AnonymBruker Skrevet 6. februar #1 Skrevet 6. februar Jeg MÅ ha sjokolade eller noe søtt hver dag eller så klikker det for meg ( føles det som i hvert fall). Noen som har hatt det sånn og kommet seg ut av det? 😅 baby er 5 mnd så føler ikke jeg kan skylde på hormoner lenger heller 🙈 Anonymkode: e82bb...e9b
AnonymBruker Skrevet 6. februar #2 Skrevet 6. februar Jeg har det sånn så har ingen gode råd. Baby er 2 mnd nå. Men det hjelper litt at baby har mpa så det begrenser seg en del hva jeg får spist uansett. Melkefri sjokolade er liksom ikke det samme Men det jeg prøver å gjøre er å velge sunne alternativer som også dekker søtsuget. F.eks har jeg laget baked oats med kakao til lunsj, og som dessert kan jeg lage "is" med frossen banan, et par ss kokosmelk som har stått i kjøleskapet typ en dag og dermed blitt kremete på toppen, 1 ts vaniljesukker og så hiver jeg det i foodprocessoren og kjører den glatt. Så topper jeg med kakaonibs ☺️ Anonymkode: 27ea8...244
AnonymBruker Skrevet 6. februar #3 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg MÅ ha sjokolade eller noe søtt hver dag eller så klikker det for meg ( føles det som i hvert fall). Noen som har hatt det sånn og kommet seg ut av det? 😅 baby er 5 mnd så føler ikke jeg kan skylde på hormoner lenger heller 🙈 Anonymkode: e82bb...e9b Analyser hvorfor. Kjeder du deg? Er det fordi du går i sirkel hjemme og snack i kjøkkenskapet er en håndlengde unna? Er du understimulert? Har du opprettholdt et ok nivå av vitaminer etc etter graviditet og amnning? Spiser du for kjedelig slik at du føler deg utilfreds etter måltidet? Spiser og/eller drikker du tilstrekkelig for å opprettholde både amming og kroppens tilhelning? Har du lagt deg til en vane der du «belønner» deg selv. I så fall: hvorfor belønner du deg selv? For å gjøre eller holde ut hva, presis? Identifiser hvorfor, ts. Og så eliminerer du det. Anonymkode: f705e...95e 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar #4 Skrevet 6. februar Ammer du? På meg var det pga amming, gikk opp 10 kg på 5,5 mnd og gav seg med engang amming var over Anonymkode: 6cf61...755 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #6 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg MÅ ha sjokolade eller noe søtt hver dag eller så klikker det for meg ( føles det som i hvert fall). Noen som har hatt det sånn og kommet seg ut av det? 😅 baby er 5 mnd så føler ikke jeg kan skylde på hormoner lenger heller 🙈 Anonymkode: e82bb...e9b Jeg har det sånn. Det er akkurat sjokolade jeg craver. Egenlagde kaker og. Oppdaget for noen måneder siden at jeg hadde gått ned en del kilo siden fødsel, og det går fortsatt nedover. Har rett og slett ikke klart å spise nok, selv om jeg spiser både frokost, lunsj middag og kvelds. Fant ut at jeg trenger mer ro rundt måltidene så jeg fikktid til å spise nok, ikke bare hive inn litt brødskive. Unner meg gjerne litt sjokolade nå i permisjon, men passer på mengden da. 😊 Anonymkode: 211f4...e06 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #7 Skrevet 7. februar Jeg hadde det sånn. Ga seg da jeg fikk nok søvn på natta 🙈 for min del tok det noen år… Anonymkode: a44d9...4a5
AnonymBruker Skrevet 7. februar #8 Skrevet 7. februar Jeg hadde det veldig sånn fra fødsel og frem til ungen begynte å spise fast føde. Og fortsatt litt sånn frem til jeg sluttet å amme. Veide like mye 1 år etter fødsel som jeg veide som høygravid. Amming påvirker også hormoner, så du kan ikke helt avskrive hormonene ennå, om du fortsatt ammer. Anonymkode: 09c5e...bbe
AnonymBruker Skrevet 7. februar #9 Skrevet 7. februar Jeg hadde det sånn, og det var nok ren kjede/trøstespising. Jeg kjente igjen lusa på gangen. Jeg får alltid søtsug når jeg går og slenger. Jeg kjedet meg halvt ihjel i permisjonen, var ensom, under- og overstimulert på en gang, og det ga altså utslag i søtsug for å spise vekk følelsene. Jeg kunne ikke ha søtsaker i hus, og passet på å være oppmerksom på det. "Ri" suget, det går over av seg selv om du lar det bare være der, og enda raskere om du distraherer deg med noe. Anonymkode: 8ce44...d3d
AnonymBruker Skrevet 7. februar #10 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg hadde det sånn, og det var nok ren kjede/trøstespising. Jeg kjente igjen lusa på gangen. Jeg får alltid søtsug når jeg går og slenger. Jeg kjedet meg halvt ihjel i permisjonen, var ensom, under- og overstimulert på en gang, og det ga altså utslag i søtsug for å spise vekk følelsene. Jeg kunne ikke ha søtsaker i hus, og passet på å være oppmerksom på det. "Ri" suget, det går over av seg selv om du lar det bare være der, og enda raskere om du distraherer deg med noe. Anonymkode: 8ce44...d3d Det er nok forskjellige årsaker hos forskjellige folk. Som en som gikk ned veldig mye som gravid (med tendenser til ekstrem svangerskapskvalme), og som kom i gang med amming med en gang etter fødsel, så var nok mye av søtsuget under amming et behov for å "hente inn" alt det kroppen hadde mistet under graviditeten. Utfordringen var mer å forstå når dette gikk over fra å være behov, til å være vane. Om jeg ikke hadde sjokolade/kaker/godteri i hus, så var det mitt eneste fokus, ut over baby. Så da ble det enten å reise ut og kjøpe, eller at mannen ble bedt om å kjøpe med hjem. Når det var blitt mer vane, så gikk det fint å ikke ha, eller å fokusere på noe annet. Anonymkode: 09c5e...bbe 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #11 Skrevet 7. februar Hadde det også sånn. Var noe trøstespising, merket at jeg spiste ekstra mye i de fasene baby nektet å sove og jeg syntes synd på meg selv. Også litt fordi jeg kjedet meg, gikk i ring og var understimulert. Men oppdaget også at jeg gikk en del ned i vekt. Var nede på "startvekt" etter 6 uker, og så 5 kilo til de neste månedene så var nok også høy energibehov pga amming. Anonymkode: fee06...2ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå