Gå til innhold

Barnet mitt har det ikke trygt på skolen…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Et barn som blir mobbet har det heller ikke bra. Skal man melde den familien til barnevernet også? Barnevernet har nok å gjøre uten at ressursene deres skal misbrukes av foreldre som er misfornøyd med ledelsen på skolen som ikke takler mobbing. Det er skolens ansvar.

Anonymkode: be362...940

Det er vel mer sannsynlig at barnet som mobber har en utfordrende situasjon hjemme enn at barnet som mobbes har det? Unntak finnes jo såklart, men. 

Anonymkode: c8316...43d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Gå,til media, meld mobberne til barnevernet, hold barnet ditt hjemme fra skolen til skolen setter inn tiltak.

Anonymkode: a42c2...7a1

Og hva i all verden tenker du at media skal gjøre. Sånne artikler blir som regel buhu-artikler. 

Ts, du er i en fryktelig situasjon. Min sønn ble mobbet på skolen. Vi hadde heldigvis 1-10 skole. Det innebar at alle kjente oss, og ikke minst han. Hva kunne skolen gjøre? Holde mobberne inne i friminuttet (min sønn ble tilbudt det, men han ville jo også ut og leke i snøen!) snakke med foresatte etc. Skolen, vi og alle gjorde hva vi kunne. Men hva kan man gjøre? Vi spurte også ungen om hva kan vi gjøre for deg? Etter å ha vært gjennom dette i 10 skoleår har jeg ingen svar.  Bytte skole var aldri aktuelt for oss. 

Lykke til, jeg håper det ordner seg for dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel mer sannsynlig at barnet som mobber har en utfordrende situasjon hjemme enn at barnet som mobbes har det? Unntak finnes jo såklart, men. 

Faktisk er det ofte barn som har en utfordrende hjemmesituasjon som mobbes. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Faktisk er det ofte barn som har en utfordrende hjemmesituasjon som mobbes. 

Så barn som plager andre har stort sett en trygg og god situasjon hjemme med foreldre som ser dem og setter grenser? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du snakket med foreldrene til det andre barnet? Hadde begynt der. Når du melder saken så må du aktivt følge opp. Skolen har aktivitetsplikt. Be om å få se aktivitetsplanen. Etterlys møte etter to uker hvor dere drøfter virkningen av aktivitetsplanen. Vær i hyppig kontakt med skolens ledelse slik at de vet at dere som foreldre ikke gir dere. I skolehverdagens evige tidsklemme er det nemlig slik at «the squeeky wheel gets the grease». Legg alle tanker om «vil ikke være til bry» til siden og mas mas mas om at de må ta tak i ting. Dersom skolen ikke får bukt med det raskt ber dere om at de skal få inn veiledningsteam fra andre instanser. Vis at dere er informerte og engasjerte. Vær høflig og bestemt. 

Anonymkode: 05c49...8b4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Den som anbefaler kontakt med barnevernet.
Barnevernet skal ikke brukes som en trussel mot foreldre som er uenige med deg. Som regel er relasjoner mellom barn mye mer nyanserte enn foreldrene får høre fra sine egne englebarn. 

Det er da ikke snakk om "en trussel mot foreldre som er uenige med deg"!

Det er riktig å koble på barnevernet når det er kjent at foreldre til barn som mobber andre barn ikke engasjerer seg for å få slutt på mobbingen og hjelpe eget barn til å bli velfungerende. Foreldre har plikt til å gjøre det de kan for å lære barna å bli funksjonelle mennesker i samfunnet.

Barn med en slik problemadferd har problemer. Slike barn - som har foreldre som ikke vil eller ikke greier å hjelpe barnet til å endre slik adferd, ikke vil sette grenser for eget barn - det er barn som har enda større problemer.

Da er barnevernet riktig instans å koble på i tillegg til at skolen må gjøre sin del.

Anonymkode: ef676...d52

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville tatt kampen og laget 12-a sak. Du har lærerne på lag, og de trenger at du melder sak for å eventuelt få ekstra ressurser og ordentlige tiltak. 

Anonymkode: 492bb...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så barn som plager andre har stort sett en trygg og god situasjon hjemme med foreldre som ser dem og setter grenser? 

Skrev jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må de voksne på skolen ta grep altså. Det går ikke an å jobbe på en skole og se på at barn blir utestengt og at noen i klassen lager små klikker som utestenger andre. Dette er et voksen problem som skal løses av voksne. Tingen er at voksne i skolen har blitt totalt handlingslammet og redd for å si i fra og ta grep. Utrolig frustrerende og noe må gjøres med dette, det er et økende problem vi ser omtrent over alt.

Vi valgte å flytte barnet vårt over på privat skole, og det har aldri vært bedre valg. Mindre klasse, og bedre læremiljø og lærere som forstår mer av selve problemene.

Anonymkode: 9f12c...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er da ikke snakk om "en trussel mot foreldre som er uenige med deg"!

Det er riktig å koble på barnevernet når det er kjent at foreldre til barn som mobber andre barn ikke engasjerer seg for å få slutt på mobbingen og hjelpe eget barn til å bli velfungerende. Foreldre har plikt til å gjøre det de kan for å lære barna å bli funksjonelle mennesker i samfunnet.

Barn med en slik problemadferd har problemer. Slike barn - som har foreldre som ikke vil eller ikke greier å hjelpe barnet til å endre slik adferd, ikke vil sette grenser for eget barn - det er barn som har enda større problemer.

Da er barnevernet riktig instans å koble på i tillegg til at skolen må gjøre sin del.

Anonymkode: ef676...d52

Enig i dette. Barnevernets ressursser bør brukes til å hjelpe foreldre som ikke er gode rollemodeller eller har barn som ikke er noe inkluderende i det sosiale. Dessverre ser vi at ofte er barnevernet ute etter de som blir sværtet. Det er en gjennomgående greie med barnevernet, det brukes ressursser på feil område og det går utover alle foreldre/familier som egentlig trenger veiledning.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde byttet skole. 

Anonymkode: 5a5b9...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i PPT og ser mange stygge mobbesaker. Det er dessverre begrenset hvor mye skolen greier gjøre, selv med all verdens fine papirer og planer.

Jeg anbefaler deg å bytte skole om det er mulig. Det hadde jeg gjort om det var mitt barn. Hadde ikke ofret hen i "kampen mot systemet".

Det står oftest ikke på viljen til skolen, de er like fortvilte som foreldrene. Men deres reelle handlingsrom er ekstremt lite. Dessverre!

Anonymkode: 692d8...55b

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er for kort til å kjempe mot dette når foreldrene setter seg på bakbena.

Meld fra om alt og kjør full prosess, men: bytt skole også. 

Samme i vår klasse til mitt barn. Eldre søsken mobbet i flere år, foreldre til mobber er komplette idioter og nekter ha dialog.

Så de måtte bare flytte, virker som søskenet i vår klasse savner vennene sine osv. Men, hva skal man gjøre 🤷‍♀️

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig i dette. Barnevernets ressursser bør brukes til å hjelpe foreldre som ikke er gode rollemodeller eller har barn som ikke er noe inkluderende i det sosiale. Dessverre ser vi at ofte er barnevernet ute etter de som blir sværtet. Det er en gjennomgående greie med barnevernet, det brukes ressursser på feil område og det går utover alle foreldre/familier som egentlig trenger veiledning.

Dette er ikke barnevernets rolle eller samfunnsansvar i det hele tatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytt skole hvis dere har mulighet til det, spesielt siden barnet ønsker det selv. Og ikke vent til høsten, prøv å få bytte nå, f.eks begynne på ny skole etter vinterferien.

Pga overfylte skoler fikk jeg ikke bytte skole før i 8. klasse. Da var det for seint.

Anonymkode: 06cac...ca3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner ikke din sak, så blir vanskelig å si noe konkret. Jeg jobber som lærer. Men tiltak som kan være aktuelle er: stopp-samtale med mobberen, at lærer eller ledelse snakker med foreldrene til mobberen, observasjon  av elevene en periode for å se hva som kan gjøres videre... da kan det være tiltak i overganger, friminutt osv. Alt kommer an på hva som konkret skjer og hva som gjør at mobbingen blir lagt til rette for. Samtidig er det veldig vanskelig i noen situasjoner fordi det ikke er nok ressurser og fordi foreldrene til mobberne ikke tar tak. 

Vi har f.eks der jeg jobber en lettere psykisk utviklingshemmet elev som rett og slett er slem mot veldig mange andre barn. Hen får med seg andre på å plage, og andre barn får hen til å plage fordi det er gøy. Foreldrene later ikke til å klare å gjøre noe med det. Vet at dette barnet er mye ute i byen på kveldstid og henger med eldre ungdommer bl.a. Det er heller ikke noe særlig ressurser å ta fra,men vi har gjort tiltak som å be foreldrene komme og hente eleven når det har blitt for ille. 

Det som har løst alvorlige mobbesaker hos oss er som oftest at offeret har byttet skole, eller så har det gått over fordi elevene er ferdig i 7. og starter på forskjellige unngdomsskoler. 

Den beste løsningen tror jeg, er flere ressurser og sanksjoner på alvorlig mobbing. Mobber man i friminuttet, må man sitte inne med en voksen i friminuttet. Mobber man i timen og overganger, må man bli passet på av en voksen. Man kan si at så lenge man forebygger og starter å jobbe med klassemiljø helt fra 1.klasse, så vil det gå bra. Men der jeg jobber skjedde det noe veldig alvorlig allerede i 1.klasse som garantert kommer til å gi offeret traumer resten av livet. Hadde vi hatt flere voksne som kunne holdt tilsyn med barna, hadde det ikke skjedd. Eller om enkelte barn ikke hadde hatt så store problemer at de lar det gå ut over andre. Slike barn må ha hjelp og aktivt tilsyn i mye større grad enn det er nå.

Anonymkode: 840db...baa

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 8.16):

Et barn som mobber har det ikke bra, og da gjør det ikke noe om familien blir meldt til barnevernet slik at de kan få hjelp!

Anonymkode: a42c2...7a1

Det er ikke sånn at alle mobbere har det helt forferdelig selv. Noen barn er bare jævlige, helt uten grunn. Og de barna er det ikke noe synd i. Men barn som mobbes, DEM er det synd i! 

Anonymkode: 52a46...14a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytt skole med en gang

Anonymkode: ae67b...73f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når barn mobber over tid og de og foreldrene har fått XX antall beskjeder om dette, det er opprettet 9a/12-4 saker gjentatte ganger, så er det uten tvil foreldrene til mobberen som er problemet.

Skolen kan som siste innsats ha en voksen på barnet i hver overgang situasjon og friminutt, men ellers er det lite de kan gjøre. Lærerne er for feig til å sette foreldre på plass, og si hva de mener.

Igjen og igjen ser vi at det er foreldrene til mobberene som er problemet. De vil ikke innse at deres barn gjør noe så vondt, og de tåler ikke bli snakket til. De svarer derfor hardt tilbake til skolen og nærmest hjernevasker lærerne til å bli på deres side. Hva skjer da? Offeret blir offer gang på gang og vil aldri vinne saken.

Dette er er utrolig stort problem. Utrolig at det skal få fortsette sånn, år etter år, og nå er vi i 2025. Er ikke kommet lengre. 

Anonymkode: 45a7e...34a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

det er foreldrene til mobberene som er problemet. De vil ikke innse at deres barn gjør noe så vondt, og de tåler ikke bli snakket til. De svarer derfor hardt tilbake til skolen og nærmest hjernevasker lærerne til å bli på deres side. Hva skjer da? Offeret blir offer gang på gang og vil aldri vinne saken.

Hvis lærerne er enige med foreldrene til «mobberne» er de vel ikke hjernevasket, det tyder vel på at sannheten er mye mer nyansert enn foreldrene til «mobbeofferet» påstår. Mange «mobbesaker» handler i dag om foreldrene som klager på at ungene «utestenges» fra vennegjenger med skolens kuleste. Det er ikke mobbing slik TS beskriver det og da er det ikke rart at foreldrene ikke tåler å bli snakket til av deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...