Gå til innhold

NORD-TROMS - anbefaler du det til barnefamilie?

Yuvia

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å flytte nordover fra vestlandet pga både økonomiske fordeler men også fordi jeg har familie i nord. 
Det er en av de kommunene med avskrivning av studiegjeld som er aktuell for meg, da jeg er aleneforelder og har høy studiegjeld og som på tross av god inntekt ikke kan komme inn på boligmarkedet om jeg blir boende i en av storbyene. Jeg ser og vurderer derfor en av kommunene som gir gode økonomiske fordeler. Jeg er glad i natur og ski, og vinter perioden vil det sikkert bli bestilt to ukers sydentur. 

Er det noen her inne som bor i områdene troms som kan anbefale disse? eller eventuelt si hvorfor ikke?
Jeg har to barn som nærmer seg skolealder og jeg vil ikke flytte med mindre de har et trygt og godt miljø. Begge er sosiale og godt likte barn per idag, populære med masse venner og vil ikke ha vanskeligheter med å få ny omgangskrets. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har jo familien der. Spør dem. Flytt i samme kommune/nabokomunnen ellers er det lite vits.

Anonymkode: 4b443...968

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville neppe flyttet til Kvænangen og Burfjord, men litt lengre sør er det fint :)

Anonymkode: 1dfc1...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytt til samme sted som der familien din bor :)

I forhold til reising, er det lurt å velge sted utfra om de har stor flyplass nært, langt å kjøre 2-3-4 timer til Tromsø eller Alta for å reise med fly, og ustabilt vær på vinteren. 

Anonymkode: ef32c...051

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har jo familien der. Spør dem. Flytt i samme kommune/nabokomunnen ellers er det lite vits.

Anonymkode: 4b443...968

Siden de bor i byen er det lite aktuelt for meg. Som også er grunnen til at jeg spør her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flytt til samme sted som der familien din bor :)

I forhold til reising, er det lurt å velge sted utfra om de har stor flyplass nært, langt å kjøre 2-3-4 timer til Tromsø eller Alta for å reise med fly, og ustabilt vær på vinteren. 

Anonymkode: ef32c...051

Det blir nok 1-3 timer unna tromsø mtp hvilken kommuner som gir økonomiske fradrag på studielån etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville neppe flyttet til Kvænangen og Burfjord, men litt lengre sør er det fint :)

Anonymkode: 1dfc1...c5b

Kan du si litt om hvorfor? og gi eksempler på hvor sør? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor nord-Troms? Finnmark er jo mye bedre, Alta for eksempel. Kjempefin plass med hyggelige folk.

Anonymkode: b2264...8db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nordreisa❤️ gode skiforhold, nydelig natur, stranda på Kvennes, splitter ny Moan barneskole og Høgegga barnehage. Hyggelige folk og «alt du trenger» av butikker. Og nært Alta og Tromsø om du ikke finner det. 
Egen gruppe for nytilflyttede på face, flere arrangementer for deg som er ny her. Lett å bli kjent! 

Anonymkode: 2a591...25a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor nord-Troms? Finnmark er jo mye bedre, Alta for eksempel. Kjempefin plass med hyggelige folk.

Dyrt å bo…

Anonymkode: 2a591...25a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med nord Troms uten nettverk er det i praksis Skjervøy eller Nordreisa som er alternativet.
Kjør en tur å dann deg en mening om stedet. 

Anonymkode: ea558...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Alta er fint om du har råd til å bo der og du i tillegg har råd til å være «med»dvs  UTV til ungdommen og svindyre snøscootere å kjøre på i helgene.

Det er en del folk der, men likevel usosial plass uten noen klart definert bykjerne. 

Finnmark og Alta er innbarket med mannsjåvinisme og jeg synes holdningene til jenter og kvinner er dårlige. Og ungdomsmiljøet i Alta har alltid vært hardt.

Personlig synes jeg Nordreisa er fint. 

Om du har lyst på de økonomiske fordelene med å bo nordpå, og samtidig være nært en ordentlig by ville jeg vurdert Karlsøy kommune. Du kan bo og jobbe der, f.eks. Hansnes er ca 1 time kjøring fra Tromsø. Og du kan hive deg i bilen og oppleve by følelse i helgene.

Skal du bo noen andre steder i tiltakssonen og trives så må du nesten elske snescooterlivet i 20 minus. Nærmere Tromsø kan du være litt mer bymenneske på vinteren og være ute om sommeren.

Sommeren er uansett fin alle disse plassene, såfremt været er bra.

Hilsen utflyttet Finnmarking

Anonymkode: b4026...0d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo veldig mørkt om vinteren da. Skitur krever lysløype en periode på vinteren, ikke alle steder har det. 

Været kan være fantastisk, og nordlyset er flott. Og så kan været være begredelig i lange perioder...

Alle kjenner alle virker det som, men nordlendinger er også åpne og gjestfrie. Noen ganger litt for mye av det gode, men er du sosial så går det nok bra.

Har ingen bestemte steder å anbefale, men du må vel uansett være glad i å kjøre bil for å komme noe sted og til nærmeste by.

Anonymkode: 27b88...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

"En ny ordning for nedskriving av studielån i de 189 minste kommunene startet fra 1. januar.

I Troms gjelder dette for kommunene Kvæfjord, Bardu, Målselv, Senja, Sørreisa, Salangen Ibestad, Gratangen, Lavangen, Dyrøy, Tjeldsund og Balsfjord.

Altså alle kommuner utenom kommuner i tiltakssonen samt Tromsø og Harstad.

Alle yrkesaktive som bor i en av disse kommunene, eller flytter dit i løpet av året, vil etter ett år få slettet 25.000 kroner av sin studiegjeld.

Nedskriving i tiltakssonen i Nord-Troms og Finnmark økes til 60.000 fra 2026, med inntjening gjennom 2025."

Om du vil vurdere Sør-Troms istedet anbefaler jeg Kvæfjord! Ikke like mye nedskrivning som nord-troms men nært by (20 minutter), sykt fin natur, bra oppvekstmiljø, masse positivt rett og slett. 

Anonymkode: edf2d...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser sør troms og nordreisa nevnt flere ganger. Jeg skal oppover en langhelg for å gjøre en del rundreise og få følelse av stedene. Nå er jeg flink på ski og står mye, men å bo et sted med "snøscooterkultur" er litt avskrekkende for meg. Jeg er mer hunde og heste menneske 🤭

Setter veldig pris på svar, for miljø spesielt for barn er det ikke bare-bare å finne ut av gjennom "google".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

har hørt mye negativt om alta rundt jenter og som en mor er det uaktuelt å risikere noe slikt. det har vært for mye negativ omtale rett og slett

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...