AnonymBruker Skrevet 6. februar #1 Skrevet 6. februar Har hatt hormonspiral siden 2019. Denne burde nok byttes nå, men forstod det sånn at jeg bare burde ha denne i og ikke sette inn ny pga alder (er 50 år). Snakket med lege som mente jeg må fjerne spiralen for å kunne starte med hormonbehandling mot plager i overgangsalder. Legen ville ikke ta prøver for å teste om jeg er kommet i overgangsalder før spiralen er tatt ut. Venninner forteller at de fortsatt har gammel hormonspiral og at dette ikke har vært til hinder for å få sjekket om de er i overgangsalder og også fått østrogenbehandling når det er aktuelt. Hva er erfaringen til dere damer her inne på forumet? Anonymkode: ccfda...f31
AnonymBruker Skrevet 6. februar #2 Skrevet 6. februar Jeg var til privat gynekolog som sa det samme som du fikk beskjed om, at hormonspiralen bare kan sitte i helt til jeg er ferdig med overgangsalderen. Jeg er også 50 år, og spiralen har jeg hatt i kanskje 5 år nå. Fastlegen min vet om spiralen, og det var ikke snakk om å ta den ut -hverken i forbindelse med blodprøvetaking eller oppstart av østrogenbehandling (spray på huden). Østrogensprayen gav meg forresten en ny og bedre hverdag, for ikke å snakke om bedre nattesøvn😊 Anonymkode: ff6fc...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #3 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var til privat gynekolog som sa det samme som du fikk beskjed om, at hormonspiralen bare kan sitte i helt til jeg er ferdig med overgangsalderen. Jeg er også 50 år, og spiralen har jeg hatt i kanskje 5 år nå. Fastlegen min vet om spiralen, og det var ikke snakk om å ta den ut -hverken i forbindelse med blodprøvetaking eller oppstart av østrogenbehandling (spray på huden). Østrogensprayen gav meg forresten en ny og bedre hverdag, for ikke å snakke om bedre nattesøvn😊 Anonymkode: ff6fc...ee8 Tusen takk for svært nyttig svar!!!! Hva heter østrogensprayen du går på? Og har du vært til privat gynekolog i Oslo/Akershus? Bestiller gjerne time hos denne gynekologen hvis du vil dele hvem du gikk til. Anonymkode: ccfda...f31
AnonymBruker Skrevet 6. februar #4 Skrevet 6. februar Østrogensprayen heter Lenzetto. Anonymkode: a923a...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #5 Skrevet 7. februar Er det flere som vil dele erfaringer ville det være fint 😊 Anonymkode: ccfda...f31
AnonymBruker Skrevet 7. februar #6 Skrevet 7. februar Hvis du skal gå på østrogenpreparater så bør du enten ha en fungerende hormonspiral ( under 5 år gammel) eller ta progesteron i tillegg for å holde livmorslimhinnen tynn, slik jeg har skjønt dette. Jeg har sannsynligvis min siste hormonsprial, og den ble satt inn for enklere å medisinere plager i forbindelse med overgangsalderen. I tillegg kan jeg nevne at overgangsalder medisineres ut fra symptomer, ikke blodprøver/ tester. Men dessverre har alt for mange fastleger og noen gynekologer alt for dårlig kjennskap til overgangsalderen. Anonymkode: 0b14b...7a0
AnonymBruker Skrevet 7. februar #7 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 14.40): Har hatt hormonspiral siden 2019. Denne burde nok byttes nå, men forstod det sånn at jeg bare burde ha denne i og ikke sette inn ny pga alder (er 50 år). Snakket med lege som mente jeg må fjerne spiralen for å kunne starte med hormonbehandling mot plager i overgangsalder. Legen ville ikke ta prøver for å teste om jeg er kommet i overgangsalder før spiralen er tatt ut. Venninner forteller at de fortsatt har gammel hormonspiral og at dette ikke har vært til hinder for å få sjekket om de er i overgangsalder og også fått østrogenbehandling når det er aktuelt. Hva er erfaringen til dere damer her inne på forumet? Anonymkode: ccfda...f31 Å gå med en spiral, uansett alder, utover produsenten av spiralen anbefalte lengde er å be om trøbbel. Blir du anbefalt å få fjernet spiralen, så fjerner du den. Men vær obs på at legen kan få problemer med å få den ut, og du må i narkose for å få den fjernet. Det er ikke uvanlig. Anonymkode: abc2f...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #8 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Å gå med en spiral, uansett alder, utover produsenten av spiralen anbefalte lengde er å be om trøbbel. Blir du anbefalt å få fjernet spiralen, så fjerner du den. Men vær obs på at legen kan få problemer med å få den ut, og du må i narkose for å få den fjernet. Det er ikke uvanlig. Anonymkode: abc2f...8fb Jeg ser poenget ditt med å følge produsentens oppgitte varighet for spiralen (ca 5-7 år). Tingen er at da jeg satte inn denne i 2019 sa gynekologen at jeg kunne gå med denne til jeg ikke lenger trenger spiral. Føler selv det er litt tidlig å ta ut spiralen da jeg ønsker å ha den som prevensjonsmiddel samtidig som jeg gjerne vil ha østrogenbehandling mot plager i overgangsalderen hvis jeg er i overgangsalderen nå. Men legen min nekter å ta blodprøver så lenge jeg har spiral enda jeg forstår mange får tatt blodprøver og også starter med østrogen selv om de har litt hormonrester i en gammel spiral. Synes dette ble litt dumt fra legens side og ønsker å snakke med en annen gynekolog som har peiling på dette . Anonymkode: ccfda...f31
AnonymBruker Skrevet 7. februar #9 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg ser poenget ditt med å følge produsentens oppgitte varighet for spiralen (ca 5-7 år). Tingen er at da jeg satte inn denne i 2019 sa gynekologen at jeg kunne gå med denne til jeg ikke lenger trenger spiral. Føler selv det er litt tidlig å ta ut spiralen da jeg ønsker å ha den som prevensjonsmiddel samtidig som jeg gjerne vil ha østrogenbehandling mot plager i overgangsalderen hvis jeg er i overgangsalderen nå. Men legen min nekter å ta blodprøver så lenge jeg har spiral enda jeg forstår mange får tatt blodprøver og også starter med østrogen selv om de har litt hormonrester i en gammel spiral. Synes dette ble litt dumt fra legens side og ønsker å snakke med en annen gynekolog som har peiling på dette . Anonymkode: ccfda...f31 Da går du enten privat eller snakker med fastlegen. Har møtt kvinner som har fått fastgrodd spiral og må i narkose for å få spiralen ut, og de ser på det hele som en voldsom og unødvendig belastning. Anonymkode: abc2f...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #10 Skrevet 7. februar Prøver er unødvendig for å undersøke om du er i overgangsalder. Mange gynekologer anbefaler hormonspiral samtidig som hormonterapi. Anonymkode: a99b5...820 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar #11 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Da går du enten privat eller snakker med fastlegen. Har møtt kvinner som har fått fastgrodd spiral og må i narkose for å få spiralen ut, og de ser på det hele som en voldsom og unødvendig belastning. Anonymkode: abc2f...8fb Jeg har jo snakket med lege om dette som altså ikke ville starte hormonbehandling før spiralen er tatt ut. Jeg har hatt inntrykk av at dette ikke er vanlig praksis, noe flere her i tråden bekrefter. Jeg ønsker derfor råd fra andre som har hatt spiral når de trengte å starte østrogenbehandling for overgangsalderen. Hva mener du kvinnene med fastgrodd spiral burde gjøre? Tenker du de ikke burde tatt den ut p.g.a. belastningen? Sånt kan det vel gi infeksjonsrisiko på sikt da det tross alt er et fremmedlegeme. I mitt tilfelle er det fortsatt hormoner igjen og jeg har ikke gått med den mer enn 5 drøye år. Jeg hadde håpet å kunne igangsette østrogenbehandling og ta ut hormonspiralen om et år eller to når jeg er sikker på at jeg ikke trenger den lenger 😉 Hvis noen har fått god hjelp i.f.t østrogenbehandling mot plager i overgangsalderen vil jeg gjerne ha tips om gode leger/gynekologer i Oslo eller Akershus. Anonymkode: ccfda...f31
AnonymBruker Skrevet 7. februar #12 Skrevet 7. februar Skal spiralen fjernes pga den mister effekt og den kan gro seg fast. At en lege sier noe annet syns jeg er hårreisende. Er en grunn til at produsentene sier at den skal fjernes innen 7 år. Jeg måtte slutte på alt av hormoner når jeg skulle ta blodprøver. Fordi ellers viser blodprøvene feil fikk jeg svar om. Med så ulike svar her inne så lurer man jo hva de forskjellige behandlerene lærer om kvinnehelse. Sier ikke at min sier riktig heller men fikk østrogen gel som smøres på armen hver kveld. Går på p piller siden mensen ikke er stabilisert. Anonymkode: ca426...fd5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå