Gå til innhold

Går ikke ned i vekt. Hjelp?

Ubrukerlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva i alle dager var idiotisk med dette? 

Anonymkode: 5b2f9...929

TS går ikke ned i vekt: "Du spiser for lite"

Idiotisk å skylde på Pepsi Max.

Frukt er noe man burde spise mindre av når man vil ned i vekt, ikke mer.

Styrketrening har ca. 0 effekt på vekttap, TS burde trene kardio.

Anonymkode: 1667e...101

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ubrukerlig skrev (1 time siden):

Føler absolutt at jeg har oppgitt nok informasjon til at du skulle kunne ha mulighet for å forstå problemstillingen. Om du allikevel ikke gjør det , så går det bra for meg. Det finnes det andre som gjør.

Jeg gjentar likevel, det høres ikke friskt ut, brukernavnet tatt i betraktning. Men jeg håper selvsagt du får det bra og blir fornøyd med livet ditt på alle måter. 

Anonymkode: 46e09...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet at noen fraråder det, men å telle kalorier var det som hjalp meg å gå ned i vekt. 
Satte opp et ukesmål, så kunne jeg gå litt over noen dager og litt under andre dager.

Brukte ingen apper, kun vekt, notatbok og kalkulator. De fleste matvarer har oppgitt kaloriinnhold, så da veide jeg alt jeg spiste og regnet ut. Tok med ALT, selv oljen jeg stekte fisk i. 
Skrev ut en liste over kalorier i frukt og grønnsaker som jeg hang opp på kjøleskapet. Tungvint i starten, men etter en stund gikk det av seg selv. 

Anonymkode: 44a38...738

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør få i deg 1500-1700 kcal i løpet av en dag. Det er et absolutt minimum om du ligger og svinger i området der gjennom uka. 

Og så bør din daglige «normalaktivitet» gitt at du er kvinne, gjøre at du forbrenner 1800-2200 kcal i løpet av det samme normaldøgnet. Igjen, som et minimum. 

Som start anbefaler jeg at du sakte faser mye korn ut av kosten. Og heller fokuserer på å spise sunt og kalorifattig. 
Min anbefaling: bytt ut frokosten med et proteintungt måltid. «Må» du ha en brødblings eller et knekkebrød? Ok. Spis en skive brød med to speilegg, eller en omelett, eller et knekkebrød til en boks hermetisk fisk. Eller spis en yoghurt med nøtter på.

Til lunsj anbefaler jeg salat. Igjen - en salat er ikke «spinat i en haug». Det er salatblader, tomat/agurk/etc, bakte grønnsaker (potet, brokkoli, blomkål, aubergine?), toppet med egg, ost, tunfisk, kylling etc. Og gjerne nøtter for litt «krønsj».

Til middag? Øk porsjonen. Dropp brødet. Ha bakte grønnsaker i tillegg til bare salat. Få inn variasjon. Helt risiko skal 4/5 av måltidet typisk være grønnsaker, resten kan fint være proteiner. 

Og er du sulten på litt snack? Ha noen druer, et eple, en mango, noen bananer og litt greier liggende. Sultne folk opprettholder ikke vekta, så ikke sats på å være sulten. 

Husk at anbefalingen om minste inntak grønnsaker og frukt per dag er 800 gram per voksen person. Nesten en kilo i døgnet, altså. Og du kan fint runde opp til kiloen, du trenger ikke legge deg på minimum. Få i deg nok mat, ts. Øk mengden, senk kaloritettheten.

Anonymkode: e94b8...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du bør få i deg 1500-1700 kcal i løpet av en dag. Det er et absolutt minimum om du ligger og svinger i området der gjennom uka. 

Og så bør din daglige «normalaktivitet» gitt at du er kvinne, gjøre at du forbrenner 1800-2200 kcal i løpet av det samme normaldøgnet. Igjen, som et minimum. 

Som start anbefaler jeg at du sakte faser mye korn ut av kosten. Og heller fokuserer på å spise sunt og kalorifattig. 
Min anbefaling: bytt ut frokosten med et proteintungt måltid. «Må» du ha en brødblings eller et knekkebrød? Ok. Spis en skive brød med to speilegg, eller en omelett, eller et knekkebrød til en boks hermetisk fisk. Eller spis en yoghurt med nøtter på.

Til lunsj anbefaler jeg salat. Igjen - en salat er ikke «spinat i en haug». Det er salatblader, tomat/agurk/etc, bakte grønnsaker (potet, brokkoli, blomkål, aubergine?), toppet med egg, ost, tunfisk, kylling etc. Og gjerne nøtter for litt «krønsj».

Til middag? Øk porsjonen. Dropp brødet. Ha bakte grønnsaker i tillegg til bare salat. Få inn variasjon. Helt risiko skal 4/5 av måltidet typisk være grønnsaker, resten kan fint være proteiner. 

Og er du sulten på litt snack? Ha noen druer, et eple, en mango, noen bananer og litt greier liggende. Sultne folk opprettholder ikke vekta, så ikke sats på å være sulten. 

Husk at anbefalingen om minste inntak grønnsaker og frukt per dag er 800 gram per voksen person. Nesten en kilo i døgnet, altså. Og du kan fint runde opp til kiloen, du trenger ikke legge deg på minimum. Få i deg nok mat, ts. Øk mengden, senk kaloritettheten.

Anonymkode: e94b8...315

Du er ganske optimistisk med tanke på forbrente kalorier her. De dagene jeg er mest aktiv, det vil si trener styrke og kardio i to timer, så forbrenner jeg 2000-2200 kalorier. De fleste overvurderer antall kalorier de forbrenner, ikke motsatt. Selvfølgelig skal hun ikke spise MER når hun ikke går ned i vekt med det hun spiser nå.

Anonymkode: b10e6...872

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt koker ned til kalorier inn og ut. Så det første du bør gjøre er å bruke en BMR kalkulator til å anslå hvor mange kalorier du bør ha i deg basert på aktivitetsnivået ditt. Jeg pleier å sette målvekta mi fremfor nåværende vekt, for det er jo dit du vil. Etter det er det egentlig bare å prøve seg litt frem. Og du kan med fordel starte med hakket høyere inntak for så å trappe ned.

Om du spiser alle kaloriene dine til frokost, eller jevnt fordelt utover dagen, spiller i prinsippet ingen rolle så lenge det er samme antall kalorier. Men sistnevnte metode er jo det enkleste for folk flest.

Du kan i prinsippet gå ned i vekt selv om du bare spiser pizza, burger og sjokolade, så lenge du holder deg innafor kaloribudsjettet. Særlig sunt er det jo selvsagt ikke, og de aller fleste vil gå på en smell der fordi man blir så sulten at man sprekker. Det er volum og proteiner som gjør deg mett, så prioriter definitivt det over mer kaloritett mat. Magesekken vil også krympe, så første 1-2 ukene er tøffest sånn sett.

Før kalorier aggressivt. Min regel var at hadde det ikke vært på kjøkkenvekta og i en kaloritellings app, så skulle det ikke i munnen. Ikke glem drikke, melk i kaffen, sukker i te, olje i panna osv. ALT skal på vekta, ingen unntak.

Planlegg hva du skal spise dagen før i en app. Dermed slipper du at du står der med 200kalorier igjen i budsjettet til middag og lure på hva du skal lage.

Kosthold utgjør mer enn trening for vektnedgang, men klart, forsøk å vær aktiv. Om så 20minx2 i uka bare, eller gå en tur med musikk/lydbok. Gjennomfør en sånn cardio/HIIT video fra youtube før du uansett skal i dusjen. Om du har mulighet, så er svømming supert, forbrenner masse. Ha også fokus på NEAT: Non-exercise activity thermogenesis. Altså, alt vi gjør som ikke er klassifisert som trening; vaske oss, lage mat, rydde, støvsuge, ta trappa over heisen på jobb osv.

Anonymkode: 88331...e4b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tips til app: Lifesum. Genial. 

Anonymkode: 44c39...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS går ikke ned i vekt: "Du spiser for lite"

Idiotisk å skylde på Pepsi Max.

Frukt er noe man burde spise mindre av når man vil ned i vekt, ikke mer.

Styrketrening har ca. 0 effekt på vekttap, TS burde trene kardio.

Anonymkode: 1667e...101

Tror Pepsi max kan påvirke vekt. Jeg drakk MYE brus en periode å gikk fort opp i vekt. Har gått ned igjen, men er litt forsiktig med brusen nå.

Anonymkode: 4e9f0...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tror Pepsi max kan påvirke vekt. Jeg drakk MYE brus en periode å gikk fort opp i vekt. Har gått ned igjen, men er litt forsiktig med brusen nå.

Anonymkode: 4e9f0...0b8

Pepsi max inneholder ikke kalorier, så det er fysisk umulig å ha gått opp av denne. Men pepsi max kan jo trigge søtsug som gjør at man spiser mer

Anonymkode: e4a6a...a58

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du spiser for lite og kroppen er i stressmodus. Få inn proteiner og fiber. Mer frukt, nøtter og grønnsaker. Drikker du Pepsi max? Kutt det ut. Tren styrke, løft vekter. Prøv dette og se om det skjer noe.

Anonymkode: 91349...f19

Man skal gå ned selv om man spiser for lite .

Anonymkode: 39746...843

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er kilo, og trening er gram. Fokuser på å spise sundt så vil du gå ned i vekt. Kutt ut fristelser og snacking. Gikk selv ned i vekt da jeg kuttet ned på karbohydrater, og fokuserte på grønnsaker og kjøtt. TRor også en del meieriprodukter bidrar til høyere vekt om det blir for mye av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Reduksjon av kalorier er det eneste som noen sinne har fått meg ned i vekt. Hvis jeg ligger jevnt på 12-1300 kan jeg unne meg en dag i uka med utskeielse, hvis ikke holder jeg meg bare på stedet hvil. Alternativt 14-1500, men da er det hver dag, uten unntak. Det kjennes veldig lite ut syns jeg. Trening hjelper såklart på det, men med jobb, pendling, barn og alle andre forpliktelser er det i realiteten begrenset hvor mye kaloriforbrenning jeg kan få til i løpet av ei uke. 

Anonymkode: 77934...417

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns appen Lifesum er ganske fin:) Gikk ned fra bmi 22,6 til 20,6 i fjor ved hjelp av den. Jeg er også 170cm, og måtte ligge ga ake så lavt for å få det til. Samtidig tenker jeg at du har bare trøstespiset noen få måneder, og burde huske hvordan kostholdet ditt var før dette. Ville kanskje bare gått tilbake til slik du spiste før, og ikke styre for mye med dette siden du har så mange helseplager. Så får det heller ta litt tid. Tenk at bena får ekstra trening av at du veier litt mer 😊

Anonymkode: 60d55...ab5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje intermittent fasting hadde vært noe for deg? Da slipper du streng kaloritelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 8.33):

Pepsi max inneholder ikke kalorier, så det er fysisk umulig å ha gått opp av denne. Men pepsi max kan jo trigge søtsug som gjør at man spiser mer

Anonymkode: e4a6a...a58

Pepsi Max stimulerer insulinproduksjon som igjen øker fettlagring.

Anonymkode: ba27e...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pepsi Max stimulerer insulinproduksjon som igjen øker fettlagring.

Anonymkode: ba27e...dab

Det er kaloriunderskuddet som bestemmer hvor mye man går ned i vekt. Om man midlertidig lagrer mer fett, og da forbrenner større andel karbohydrater, har ingenting å si om man er i et like stort kaloriunderskudd.

Anonymkode: bb8eb...0b7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...