AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Har nylig oppdaget dette med hvordan pulsvariasjon (HRV) kan gi innsikt i stressnivå osv. Jeg har dog bare Apple Watch å måle med, som dessverre ikke måler pulsvariasjon kontinuerlig slik jeg har skjønt flere andre pulsklokker gjør. Har lest at målingene bør ligge på mellom 30 og 80, men mine målinger er litt «overalt»? Legger ved noen skjermbilder. Blir glad om noen kan hjelpe meg å tolke. Er det gjennomsnittet man ser på, eller er målet å aldri komme under 30? Jeg ligger ofte på litt over 20.. Anonymkode: 41fe0...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Anonymkode: 41fe0...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Dette er helt vanlig. Hrv endres hele tiden i løpet av dagen. (faller når du er aktiv, stresset, eller syk, og øker når du restituerer/hviler) Ta en måling når du våkner om morgenen (før du står opp), da har du et utgangspunkt for dagen Anonymkode: bbe18...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Her ser du forresten mine målinger natt til onsdag. I løpet av disse timene varierte hrv mellom 24 og 60. Anonymkode: bbe18...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Takk for svar. Føler bare mine topper er så få av? Nå måler Apple Watchen vel og merke bare ca annenhver time ser det ut som, men likvel. Her er dagen i dag i tall. I dag sov jeg til kl 9.30 og har hatt en veldig rolig dag (hjemme med sykt barn). Anonymkode: 41fe0...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Føler bare mine topper er så få av? Nå måler Apple Watchen vel og merke bare ca annenhver time ser det ut som, men likvel. Her er dagen i dag i tall. I dag sov jeg til kl 9.30 og har hatt en veldig rolig dag (hjemme med sykt barn). Anonymkode: 41fe0...415 Verdiene i seg selv har ingen verdi uten å se dem i sammenheng med noe. For eksempel din verdi kl 17.08. Da lå den på 17. Det er lavere enn ellers på dagen, og det får meg til å tro at du var aktiv på det tidspunktet. Ellers har dagen din vært jevnt rundt 20-25. Med et sykt barn er ikke det noe uvanlig. Litt ekstra på alerten/årvåken, kanskje litt urolig, og det påvirker hrv-verdien. Anonymkode: bbe18...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Jeg har også apple watch, og jeg kikker på pulsvariasjonen i blant fordi jeg innbiller meg at den skal fortelle meg noe. Men jeg har ikke blitt veldig klok. Det eneste er at når jeg er syk, så faller den som regel tydelig, og da pleier den å begynne å stige igjen før jeg selv merker bedring i formen. Dermed kan jeg forutse at nå blir jeg frisk(ere). Ikke verdens mest nyttige kunnskap akkurat. Men jeg blir jo glad hver gang jeg ser det da, og skjønner at i morgen vil jeg føle meg bedre. Andre veien får jeg ikke lest noe ut av det. Ja, HRV faller når jeg er i ferd med å bli syk, men det gjør den hvis jeg er stresset eller trøtt eller av grunner jeg ikke kjenner til også. På det samme skjermbildet som du har først der, ligger min variasjon mellom 95 og 34, med et snitt på 60. Jeg har fått hatt klokka i snart 2 år, og over tid så ser jeg at jeg har hatt høyere hrv i juli, hvor jeg har sommerferie, og klart lavest i august hvor jeg har begynt på jobb igjen rett inn i en ganske travel og stressende periode. April i fjor har også unormalt lavt snitt, da hadde jeg omgangssyke og korona. Men igjen, kanskje litt gøy å se, men jeg vet ikke hva jeg egentlig skal med den informasjonen. Man må sammenligne med seg selv og sine tall, man kan nok ikke si generelt hva f.eks. en gjennomsnittlig pulsvariasjon på 30 betyr. Og så er det noe med å måle mens en er i ro når en nettopp har våknet om morgenen, men jeg har aldri skjønt meg helt på det. Det er gjerne min mest stressede tid på døgnet også, i hvert fall mentalt sett og på hverdager, fordi jeg tenker på at jeg skal rekke å levere i barnehage, på SFO og komme meg på jobb uten å glemme noe viktig på veien. Anonymkode: 565d2...efc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden Jeg ser aldri på HRV, synes ikke det forteller meg noe. Pleier å ligge et sted mellom 50 og 80. Har kronisk sykdom, strever litt med smerter og dårlig søvn, men tydeligvis har det ikke så mye å si for min del. Var en dag jeg pådro meg en skade, da falt jeg ned på 30 én dag, før jeg var tilbake til det normale. Var stressa pga. denne skaden i flere uker etterpå med bekymring og forhøyet smertenivå, men HRV var "like glad". Forstå det den som kan. Anonymkode: 8b5a1...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 minutter siden #9 Del Skrevet 18 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Verdiene i seg selv har ingen verdi uten å se dem i sammenheng med noe. For eksempel din verdi kl 17.08. Da lå den på 17. Det er lavere enn ellers på dagen, og det får meg til å tro at du var aktiv på det tidspunktet. Ellers har dagen din vært jevnt rundt 20-25. Med et sykt barn er ikke det noe uvanlig. Litt ekstra på alerten/årvåken, kanskje litt urolig, og det påvirker hrv-verdien. Anonymkode: bbe18...200 Nei, altså, det jeg bekymrer meg mest for, er om jeg får (god) nok restitusjon. Også er det jo godt å høre at det ikke er unormalt å havne under 30 også flere ganger i løpet av døgnet (skjønner riktig nok ikke helt hvordan jeg kan ha 15 når jeg ligger og sover). Jeg har nok tenkt at jeg stort sett burde holde meg hvertfall over 30, men det stemmer vel ikke. Barnet er i skolealder, så er egentlig lite stress å være hjemme med han.. hehe. Anonymkode: 41fe0...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 minutter siden #10 Del Skrevet 15 minutter siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg ser aldri på HRV, synes ikke det forteller meg noe. Pleier å ligge et sted mellom 50 og 80. Har kronisk sykdom, strever litt med smerter og dårlig søvn, men tydeligvis har det ikke så mye å si for min del. Var en dag jeg pådro meg en skade, da falt jeg ned på 30 én dag, før jeg var tilbake til det normale. Var stressa pga. denne skaden i flere uker etterpå med bekymring og forhøyet smertenivå, men HRV var "like glad". Forstå det den som kan. Anonymkode: 8b5a1...174 50-80 - og til og med 30 tenker jeg jo er veldig bra, ut i fra det jeg har hørt. Jeg er ofte under både 30 og 20.. innimellom til og med under 15. Anonymkode: 41fe0...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 minutter siden #11 Del Skrevet 9 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har også apple watch, og jeg kikker på pulsvariasjonen i blant fordi jeg innbiller meg at den skal fortelle meg noe. Men jeg har ikke blitt veldig klok. Det eneste er at når jeg er syk, så faller den som regel tydelig, og da pleier den å begynne å stige igjen før jeg selv merker bedring i formen. Dermed kan jeg forutse at nå blir jeg frisk(ere). Ikke verdens mest nyttige kunnskap akkurat. Men jeg blir jo glad hver gang jeg ser det da, og skjønner at i morgen vil jeg føle meg bedre. Andre veien får jeg ikke lest noe ut av det. Ja, HRV faller når jeg er i ferd med å bli syk, men det gjør den hvis jeg er stresset eller trøtt eller av grunner jeg ikke kjenner til også. På det samme skjermbildet som du har først der, ligger min variasjon mellom 95 og 34, med et snitt på 60. Jeg har fått hatt klokka i snart 2 år, og over tid så ser jeg at jeg har hatt høyere hrv i juli, hvor jeg har sommerferie, og klart lavest i august hvor jeg har begynt på jobb igjen rett inn i en ganske travel og stressende periode. April i fjor har også unormalt lavt snitt, da hadde jeg omgangssyke og korona. Men igjen, kanskje litt gøy å se, men jeg vet ikke hva jeg egentlig skal med den informasjonen. Man må sammenligne med seg selv og sine tall, man kan nok ikke si generelt hva f.eks. en gjennomsnittlig pulsvariasjon på 30 betyr. Og så er det noe med å måle mens en er i ro når en nettopp har våknet om morgenen, men jeg har aldri skjønt meg helt på det. Det er gjerne min mest stressede tid på døgnet også, i hvert fall mentalt sett og på hverdager, fordi jeg tenker på at jeg skal rekke å levere i barnehage, på SFO og komme meg på jobb uten å glemme noe viktig på veien. Anonymkode: 565d2...efc Har fulgt litt med på Torkil Færø i det siste og hans mening om hva dette kan fortelle oss. Er visst revolusjonerende i følge flere. Og som noen som er over snittet interessert i helse, fenget dette meg veldig. Jeg er nok en ganske stressa person (en del indre uro), så håper at disse målene kanskje kan hjelpe meg litt her. Men kan kanskje ikke forvente at det skal endre så mye for meg. Særlig når jeg ikke helt skjønner tallene. 😅 Anonymkode: 41fe0...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå