Gå til innhold

64 år, aap går ut - kvalifiserer ikke til uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Person på 64 år som har gått på aap i 6 år (to perioder). Frisk fra sykdommen, kvalifiserer derfor ikke til uføretrygd. Gift og eier bolig, så sosialstønad utgår nok. 

Hva gjør egentlig nav i slike tilfeller? Det er jo totalt urealistisk at en person på 64 år med skrantende helse (utrent og overvektig) klarer å komme seg ut i jobb. Vil det være mulig å skylde på psykiske vansker hos lege og få søkt uføretrygd?

Anonymkode: a8e5c...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Person på 64 år som har gått på aap i 6 år (to perioder). Frisk fra sykdommen, kvalifiserer derfor ikke til uføretrygd. Gift og eier bolig, så sosialstønad utgår nok. 

Hva gjør egentlig nav i slike tilfeller? Det er jo totalt urealistisk at en person på 64 år med skrantende helse (utrent og overvektig) klarer å komme seg ut i jobb. Vil det være mulig å skylde på psykiske vansker hos lege og få søkt uføretrygd?

Nei. Da må du jobbe, men jobbe i redusert stilling.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta ut alderspensjon 

Anonymkode: e2c24...9d1

Og om det ikke er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva skal man gjøre hvis man ikke vil jobbe? Flytte til rimeligere bolig, slanke budsjettet, ta ansvar. 

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og om det ikke er mulig?

Jobbe. Du har ikke rett på mer NAV-stønad 

Endret av Grüner
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke sånn at man bare kan gå til legen og si at man har psykiske vansker og vips så kan man bare legge inn en søknad på uføretrygd.

Anonymkode: 4e4bb...36c

• Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sånn at man bare kan gå til legen og si at man har psykiske vansker og vips så kan man bare legge inn en søknad på uføretrygd.

Tror du ikke? Kommer an på hva legen er villig til å skrive, er det ikke?

Grüner skrev (2 minutter siden):

Jobbe. Du har ikke rett på mer NAV-stønad 

Det er ikke meg. Jeg er nysgjerrig på en annen sine vegne. Kutter nav virkelig alle stønader, kan de gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg som arbeidssøker og søk om dagpenger.  Utrent og overvekt er da ingen hinder for alle jobber. 

Anonymkode: 91f03...b5a

• Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke meg. Jeg er nysgjerrig på en annen sine vegne. Kutter nav virkelig alle stønader, kan de gjøre det?

Poenget fløy visst for høyt;

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen er over 62 og kan derfor starte alderspensjon. 

Anonymkode: 395f8...b2f

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg som arbeidssøker og søk om dagpenger.  Utrent og overvekt er da ingen hinder for alle jobber. 

Anonymkode: 91f03...b5a

Aap gir ikke rett på dagpenger?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

64 år er ingen alder. Be personen søke om jobb, begynn å trene.

Det siste orker jeg ikke å svare på en gang, for det er jo ganske åpenbart.

NAV kan selvsagt kutte alle stønader, men har man ikke mat på bordet kan man søke om sosialhjelp. 

Anonymkode: 99a1e...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personen er over 62 og kan derfor starte alderspensjon. 

Anonymkode: 395f8...b2f

Må vel ha hatt høy nok opptjening? Vedkommende har gått hjemme store deler av livet med barn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Personen er frisk, men går på AAP? 😅 Jeg har vanskelig for å forstå problemet her. Dersom personen har gått hjemme med barn mesteparten av livet, så er de jo vant med å leve på den gifte sin lønn uansett? Ergo så burde det være uproblematisk da hun, som du sier, ikke kvalifiserer til uføretrygd evt. så får man begynne alderspensjon. :) 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel ha hatt høy nok opptjening? Vedkommende har gått hjemme store deler av livet med barn 

Da får ektefellen forsørge henne frem til hun er 67 og kan ta ut alderspensjon. Hvis hun har vært hjemmeværende store deler av livet som du skriver, så er jo ikke dette en ny situasjon for dem.

Anonymkode: dbb20...8fe

• Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg blir litt paff av det som du spør om, men nei, de aller fleste leger er ikke interessert å ødelegge karrieren sin for å gi en 64-åring gammel dame uføretrygd :)  

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skylde på psykiske vansker, sånn ut av det blå? Jeg tror du har et noe snevert syn på hva psykisk sykdom er og hvordan legene behandler det. Legen vurderer selv, NAV vurderer basert på legeuttalelse, men også selv. Og man blir fort henvist til spes.helsetjenesten (DPS ved psykiatri) for utredning.

Er man blitt frisk fra en sykdom så er ikke AAP lenger grunnen, men om inntektsevne er null, så er det nok likevel sjanse for å vurdere uføretrygd. Men det må jo være en bedre grunn enn hva som har kommet frem her.

Anonymkode: cc0c1...f9a

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skylde på psykiske vansker, sånn ut av det blå? Jeg tror du har et noe snevert syn på hva psykisk sykdom er og hvordan legene behandler det. Legen vurderer selv, NAV vurderer basert på legeuttalelse, men også selv. Og man blir fort henvist til spes.helsetjenesten (DPS ved psykiatri) for utredning.

Er man blitt frisk fra en sykdom så er ikke AAP lenger grunnen, men om inntektsevne er null, så er det nok likevel sjanse for å vurdere uføretrygd. Men det må jo være en bedre grunn enn hva som har kommet frem her.

Anonymkode: cc0c1...f9a

Bare til å skylde på psykiske vansker etter lang tid med alvorlig fysisk sykdom. Selv man er frisk, kan det ha satt seg traumatiske opplevelser 🤷 Alt er mulig.

At man blir fort henvist til dps er noe av det mest komiske jeg har lest på lenge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Om personen er frisk og arbeidsfør, men sliter med å komme ut i jobb ville jeg sjekket med NAV om kvalifiseringsstønad kan være aktuelt.

Anonymkode: 8094a...8e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...