Gå til innhold

Hund som slikker seg på bena når han skal legge seg for natten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hund på 10 mnd. Hver kveld før han sovner, blir han veldig opptatt av å slikke på bena sine. Så mye at han blir helt våt. Når jeg avbryter det, peser han og har høy puls. Finner som regel roen selv etter 10 -15 min.

Noen tanker om hva det kan være?

Jeg har tenkt på om det kan være allergi, men det er så rart, for han viser ingen tegn til dette ellers på døgnet.

Han får sove i senga mi. Kan det være at han bare blir gir for at vi skal ligge der ved siden av hverandre, og avreagerer med slikkingen? Er som regel heeeelt rolig før vi legger oss. Ligger på gulvet og sover. Men hender han finner noen leker mens jeg pusser tenner osv. 

Anonymkode: e98e5...c73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vår hund gjør også det. Har alltid gjort det og er 10 år nå. Virker helt obsessed, men tror kanskje det er kos? Ofte sklir det ut så hun sleiker rundt seg på madrassen isteden. 

Har også hørt at det kan skyldes allergi og diverse, men det gjelder ikke for alle

Anonymkode: db47c...e1d

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde en staff som gjorde det. Hadde den del allergi og sopp mellom pote"fingrene". 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være refluks. Prøv å unngå for lenge uten mat. F eks 3 måltider pr dag / evt et minimåltid før leggetid. Det kan også hende at du må endre noe i kosten.

Anonymkode: 6274e...a4b

Skrevet

Grei beina på hunden, chow chow´en min biter og slikker mye på forbena når det er mye pels som ikke er greiet ut. Han har også mye mat allergi og det gir fort utslag i kløe pels og sår spesielt på forben og poter.

Har en mops som "kjede" slikker til den grad at han blir besatt og nesten i transe av og til. Er ofte tegn på understimulering eller stress. Så kan være hunden blir stresset av legging/alenetid uten oppmerksomhet kanskje, eventuelt at den bare kjeder seg og da søker stimuli i slikking som tar litt overhånd. Jeg pleide å rope på han elle dytte borti han når han var mindre, da ble han avbrutt og klarte gi slipp eller legge det fra seg, ihvertfall hvis jeg tok det med en gang før han ble for langt inni det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Overdreven slikking kan være tegn på stress. 

Anonymkode: 116bf...e3c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver høres ikke normalt ut, det høres ut som et utslag av stress eller smerte. Har selv en hund som vasker seg på labbene, men det medfører ikke pesing og høy puls. 
Det kan være mange grunner til at hunden gjør det: 

• stress rundt leggesituasjonen
  • over eller understimulering
  • allergi / kløe
  • mageproblemer
  • parasitter

Hvis hunden f. eks har kløe kan det hende det kommer til syne andre ganger på døgnet også, men da på andre måter (klø seg med labben, gni seg inntil ting.. ) . Mageproblemer er vist at ofte fører til overdreven slikking, på seg selv eller på stoffer og andre overflater. 

Nøyaktig hvorfor hunden din gjør sånn er helt umulig å si, men jeg tror kanskje jeg ville tatt en sjekk hos veterinær for sikkerhets skyld. Hvis du har tilgang på sånn video-veterinær fra forsikringen kan du jo prøve det. 

Anonymkode: e7b94...92e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hund som biter på ulvekloa på forbenene. For min hund er det en stressreduserende aktivitet etter stimuli (tur/mat) på kvelden. I perioden rundt løpetid, eller om hun har vært gjennom noe veldig stressende eller er understimulert, kan hun også finne på å gjøre det et par ganger på dagen. 

Potetygging og slikking kan være en stressreduserende aktivitet. Men det kan også være et tegn på allergi, understimuli, mageproblemer etc.

Det er lurt å sjekke hos veterinær. Om ingenting er galt og hunden får nok med aktivitet, så kan det være en stressreduserende aktivitet som har utviklet seg i en usunn retning (med tanke på at hunden peser og har puls når du avbryter). Om hunden er fysisk frisk, så kan du forsøke å gi hunden en fryst kong på kvelden så den får slikke og småtygge på noe annet enn labbene. 

Anonymkode: c079d...e60

AnonymBruker
Skrevet

Min gjør det av og til når vi legger oss, men kanskje mest om morgenen når hun venter på at jeg skal våkne og gi henne mat, hun virker ikke stresset på det så jeg har tolket det som at hun bare kjeder seg litt eller bare syns det er behagelig. Sover under dyna mi og jeg kjenner at hun er rolig når hun holder på.

Anonymkode: 5fbd8...482

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en gang at hos store raser som ulvehunder o.l kunne overdreven poteslikking tyde på hjerteproblemer. Hunden kjente at det var dårlig blodomløp i potene (stikking kanskje, nummenhet i labbene?) pga hjerteproblemet, og slikket dem derfor.

Klarer ikke finne igjen artikkelen, dessverre. Men dersom det er noe i det, kanskje det gjelder mindre raser også.

Anonymkode: b1188...5aa

AnonymBruker
Skrevet

Kan det ikke være sånn den reduserer "stress" og roer ned for natta? 

Anonymkode: 07da8...e22

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 18.57):

Jeg har en hund på 10 mnd. Hver kveld før han sovner, blir han veldig opptatt av å slikke på bena sine. Så mye at han blir helt våt. Når jeg avbryter det, peser han og har høy puls. Finner som regel roen selv etter 10 -15 min.

Noen tanker om hva det kan være?

Jeg har tenkt på om det kan være allergi, men det er så rart, for han viser ingen tegn til dette ellers på døgnet.

Han får sove i senga mi. Kan det være at han bare blir gir for at vi skal ligge der ved siden av hverandre, og avreagerer med slikkingen? Er som regel heeeelt rolig før vi legger oss. Ligger på gulvet og sover. Men hender han finner noen leker mens jeg pusser tenner osv. 

Anonymkode: e98e5...c73

Hunden har ubehag og eller smerte et sted når de slikker seg på labbene og den kan sette pannen sin mot deg eller mot en ting. Det er hundens språk.  Det kan være alt mulig den føler fysisk i kroppen. Allergi er nevnt. 

Föret den bruker kan være tungt fordøyelig og den har smerte i magen og tarm om den ikke har normal avføring. Om godbit er gitt kan det være årsak med reaksjon i mage f.eks. Den er 10 mnd og ville spurt veterinæren om undersøkelse. Når hunden peser så viser den jo at den har smerte/ubehag. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan være hårsekkmidd. Isåfall vil Bravecto hjelpe. (Flottmiddel)

Anonymkode: 43533...550

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...