Gå til innhold

Dere helsefagarbeiderer

MiriamH

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På sykehjem opplevde jeg det ofte, spesielt blant de eldre sykepleierene. Har jobbet på en del sykehjem, og det er et tydelig mønster her.

Jobber på akuttpsykiatrisk nå, og her har jeg ikke opplevd det en eneste gang. Jeg har kursing i nedlegging av sonde o.l., så er i utgangspunktet bare medisinering og som "skiller" mine arbeidsoppgaver fra sykepleiernes. Mulig det kan ha noe å si?

Anonymkode: ba07d...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På sykehjem opplevde jeg det ofte, spesielt blant de eldre sykepleierene. Har jobbet på en del sykehjem, og det er et tydelig mønster her.

Jobber på akuttpsykiatrisk nå, og her har jeg ikke opplevd det en eneste gang. Jeg har kursing i nedlegging av sonde o.l., så er i utgangspunktet bare medisinering og som "skiller" mine arbeidsoppgaver fra sykepleiernes. Mulig det kan ha noe å si?

Ser at noe falt ut her. Medisinering og ansvarsvakt, skulle det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden. Aldri opplevd det blant norske eller vestlige. Men her og der kan det komme fremmedkulturelle sykepleiere som har dårlige holdninger til de som er under i hierarkiet. Noe kan man le av og noe burde egentlig tas videre. 

Anonymkode: 86cd0...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det ved flere anledninger, ja. En del sykepleiere tror at de er sjefen og man får et slikt selvbilde i og med at samfunnet og politikere skriker hele tiden over hvor viktige sykepleiere er. Ta med også en rekke artikler som viser at sykepleiere kan tjene en million kroner som reisende vikar, så har du et oppblåsbart selvbilde som overgår til og med spesialiserte kirurger.

Det generelle inntrykket er at det slippes inn mye rart både på helsefagarbeider- og sykepleiernivå. Virker som skikkehetsvurderingen er en vits under studiene ettersom man ofte lurer på "hvordan slapp du gjennom", hvis du skjønner. Det er omtrent ingen krav på sykepleierstudiet nå utover bare bestått i de vanlige, fagene (generell studiekompetanse). Så lenge man har drillet seg selv på medikamentregning, så virker det som alt annet er plankekjøring siden samfunnet er desperat etter dem. 

Anonymkode: b6d17...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MiriamH skrev (14 timer siden):

Opplever dere å bli sett ned på av sykepleiere?  Jeg opplever det ofte, jobber på sykehus. I rapporten snakke sykepleierne med hverandre og gir rapport til hverandre som om vi ikke finnes .. Dette synes jeg er veldig trist at det skjer hver gang. Lurer DU på noe, ikke dere.. noen som opplever det samme?

Konflikten mellom sykepleiere og andre med lavere utdannelse har vært der i alle år. 
Noe av det samme forekommer og mellom leger og sykepleiere. 
Klarer du som helsefagarbeider å innordne deg sykepleierne, så får du gå videre og få sykepleierutdannelse.

Anonymkode: 9e4f7...275

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Konflikten mellom sykepleiere og andre med lavere utdannelse har vært der i alle år. 
Noe av det samme forekommer og mellom leger og sykepleiere. 

Riktig !

Sykepleiere krangler både oppover og nedover, veldig "kverulantisk" yrkesgruppe.  Spesielt på sykehus, kanskje ikke så mye på sykehjem.

Anonymkode: acc4b...9dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig mange ganger. Har vært tilfeller av to stk, det har vært eldre sykepleiere, typ nære pensjonistalder.

Om de direkte så ned på meg, tja, men de mente hvertfall at helsefagarbeidere skulle hoppe da de ba om det. At vi skulle slippe det vi hadde i hendene for å ta over oppgaver de selv mente de ikke skulle gjøre, som f.eks. dusj og lange stell. Det fungerer ikke sånn i hjemmesykepleien 😅 disse behandlet assistentene enda dårligere enn helsefagarbeidere. 

Ellers har de aller fleste spl behandlet meg som en likeverdig og f.eks. respektert at jeg kjenner pasientene bedre (om spl er ny), de ringer og ber om råd og tips osv, vi kan diskutere pasienter og finne sammen ut hvordan vi best skal løse problemer som dukker opp. 

samtidig opplever jeg oftere at helsefagarbeidere ser ned på sykepleiere der det er åpenbart at noen føler seg «trua» og oppfører seg regelrett dårlig mot sykepleiere, kanskje særlig nyutdanna spl: 

Anonymkode: e21a2...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

samtidig opplever jeg oftere at helsefagarbeidere ser ned på sykepleiere der det er åpenbart at noen føler seg «trua» og oppfører seg regelrett dårlig mot sykepleiere, kanskje særlig nyutdanna spl: 

Anonymkode: e21a2...53f

Har merket det samme blant enkelte helsefagarbeidere. Og en del helsefagarbeidere ser ned på assistenter og vikarer.

Anonymkode: c1c83...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...