Gå til innhold

Hvor woke er du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3. Mann

Utsagn:

- Det var en god ting at vestlige land avskaffet slaveriet. Ja.

- Det er positivt med kvinner i arbeidslivet. Ja.

- Det er trakassering å gi en kvinne seksuell oppmerksomhet kun på grunn av klærne hun har på seg. Nei.

- Jeg er generelt negativ til tradisjonelle kjønnsroller. Nei

- Menn og kvinner burde ha like rettigheter. Ja

- Det er et problem at menn i snitt tjener mer enn kvinner. Nei

- Det provoserer meg å tenke på makten hvite menn har i verden i dag. Nei

- Det er rasistisk å bruke ordet "indianer". Nei

- All sosial ulikhet er en konsekvens av undertrykkelse. Nei

- Begreper som "sannhet" og "objektivitet" er oppfunnet av hvite menn hvis eneste formål er å opprettholde patriarkatet og tradisjonelle maktstrukturer. Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Demokrati betyr at folket får bestemme sine ledere. Hvis du er kritisk til Den demokratiske folkerepublikken Korea (DPRK), betyr det at du er anti-demokratisk?

Selvsagt ikke, for Nord Korea er en søppelstat og navnet skjemmer ingen og frikjenner ingen.

Anonymkode: 8fce2...af8

Nord-Korea er jo ikke demokratisk uansett hva de heter, så skjønner ikke relevansen. Om jeg bytter navn til Donald Trump så blir jeg jo ikke Donald Trump fordi.. 

Anonymkode: ad1fe...fed

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det finnes ikke et eneste klesplagg hvis kommunikasjon er: "Vennligst seksuelt trakasser meg".

Anonymkode: 6f2c1...ef0

Strengt tatt nei, men det er en tåpelig fremstilling. 

"Trakassering" er et begrep som har to  ulike ståsted. Det ene er "Hva jeg som offer oppfatter av situasjonen", og det andre er "Hva jeg som utøver mener med situasjonen"

Hvis jeg som mann er kledd i klær som fremhever mine kroppslige punkter, som 6 pack og 25 cm langemann, kommuniserer jeg at jeg ønsker fokus rundt dette. Hvis en dame tar kontakt med meg og viser interesse for disse to egenskapene, er det en normal del av ikke-verbal kommunikasjon. Selv om dama er støgg som nøkken og hun burde vite at hun var langt under min standard, kan jeg ikke kalle det trakasering.

Jeg kan heller ikke forvente at andre skal forstå at jeg ikke vil ha fokus rundt det seksuelle rundt dette, når vår kulturelle og mennesklige standard for ideen om seksuell tiltrekning henger på denne typen symboler.  Selv om jeg hevder at jeg kun kledde meg slik fordi jeg syntes det var flatterende. 

Hvis jeg IKKE prøver å fremheve det, og jeg begynner ha kvinner rundt meg som begynner klatte rundt på meg, eller prøver å fokusere ellers på det på andre måter, kan jeg føle at det er trakaserende. Jeg har ikke kommunisert med min påkledning  at dette er hva jeg ønsker fokus rundt min person. 

Og hvis det er avklart hvilken setting min påkledning er høy seksualisert , som for eksempel stripping, eller artist, vil en kvinne som begynner å ta seg til rette også være trakasering fordi at man overgår de grensene som er satt for situasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne posteren synes at det er «sykt» at noen får noe annet enn 10 i denne undersøkelsen. Er posteren og de 9 brukerene som har stemplet posten med tommelen opp eller som innsiktsfull ekstreme?

Anonymkode: 8fce2...af8

Ja, evt ikke forsto påstanden

Tradisjonelt anser jeg ikke at det er så mange dumme mennesker i verden. Men akkurat den teorien har fått noen skudd for baugen de siste 10 årene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste påstander kan diskuteres..derfor er det ikke mulig å lande en score. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

8-9 woke

kvinne

Anonymkode: 92742...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var en pussig undersøkelse. Hilsen anti-woke på venstresiden. 

Anonymkode: 70fcf...5d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er tydeligvis Woke, men synes ikke at jeg er det, sånn i dagliglivet. Jeg er oppvokst med neger og indianer som terminologi uten at jeg legger noe rasistisk i disse betegnelsene. Jeg synes også at mange overreagerer på ting som skjer i samfunnet. Ofte blir hendelser tatt ut av kontekst og da blir det mange feiltolkninger ut av det. 

8-kvinne. 

Anonymkode: ddaf7...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4 - mann

Enig i påstand 1,2,5 og 6

Anonymkode: 8504a...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk 8. Vil si jeg har en grunnleggende respekt for andre mennesker, da havner man der. 

Anonymkode: cfb95...184

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette var en pussig undersøkelse. Hilsen anti-woke på venstresiden. 

Anonymkode: 70fcf...5d0

Helt enig. Jeg anser meg selv som ganske woke, men klarte bare være enig i 3 punkter. Spørsmålene er formulert veldig utydelig.

Anonymkode: b76e8...7f2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4.

Kvinne 47.

Anonymkode: a542c...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Woke betyr jo å være våken og opptatt av å bekjempe utettferdighet, mot rasisme, sexisme og annen diskriminering.. betyr da at det å være anti-woke, så er man FOR urettferdighet i samfunnet, for rasisme, for sexisme eller for diskriminering? Hva et bra med det? Lettkrenka kan man vel være uansett hvilken politikk man tilhører… 

Anonymkode: ad1fe...fed

Du er tydeligvis ikke informert. Prøv igjen👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Her velger du mellom enig og uenig. Tell hvor mange av utsagnene du er enig i. Følg deretter skalaen nederst.

Skriv scoren din og om du er kvinne eller mann. Så kan vi se om kjønnene virkelig er så polariserte.

Del også gjerne hva som var svaret ditt på hvert utsagn.

Utsagn:

- Det var en god ting at vestlige land avskaffet slaveriet. - Selvsagt.

- Det er positivt med kvinner i arbeidslivet. - Selvsagt.

- Det er trakassering å gi en kvinne seksuell oppmerksomhet kun på grunn av klærne hun har på seg. - Nja, noen ganger så ber man om oppmerksomhet med antrekket. Noen kler seg halvnakne og noen kler seg som en klovn og da må man tåle kommentarer. Sånn er det bare, menneskets natur det å legge seg opp i hva andre gjør. Men ingen har lov til å ta på noen bare fordi de er halvnakne.

- Jeg er generelt negativ til tradisjonelle kjønnsroller. - Selvsagt, men hva et par velger å gjøre seg i mellom legger ikke jeg meg opp i.

- Menn og kvinner burde ha like rettigheter.- Selvsagt, mennesker uavhengig av kjønn, legning og etnisitet skal ha like rettigheter, noe annet er ikke akseptabelt.

- Det er et problem at menn i snitt tjener mer enn kvinner. Selvsagt.

- Det provoserer meg å tenke på makten hvite menn har i verden i dag. Nja, det provoserer meg å tenke på makten alle menn har i dag, hvit, brun, svart eller grønn spiller ingen rolle.

- Det er rasistisk å bruke ordet "indianer". Nja, for meg så er det ikke rasistisk men det er heller ikke opp til meg å avgjøre om det er rasistisk da jeg er en hvit kjerring.

- All sosial ulikhet er en konsekvens av undertrykkelse. Delvis.

- Begreper som "sannhet" og "objektivitet" er oppfunnet av hvite menn hvis eneste formål er å opprettholde patriarkatet og tradisjonelle maktstrukturer. Nja, alt er relativt.

Skala (antall enige):

0/10 - Høyreekstremist. Du skulle levd for over 250 år siden.

1-2 - Reaksjonær mørkemann.

3-4 - Konservativ.

5 - Du finnes ikke kontroversiell.

6-7 - Trygt inne på venstresiden.

8-9 - Gratulerer du er woke!

10 - Du er ikke bare årvåken, du ser undertrykkelse overalt.

Anonymkode: db584...67c

At jeg er på venstresiden er nok ikke et sjokk, føler ikke jeg er woke for vi er veldig politisk ukorrekte i min sirkel men generelt sett så er jeg nok mer venstrevridd enn noe annet, spesielt nå etter alt som har skjedd i nyhetsbildet, tenker på den oransje mannen og hans Elonia så er jeg heller helt åpen for ALT enn å ha noe til felles med MAGA mennesker for slike ser jeg ned på. 

Anonymkode: 52c02...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

9, k34. Vært woke siden jeg var barn så overrasker meg ikke.

Anonymkode: 4d246...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Da har jeg regnet ut snittet så langt:

Kvinner: 5,6

Menn: 4,1

Vi ser altså at det er en merkbar forskjell mellom kvinner og menn.

Når det gjelder klagene på utsagnene så forstår jeg dere alle godt. Men det er umulig å gjøre alle fornøyde. Om jeg så hadde latt deg bestemme dem så hadde det vært like mange andre som hadde klaget uansett.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da har jeg regnet ut snittet så langt:

Kvinner: 5,6

Menn: 4,1

Vi ser altså at det er en merkbar forskjell mellom kvinner og menn.

Når det gjelder klagene på utsagnene så forstår jeg dere alle godt. Men det er umulig å gjøre alle fornøyde. Om jeg så hadde latt deg bestemme dem så hadde det vært like mange andre som hadde klaget uansett.

TS

Ingen kan gjøre alle fornøyd alltid. :) 

Anonymkode: 52c02...85a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvinne 39 - 5

Jeg kunne nok havnet både på 4 og på 6 om jeg hadde brukt litt bedre tid til å tenke gjennom svarene eller kanskje tolket dem på en litt annen måte. 

Selv regner jeg meg nok som litt konservativ, men som er for f.eks like rettigheter mellom kvinner og menn. 

Anonymkode: 01562...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...