AnonymBruker Skrevet 6. februar #1 Skrevet 6. februar Blir så fortvila av dette, barnet mitt opplever ikke skolen som en trygg arena. Vi skal i gang med å melde 12-4 sak nå (tidligere 9a), samtidig kjenner jeg på en ganske stor uro for hva det faktisk vil utgjøre. Det er allerede et barn i klassen som har byttet skole da det ikke ble noe bedring. De går nå på 4. Trinn, og dette har vært en stygg utvikling over lang tid! Det er til enhver tid 2-3 elever som skaper det utrygge miljøet, hovedsakelig 1 i mitt barns klasse. Det går i trusler i varierende grad, mobbing, utestenging, manipulering, hersketeknikker og nå i dag telefon fra skolen om at mitt barn var blitt slått av dette andre barnet. Barnet mitt er av typen som hater konflikter og vil bare være venn med alle. Barnet er også ganske forsiktig med informasjon, og bærer mye inni seg. Delvis fordi barnet synes det er kjedelig med sånne samtaler, men også fordi barnet ikke ønsker at det blir noe «større» greier ut av det. Vi har god dialog med skolen, som vi vet gjør sitt beste og selv føler seg ganske hjelpesløse her (har jeg fått inntrykk av). De oppfordrer selv å melde 12-4 sak, med støtte fra dem. Har også fått inntrykk av at det er vanskelig å ha en dialog med foreldrene til barnet det gjelder. Barnet mitt kjenner selv på redsel for dette andre barnet, og uttrykker ønske om skolebytte. Så er det kanskje en enkel løsning, men barnet mitt (med diagnose) krever forutsigbarhet, kjente omgivelser og har mange gode venner på trinnet utover de få som plager. Å bytte skole bør være aller siste utvei, og det føles både som straff sammen med en løsning for mitt barn. Er det noen som har konkrete svar på hva skolen kan, skal og bør gjøre her? Og dersom det ender hos statsforvalter, hva vil det kunne utgjøre? Kjenner jeg er lei meg, sint og urolig for hvor dette bærer i vei. Hadde mitt barn oppført seg slik mot andre, uten at noe som helst tiltak fungerte så hadde jeg flyttet MITT barn. Det er så innmari urettferdig at de barna som ikke har det bra pga andre tas ut av alt det kjente som en løsning…😔 Anonymkode: 3c4d0...222 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar #2 Skrevet 6. februar Skjer sjeldent noe desverre hvis ikke foreldrene til mobbetne tar tak selv. Bytt skole anbefaler jeg. Går fortere og barnet slipper å bli med skadelidende ❤️ Har selv hvert der. Men visste situasjonen til barnet som mobbet mitt, og har hatt god kontakt med moren hele veien. Mye som ligger i bakgrunnen. Hun valgte å bytte skole på barnet sitt. Da det viste seg at dette barnet også ble truet på livet av sin bestevenninne. Så ble som en dominoeffekt. Riktig er å ta papir veien i systemet, men har det ikke forandret seg til nå så skjer det heller ikke. Anonymkode: 31ebd...887 1 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar #3 Skrevet 6. februar Dersom foreldrene til problembarna ikke innser problemet, har dere uansett en såpass lang vei å gå at jeg ville vurdert skolebytte. Anonymkode: 8f03d...c68 3 3 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar #4 Skrevet 6. februar Her tror jeg at jeg hadde gått i mot flokken, og tatt kontakt med barnevernet for å drøfte saken med dem. Hvis ikke dere lykkes med 12-4 saken. Barn som mobber og plager andre trenger hjelp, og det er tydelig at foreldrene ikke tar saken på alvor. Det betyr i teorien at de ikke bryr seg om at sitt eget barn plager ditt. Og da kan man jo stille seg spørsmål om dette barnet lever under gode omsorgsvilkår? Ja, det er i hovedsak skolens ansvar. Men hva hvis tiltakene de setter inn ikke hjelper? Det sies at det er så mange metoder og tiltak, men jeg får aldri taket på hvilke tiltak det er snakk om som man gjør i skolen. Annet enn å snakke med barnet som mobber og deres foreldre. Jeg tror at færre ville ha blitt mobbet hvis sosial og emosjonell kompetanse hadde stått sterkere på timeplanen. Spesielt hos de som mobber andre, for det må være en sammenheng mellom lav kompetanse og mobbeatferd. Anonymkode: 002b9...3cd 9 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar #5 Skrevet 6. februar Gå,til media, meld mobberne til barnevernet, hold barnet ditt hjemme fra skolen til skolen setter inn tiltak. Anonymkode: a42c2...7a1 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #6 Skrevet 6. februar Klapp til mobberne og fortelle dem at du hogger av de huet om de mobber barnet ditt. Så skal du se det tar slutt. Det hadde jeg gjort for mitt barn. Anonymkode: fff89...b10 10 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar #7 Skrevet 6. februar Bytt klasse til høsten eller skole.. Hadde ikke orket ta kampen… Anonymkode: 52b41...b7a 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #8 Skrevet 6. februar Først: fortell barnet ditt at du prøver å gjøre noe med det og er lei deg på deres vegne, for sånn skal det ikke være. Jeg satt lenge og følte meg alene i det, men fant ut i ettertid at foreldrene mine prøvde noe, men følte ikke de klarte å snakke med meg om det fordi jeg var så ung. Andre: selv om jeg fortsatt er venn med flere av de jeg gikk på skole med da, og er glad i lokalmiljøet mitt, tror jeg mitt voksne meg hadde vært mye tryggere og hatt det bedre om jeg hadde det bedre som barn, jeg kan ikke vite hva av ekstra behov ditt barn har, men skulle ønske jeg fikk ny skole som barn. Siste: kan dere oppsøke foreldrene selv? Vet det er egentlig ikke innafor, men dessverre så er det mye byråkrati som holder skolen tilbake. Ville ellers gått til drastiske tiltak om disse barna (og foreldrene som ikke tar ansvar) ødelegger barndommen til flere barn. Ta det direkte med foreldrene, inviter til møte med alle foreldre (uten skolen om de er firkanta), og faktisk «heng ut» foreldrene som ikke tar ansvar… til slutt gå til avisen, kanskje de ikke lar deg nevne navn, men gi noen kjennetegn og hint så kanskje flere lokale kjenner de igjen. Kanskje ikke rette person å høre på, men hilsen en som var i samme situasjon som ditt barn, og fortsatt bærer litt nag Alt ble bedre da en kompis av min søster ga han andre litt juling og «terroriserte» han et par uker så han ble for redd. Så etter 4./5. klasse hadde jeg det fint Anonymkode: 09da4...63b 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #9 Skrevet 6. februar Om du takler å ta den stygge kampen, og være litt ufin, så gjør du en stor tjeneste både for ditt barn som vil ha det bedre og for samfunnet i fremtiden. Prøv først å snakk med foreldrene veldig tydelig, og til slutt hent ungen på skolen og skrem livet av drittungen om foreldrene er fraværende. Send melding til foreldrene om hva og hvorfor du har gjort det og si at det kommer til å måtte gjentas om de ikke tar ansvar. Anonymkode: 09da4...63b 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar #10 Skrevet 6. februar Jeg ringte foreldrene. Jeg var rasende. Sa at jeg kom til å troppe opp på døra deres og snakke med ungen selv, om de ikke tok tak. Det gjorde de deretter. Men det kommer vel an på foreldre. Hadde ikke det gått, så hadde jeg anmeldt til barnevernet, troppet opp på døra, kalt dem inn til samtale og generlt gjort livet deres så vanskelig at drittungen fant noen andre å plage. Anonymkode: 18952...fc2 13 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar #11 Skrevet 6. februar Gå å snakk med foreldrenes barn, ta med deg far, onkel, svigerfar og si klart i fra om dere ikke aksepterer slik atferd. På en tydelig og ordentlig måte. Når barnet vårt blir behandlet slik så påvirker det hele familien og alle vi krever at det umiddelbart slutter, visst dere ikke klarer å få slutt på denne atferden må vi kontakte andre som kan det (barnevern osv). Vet dette kan påvirke «mobberen» veldig uheldig, det er ikke utenkelig at dette barnet har mindre snille foreldre. Og normalt sett hadde eg aldri ville utsatt et barn for den risikoen det kan medføre, men mitt barn ble mitt ansvar foran andre barn. Men så vet man aldri, om hvilke konsekvenser det vil ha. Kanskje barnet blir enda sintere og hevner seg på ditt barn. Du vet bedre, men vet kanskje ikke godt nok hva disse menneskene er i stand til. Kanskje begynne med en telefonsamtale, så et møte, et møte med foreldrene, dere og barna? Der dere kan snakke om dette? Anonymkode: 946da...332 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #12 Skrevet 6. februar Jeg ville tatt kontakt med barnevernet samtidig med 12-4-saken. Da er det større sjanse for at det vil kunne føre til endringer. Uten at foreldrene tar dette på alvor så vil det ikke skje nok endring, dessverre. Når et barn som har en diagnose som gjør at det trenger trygghet og stabilitet ber om å få bytte skole, da hadde jeg sterkt vurdert å la barnet få bytte skole. Tror jeg hadde gjort en avtale om at hvis det ikke blir vesentlig bedre frem til sommeren, så er det greit å bytte skole fra høsten. ❤️ Anonymkode: ef676...d52 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #13 Skrevet 6. februar Problemet er at foreldrene ofte er lik ungene, eller verre... Anonymkode: eb659...be0 3 10
AnonymBruker Skrevet 6. februar #14 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gå å snakk med foreldrenes barn, ta med deg far, onkel, svigerfar og si klart i fra om dere ikke aksepterer slik atferd. På en tydelig og ordentlig måte. Når barnet vårt blir behandlet slik så påvirker det hele familien og alle vi krever at det umiddelbart slutter, visst dere ikke klarer å få slutt på denne atferden må vi kontakte andre som kan det (barnevern osv). Vet dette kan påvirke «mobberen» veldig uheldig, det er ikke utenkelig at dette barnet har mindre snille foreldre. Og normalt sett hadde eg aldri ville utsatt et barn for den risikoen det kan medføre, men mitt barn ble mitt ansvar foran andre barn. Men så vet man aldri, om hvilke konsekvenser det vil ha. Kanskje barnet blir enda sintere og hevner seg på ditt barn. Du vet bedre, men vet kanskje ikke godt nok hva disse menneskene er i stand til. Kanskje begynne med en telefonsamtale, så et møte, et møte med foreldrene, dere og barna? Der dere kan snakke om dette? Anonymkode: 946da...332 Men eg hadde troppet opp på døra med minst tre menn(desverre er ikke vi kvinner like respektert/fryktet som menn)og kledd oss mørkt. Noen mennesker forstår ikke høflighet og hyggelig snakk. Anonymkode: 946da...332 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar #15 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Klapp til mobberne og fortelle dem at du hogger av de huet om de mobber barnet ditt. Så skal du se det tar slutt. Det hadde jeg gjort for mitt barn. Anonymkode: fff89...b10 Ville ikke gjort akkurat dette, men jeg er enig i at mobberen og foreldrene må konfronteres og ansvarliggjøres og at silkehansker neppe nytter her. Anonymkode: 0e82a...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #16 Skrevet 7. februar Den som anbefaler kontakt med barnevernet. Barnevernet skal ikke brukes som en trussel mot foreldre som er uenige med deg. Som regel er relasjoner mellom barn mye mer nyanserte enn foreldrene får høre fra sine egne englebarn. Anonymkode: be362...940
AnonymBruker Skrevet 7. februar #17 Skrevet 7. februar Og dere som anbefaler å true barna med drap. Dere skjønner vel selv at dette er ulovlig? Og mye verre enn mobbing? Anonymkode: be362...940
AnonymBruker Skrevet 7. februar #18 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den som anbefaler kontakt med barnevernet. Barnevernet skal ikke brukes som en trussel mot foreldre som er uenige med deg. Som regel er relasjoner mellom barn mye mer nyanserte enn foreldrene får høre fra sine egne englebarn. Anonymkode: be362...940 Et barn som mobber har det ikke bra, og da gjør det ikke noe om familien blir meldt til barnevernet slik at de kan få hjelp! Anonymkode: a42c2...7a1 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar #19 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Et barn som mobber har det ikke bra, og da gjør det ikke noe om familien blir meldt til barnevernet slik at de kan få hjelp! Anonymkode: a42c2...7a1 Et barn som blir mobbet har det heller ikke bra. Skal man melde den familien til barnevernet også? Barnevernet har nok å gjøre uten at ressursene deres skal misbrukes av foreldre som er misfornøyd med ledelsen på skolen som ikke takler mobbing. Det er skolens ansvar. Anonymkode: be362...940 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #20 Skrevet 7. februar Er foreldrene utenlandske er det derfor språk er ett problem? Her må du hardt til verks. Lag ett helvete for dem. Jeg hadde ringt og truet, stilt opp på døren, knust ruter. I tillegg til å ringe barnevernet seff. Anonymkode: 1d4f4...730 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå