse. Hun trenger kanskke å høre at flere føler på det samme og at hun ikke er helt gal som synes a4 livet med barn og fulltidsjobb er litt sørgelig. Det er lov å blåse ut. Det er lov å mene det. Å gjøre mer av det som gir glede til seg selv, det er den eneste løsningen. Det kan være musikk på ørene på vei til jobb med et stopp innom en baker. Å legge inn små slike pauser i hverdagen hjelper litt Anonymkode: 4aa71...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 7. februar #32 Del Skrevet 7. februar Knirke skrev (12 timer siden): Man kan ærlig talt ikke legge ut problemene sine på et åpent nettforum og forvente at man skal få bare de «riktige» svarene. Vil man ha profesjonelle råd, så får man booke en psykologtime til 1500 kr isteden. Som mange-årig KG bruker så har jeg lært meg å sile ut både dårlige råd, misforståelser, uvitenhet og drittslenging. Det er faktisk ikke så innmari vanskelig. Knirke skrev (11 timer siden): Helt enig. Antallet «ta deg sammen» kommentarer veies lett opp av «det er så lett for deg» og «du er heldig og priviligert» kommentarer. Uansett hvor mye blod, svette og tårer man har ofret for å oppnå noe, så er det liksom «lett for deg, du som er så heldig» F.eks folk som klager over dårlig lønn og blir rådet til å ta en utdannelse. Det er selvfølgelig ikke det de vil høre, de vil bare ha konkrete tips om ufaglærte jobber som er lette å få, med millionlønn og uten ansvar, helst med hjemmekontor. Det er mange måter å få frem et poeng på. Bare i disse to, små innleggene her oppfatter jeg deg som både skarp og arrogant i måten du legger frem dine meninger på. For all del, det er flere av oss som ikke alltid har silkehanskene på (meg selv inkludert), men ofte synes jeg slike kategoriske innlegg fremstår som veldig lite reflekterte og mot sin hensikt. Flere av poengene dine er ikke direkte feil, men de er usympatisk servert på en lite nyansert måte. Og da sitter iallfall jeg igjen med inntrykket av man som person finner en viss glede i å være nedlatende og ubehagelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 7. februar #33 Del Skrevet 7. februar ElectricScum skrev (15 minutter siden): Det er mange måter å få frem et poeng på. Bare i disse to, små innleggene her oppfatter jeg deg som både skarp og arrogant i måten du legger frem dine meninger på. For all del, det er flere av oss som ikke alltid har silkehanskene på (meg selv inkludert), men ofte synes jeg slike kategoriske innlegg fremstår som veldig lite reflekterte og mot sin hensikt. Flere av poengene dine er ikke direkte feil, men de er usympatisk servert på en lite nyansert måte. Og da sitter iallfall jeg igjen med inntrykket av man som person finner en viss glede i å være nedlatende og ubehagelig. Bare det at du kommer med denne analysen basert på to setninger gjør at du fremstår ganske ufyselig og dømmende selv. Det er noe som heter "satt på spissen", vet du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 7. februar #34 Del Skrevet 7. februar Knirke skrev (24 minutter siden): Bare det at du kommer med denne analysen basert på to setninger gjør at du fremstår ganske ufyselig og dømmende selv. Det er noe som heter "satt på spissen", vet du. Nå ga jeg deg rett i flere av dine poeng, da. Men jeg synes uansett innlegget ditt fint kunne illustrere en tone som for meg fremstår som unødvendig skarp. Men dette er kun min observasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå