AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:52 #1 Del Skrevet torsdag kl 18:52 … med hovedfokus på fordelene? Syns bare jeg leser negativt om bruk av flexibånd. Selv bruker jeg det for at hunden skal få det friere på tur, selv om hun går i bånd. Da kan hun gå godt ut av stien for å bæsje, feks. I tillegg løper hun frem og tilbake og får snuse masse. Anonymkode: 0f2b6...9c6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:58 #2 Del Skrevet torsdag kl 18:58 Jeg bruker mye flexibånd til hunden min, da hun liker å ha et "rykk og napp tempo" på turene sine. Går fort, stopper for å snuse, og løper etter meg igjen. Går sjelden rett ved siden av meg, men lukter, snuser, vimser rundt. Så fornøyd og glad hund etter tur. Fordelene er at båndet ikke surrer seg inn i beina hennes, og ikke blir skittent å sølete fordi det subber ikke i bakken. Ulempene er at jeg ikke har like god kontroll om jeg må korte inn båndet raskt, feks om vi møter noen som kommer litt brått på. Om jeg går tur i bymiljø, eller ved trafikkert veg bruker jeg vanlig kort bånd, dvt med halsbånd. Anonymkode: 002b1...8ca 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet torsdag kl 18:59 #3 Del Skrevet torsdag kl 18:59 Det du nevner er kanskje den eneste fordelen jeg kommer på. Har skaffet meg et langt vanlig bånd istedenfor. Det krever litt mer av meg, at jeg må følge med på hvor mye bånd hun trenger, samle opp og fordele ut alt ettersom, men jeg anser det som tryggere for oss begge. Får en god teknikk på det etter hvert, og jeg føler jeg er mer til stede på tur siden jeg må fokusere mer på hva hunden gjør. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:03 #4 Del Skrevet torsdag kl 19:03 Ulempen er at du går på ene siden og hunden på andre slik at det ikke er plass til meg. Anonymkode: f7164...dda 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:04 #5 Del Skrevet torsdag kl 19:04 Jeg synes flexibånd er lurt, nettopp for å gi hunden mer frihet og fortsatt ha den under kontroll. Jeg hater uansvarlige hundeeiere som bruker langline som de slipper i bakken. Det har skjedd stygge ulykker med det. Både ved at lina surrer seg fast i sykler som passerer og ved at lina kiler seg fast i vegetasjon og bikkja blir sittende fast der. Flexibånd er mye bedre. Det er litt vanskelig å trekke bikkja raskt inn, men det finnes ikke bedre alternativer på det området. Da er det bedre å holde bikkja i kort bånd dersom man tror det blir behov for rask kontroll. Anonymkode: 8bc86...855 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:05 #6 Del Skrevet torsdag kl 19:05 Jeg bruker nesten aldri flexibånd. Jeg har to arr på leggene etter ett at en hund i flex løp inntil meg. Anonymkode: 6be46...11e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:07 #7 Del Skrevet torsdag kl 19:07 Flexbånd er en uting. Så lenge du skal gå turer hvor det ferdes andre mennesker, hunder, biler eller andre bevegelige objekter, dyr eller skapninger så bør du gjøre alle en tjeneste og bruke vanlig bånd. Anonymkode: 2d1e6...89b 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:08 #8 Del Skrevet torsdag kl 19:08 Kan raskt tilpasse lengden på båndet. For oss som ikke kan slippe hunden løs, for det hunden litt mer "frihet" enn et kort bånd, spesielt på tur steder hvor det ikke er praktisk med langline. Ulemper: Dårligere grep. Det bør tas hensyn til av de med hunder som plutselig kan rykke til eller om det er glatt ute, man sklir og glipper båndet. Tauet kan hekte seg fast i håndtaket og da får man ikke avpasset lengde raskt. Anonymkode: 14b31...fd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:10 #9 Del Skrevet torsdag kl 19:10 Nå skulle vi komme med det positive og det eneste jeg kan tenke meg er at du gir hunden mer rom å bevege seg på (forutsatt at du fortsatt har kontakt og kontroll er det udelt positivt) ellers har jeg ikke så mye positivt å si om fleksiline i grunnen.. Anonymkode: ace5c...e1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:16 #10 Del Skrevet torsdag kl 19:16 Fordelen ligger i navnet, det er fleksibelt. Man må ikke la snella løpe fritt, man kan helt fint låse den på den lengden en ønsker. For min del, til mine hunder har flexi fungert bedre enn alternativene. Selve snella er bedre og tryggere for meg og mitt grep enn vanlig bånd og jeg har trent hundene mine til å gå i flexi fra dag en. Dvs jobbe inn kommandoer som vent, høyre/venstre, gå rundt, stopp, bli osv. Hundene mine og jeg trives med at de er nesten løse men under kontroll med 12m line å bevege seg på der det er egna for det og at de er på kort line der det er nødvendig uten at jeg må fikle med taukveil eller å klipse de av og på. Man MÅ ha kontroll på hunden om man skal bruke flexi, rykk og napp er uheldig for begge parter og hunden må kunne gå i den typen line. Jeg bruker også utelukkende sele og alltid tape-line, aldri slik tynn snor. Jeg bytter ut snella minst annenhvert år uansett om den ser bra ut eller ei. Anonymkode: 9e850...68a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:06 #11 Del Skrevet torsdag kl 21:06 Den eneste fordelen jeg kan komme på er at lina ikke blir skitten så fort og ev at man trykker på knappen for å surre opp lina, annet enn det.. bare ulemper. Bruker langline (biothane), er litt mer styr å snurre den opp, men det er en vanesak. Anonymkode: 8e130...dea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet torsdag kl 21:28 #12 Del Skrevet torsdag kl 21:28 (endret) Fordelen: Hunden får mer frihet enn i kortere bånd. Bakdelene: - Kan være vanskeligere å lære hunden å gå pent i bånd, fordi den kan lære seg at om den drar fremover får den mer line, altså lønner det seg å dra. - Kan være vanskeligere å trene når man mister en hånd til å holde håndtaket - Håndtaket kan lettere glippe og flere hunder har blitt skremt når snella smeller i bakken bak dem - Lina kan gi stygge brannsår på både hund og eier - Kan hos noen føre til at man ikke gidder lære hunden god innkalling, og dermed mister hunden muligheten til å være mer løs. Endret torsdag kl 21:29 av Tabris 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:25 #13 Del Skrevet fredag kl 09:25 For min mamma er fleksibånd redningen for at hun skal klare å holde igjen hunden, fordi hun har leddgikt i hendene er det håndtaket som gjør det mulig å holde den igjen. Hun har ikke grepsstyrke om hun skal holde rundt et tynt bånd, og nei, hun skal absolutt ikke ha håndet gjennom løkka på båndet eller lignende. Det gir hunden stor frihet til å snuse på tur, uten at mennesket må stoppe hele tiden. Jeg opplever at det gir mindre "kontakt" med hunden gjennom båndet. Jeg leser min egen hund bedre gjennom et vanlig bånd, da jeg kjenner spenninger i hunden gjennom båndet, og han merker når jeg tar inn på det. Samtidig går jeg fint tur med mamma sin hund i fleksibånd og min i vanlig bånd, og begge er godt oppdratt til å gå tur i bånd. Så lenge jeg ikke er på steder med mye folk, da har begge vanlige bånd. Anonymkode: 697ef...f86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet fredag kl 09:42 #14 Del Skrevet fredag kl 09:42 Jeg synes i grunn flexibånd er helt topp! Mye frihet for hunden, slipper å kveile inn våt og sølete line. Men jeg skjønner at mange er i mot det, for man må ha litt omløp i hodet, være bevisst omgivelsene rundt seg og ta hensyn til alle andre som er ute. Flexibånd uten en oppmerksom eier og god kontroll er noe ordentlig dritt... Og så må man se an hva hunden trives med. Jeg hadde tidligere en veldig sensitiv hund som ikke kunne gå med flexibånd, da hun oppfattet selv det lille presset når hun dro ut snella som ubehagelig. Nåværende hunder bryr seg ikke om det i det hele tatt, og kunne vimset lykkelige frem og tilbake med snelle. MEN, nå bruker jeg ikke flexi fordi jeg går med flere hunder, og da har jeg ikke like god kontroll. Så et fint alternativ tenker jeg, men langt fra alltid eller i alle situasjoner. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet fredag kl 09:48 #15 Del Skrevet fredag kl 09:48 Flexibånd brukt rett er helt supert. Men ikke bruk det som erstatning for å lære å gå i bånd skikkelig. Eller oppføre seg. Vi lærte bikkja grunnleggende adferd og oppførsel først, så gikk vi over til flexibånd. Noe som gjør at det er supert å bruke nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:51 #16 Del Skrevet fredag kl 09:51 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg bruker nesten aldri flexibånd. Jeg har to arr på leggene etter ett at en hund i flex løp inntil meg. Anonymkode: 6be46...11e Tror det er flere som har brennmerker etter langline. Synes langline har blitt for vanlig, det må brukes varsomt der det er mye folk. Jeg bruker heller flexibånd i den lokale skogen. Anonymkode: 7752f...a84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:14 #17 Del Skrevet fredag kl 10:14 Jeg bruker kun flexibånd når jeg går turer inni skogen der det ikke går så mye folk. Syns det kan bli kronglete å få hunden på plass tidsnok når han er i langt bånd, f.eks. i forhold til en syklist som kommer relativt fort. Ellers er jeg ikke så fan av håndtaket egentlig, jeg bruker nesten alltid hoftebelte, fordi jeg liker hands-free. For meg har båndene forskjellig bruk, når hunden får gå i flexi vet han at han kan gå å surre, løpe fritt foran meg. Når jeg går med hoftebelte, vet han at nå skal vi på joggetur eller jobbe med hodet, og i vanlig bånd, da må han gå pent og rolig. Anonymkode: 10843...6fd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:45 #18 Del Skrevet fredag kl 10:45 Jeg bruker aldri flexi av mange grunner, men hovedgrunnen er at jeg har flere hunder og det blir bare rot i båndene. Jeg passer nå en hund som har gått i flexi hele livet, og har gjort meg noen interessante observasjoner. Den første, åpenbare er at han klarer ikke å gå pent i bånd. Så fort lina er kort, så trekker han mye. En annen, svært irriterende observasjon er at han har 0 kontakt med meg. Eier har mest sannsynlig latt denne hunden suse rundt i sin egen verden, frem og tilbake over stien i hundens 10 leveår, og dette er resultatet. Hvis jeg stopper, så vil mine hunder stoppe og se på meg, "hvorfor stopper vi?". De følger med på meg og mitt tempo, og har alltid et lite øye på meg. Han her bare begynner å dra frem og tilbake, tester alle retninger for å se om han kommer frem og ser ikke på meg èn eneste gang. Han har heller ikke innkalling whatsoever. Jeg må dra han inn, som en fisk i fiskestang, for å få han på plass om det kommer noen. Flexi er supert om man har en godt oppdratt hund. Da kan den få noen meter ekstra frihet, men du har fortsatt full kontroll. Men, de aller fleste som bruker flexi lar hundene fly fram og tilbakie, har ingen grunntrening og dermed får helt ufordragelige hunder i enden av lina. Det skaper farlige situasjoner som blir beskrevet over her! Anonymkode: 96973...a12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:41 #19 Del Skrevet fredag kl 11:41 Flexibånd er kjempefint med hunder som er rolige på tur og kommer når man roper de inn. Flexibånd er et mareritt, og potensielt farlig for hund, eier og andre, om hunden er stressa på tur, fyker rundt og ikke kommer tilbake når man kaller de inn. Jeg var veldig glad i å bruke flexibånd da jeg kun hadde én hund. Da jeg fikk hund nummer 2, var det ikke lenger aktuelt å bruke flexibånd. Da blir det alt for mye å følge med på. Den yngste hunden er også langt mer energisk og impulsiv på tur, og den hadde en fase hvor den slang seg etter biler. Det ble trent bort, men gemyttet som ga fødsel til atferden er ikke noe man kan endre. Om stresset øker betraktelig pga hormoner, smerter eller annet, er det en atferd som kan eksplodere frem igjen på verst tenkelige tid. Vi bruker derfor langliner når vi går plasser hvor det passer seg. I tette boligfelt brukes 2m bånd så de har noe frihet, men som enkelt kan kortes inn når biler, syklister eller annet med stor fart passerer. Anonymkode: db79b...2cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:57 #20 Del Skrevet fredag kl 14:57 Bor i et urbant område, og har en unghund som er en aktiv rase. Jeg bruker flexibånd når vi er i parker der jeg har god oversikt, og ser "farer" før de kommer nær oss. Da får han løpt mer, og lekingen blir ikke begrenset av et for kort bånd. Men bruker det aldri der det er trafikk eller mye mennesker/hunder tett på. Anonymkode: d4738...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå