AnonymBruker Skrevet 6. februar #1 Skrevet 6. februar Jeg bor i Oslo og det er stadig artikler i avisene og tips på hundegrupper på facebook om at det er lagt ut rottegift, sjokolade, paracet og andre giftige ting her og der. Mange onde mennesker der ute, dessverre Jeg har tenkt på å begynne med munnkurv på hunden min for å forsikre meg om at han ikke får i seg noe på tur. Er det forsvarlig? Jeg forstår at jeg må lære det inn sånn at hunden venner seg til å gå med den, men kan det skade hunden på noe måte? Har sett at det finnes sånne som er ganske store og utformet slik at hunden får til å pese og drikke som vanlig, det ville vært noe sånt jeg ville ha skaffet da. Er det noe mer jeg burde tenke på? Anonymkode: 5f8de...b33
AnonymBruker Skrevet 6. februar #2 Skrevet 6. februar Det finnes egne typer munnkurv for at hunder ikke skal spise ting ute, men de krever innøving like mye som andre typer munnkurv. Ellers er det lureste å trene inn hunden å ikke spise ting den finner på tur. Det er ofte krevende, mest fordi man da ikke bare kan surre rundt og glane på telefonen på tur.. Anonymkode: 02495...389 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #3 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det finnes egne typer munnkurv for at hunder ikke skal spise ting ute, men de krever innøving like mye som andre typer munnkurv. Ellers er det lureste å trene inn hunden å ikke spise ting den finner på tur. Det er ofte krevende, mest fordi man da ikke bare kan surre rundt og glane på telefonen på tur.. Anonymkode: 02495...389 Det er sikkert lurt det, men jeg har en urhund. Det krever adskillige treningstimer å få inn helt basic lydighet, så det at den skal la være å spise forgiftet mat som er lagt ut som agn er urealistisk. jeg går ikke og ser på telefonen på tur, er en aktiv hundeeier og trener mye med hunden. Derfor kjenner jeg også hunden godt nok til å vite hva som er realistisk å få til. Et annet alternativ er jo at jeg ikke lar hunden snuse i grøftekanter og under busker, men det vil gå hardt ut over hundens livskvalitet så det ønsker jeg ikke. Anonymkode: 5f8de...b33 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar #4 Skrevet 7. februar Jeg skjønner at du blir nervøs av å lese om slikt, men jeg tror det er sterkt overdrevet. Jeg bor selv i Oslo med to hunder, og har aldri opplevd eller møtt noen som har opplevd at hunden har fått i seg farlige ting som folk har lagt ut med vilje. Et langt større problem er barnehager som har hatt lunsj i parken og lagt igjen en masse matrester, eller folk som kaster kyllingbein i grøfta etter at de tydeligvis har spist kylling på farta 🤨 Med god kontroll på tur (både med og uten bånd) opplever jeg selv at risikoen er minimal, og har aldri følt behovet for munnkurv. Anonymkode: 2ff35...cc7 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar #5 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 10.30): Jeg skjønner at du blir nervøs av å lese om slikt, men jeg tror det er sterkt overdrevet. Jeg bor selv i Oslo med to hunder, og har aldri opplevd eller møtt noen som har opplevd at hunden har fått i seg farlige ting som folk har lagt ut med vilje. Et langt større problem er barnehager som har hatt lunsj i parken og lagt igjen en masse matrester, eller folk som kaster kyllingbein i grøfta etter at de tydeligvis har spist kylling på farta 🤨 Med god kontroll på tur (både med og uten bånd) opplever jeg selv at risikoen er minimal, og har aldri følt behovet for munnkurv. Anonymkode: 2ff35...cc7 Jeg kjenner ikke noen som har fått i seg sånne giftige ting som er lagt ut med vilje jeg heller, men nylig var det noen som hadde lagt ut en liten haug med tørrfor rørt sammen med rottegift i parken her. I sommer var det lagt ut hele plater med mørk sjokolade. Jeg kjenner også 2 som har opplevd at hunden har fått i seg narkotika. Dette legges sikkert ikke ut med vilje for å skade hunder men idioter slenger det fra seg her og der og resultatet er jo det samme. Og så har du alt matavfallet også ja, som du nevner. Min hund er egentlig ganske kresen, i går gikk han rett forbi en kalv kebab som noen hadde kasta fra seg uten å vise det minste interesse. Men kyllingbein syns han er toppen og han kaster seg over det. Vi har i tillegg det problemet at han har ressursforsvar så det er ekstra dumt om han får tak i sånt som jeg må ta fra han (vi har øvd masse på bytting og slipp, men det er glemt i det han har et kyllingbein han har funnet). Så alt i alt er det ganske mye som ligger rund om som hunden helst ikke skal ha i seg. Og så har jeg tenkt på noe annet også, at hvis jeg har på han munnkurv kanskje de idiotene som slipper hunden sin fram til min uten å spørre først tenker seg litt mer om. Anonymkode: 5f8de...b33
AnonymBruker Skrevet 8. februar #6 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kjenner ikke noen som har fått i seg sånne giftige ting som er lagt ut med vilje jeg heller, men nylig var det noen som hadde lagt ut en liten haug med tørrfor rørt sammen med rottegift i parken her. I sommer var det lagt ut hele plater med mørk sjokolade. Jeg kjenner også 2 som har opplevd at hunden har fått i seg narkotika. Dette legges sikkert ikke ut med vilje for å skade hunder men idioter slenger det fra seg her og der og resultatet er jo det samme. Og så har du alt matavfallet også ja, som du nevner. Min hund er egentlig ganske kresen, i går gikk han rett forbi en kalv kebab som noen hadde kasta fra seg uten å vise det minste interesse. Men kyllingbein syns han er toppen og han kaster seg over det. Vi har i tillegg det problemet at han har ressursforsvar så det er ekstra dumt om han får tak i sånt som jeg må ta fra han (vi har øvd masse på bytting og slipp, men det er glemt i det han har et kyllingbein han har funnet). Så alt i alt er det ganske mye som ligger rund om som hunden helst ikke skal ha i seg. Og så har jeg tenkt på noe annet også, at hvis jeg har på han munnkurv kanskje de idiotene som slipper hunden sin fram til min uten å spørre først tenker seg litt mer om. Anonymkode: 5f8de...b33 Her synes jeg det høres fornuftig ut å prøve munnkurv. Du finner sikkert en som er behagelig å ha på ? Og om du kun bruker den i områder det faktisk trengs, bør det gå fint. Hilsen en som vet hvordan det er å ha både urhund og matvrak (i to forskjellige hunder,riktignok). Anonymkode: 6139a...77b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå