Ubrukerlig Skrevet 6. februar #1 Del Skrevet 6. februar I høst gikk jeg igjennom noe vanskelig, og begynte å trøstespise. Gikk derfor opp en del i vekt. Nå passer ikke klærne mine lenger, jeg trives ikke med min ukjente kropp, og jeg klarer mye mindre fordi jeg rett og slett er for tung for beina mine (har nedsatt funksjonsevne i beina med tilhørende smerter). Jeg har en helt fin og normal bmi(bmi23,5, er 170 høy og 68kg), men det er for mye vekt for hva jeg klarer for å kunne holde meg like aktiv som jeg må for å trene meg opp. Smertene blir for sterke, så jeg må gi meg tidligere. Har lite muskler pga lang tid i rullestol. Jeg må mao basere meg mye på kostholdet for å gå ned i vekt. Ønsker å gå ned 10kg(da er jeg litt over det jeg alltid har veid). Men nå går jeg ikke ned i vekt selv på kosthold som tidligere har fått meg ned i vekt. Jeg har aldri prøvd kaloritelling da jeg stort sett har vært ganske tynn, men lurer på å lære meg dette nå. Hvor starter jeg? Hva er en god app for en nybegynner som ikke skjønner seg på kaloritelling? Synes ikke jeg spiser mye heller, men kan hende jeg er blind på meg selv. Kan ta et typisk eksempel på dagsinntak: -Frokost: 3 husmann knekkebrød med tynne skiver hvitost og tynt med margarin, eller 3 skiver brød med skinke og tynt lag margarin. -Lunsj: En shake eller banan hvis jeg er sulten, men stort sett dropper jeg det. -Middag: Skinkegrateng(bruker denne som eksempel siden det er det mest usunne jeg spiser) med salat og baguette. Da er nesten hele fatet dekket av salat/spinat(som jeg gjerne tar påfyll av), 1-1,5 minibaguette, og en håndfull eller mindre med grateng. Drikker 3-4 liter vann per dag. Er dette virkelig så mye? Går minimum en time tur hver ettermiddag, enten med maksfart langs vei med mye bratte bakker, eller i krevende skogsterreng. Får høy puls, blir andpusten og blir gjennomsvett. Skjønner ikke hva jeg gjør feil. Kan noen hjelpe meg? Beklager at det ble så langt, men prøver å få med alt som kan være relevant. Har forresten helt fine blodprøver, inkl. hormoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #2 Del Skrevet 6. februar Høres ikke ut som du spiser så mye nei. Spiser du slik gjennom hele uka eller er kostholdet noe annerledes i helgene? Hva spiser du eksempelvis da? Det jeg ville gjort er å loggføre alt du spiser en hel uke for å få oversikt over hvor mye du faktisk inntar. Det finnes flere apper for dette, min erfaring er at både lifesum og myfitnesspal fungerer bra. Da er det viktig å loggføre absolutt alt (utenom vann), altså at du også veier smøret du bruker på skiva osv. Alt teller. Personlig har jeg ganske god kontroll på hva ulike matvarer inneholder, men jeg også bommer og underestimerer om ikke jeg legger inn nøyaktig. Kan jo være verdt å prøve? Anonymkode: e4a6a...a58 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #3 Del Skrevet 6. februar Beveg deg mer eller spis mindre kalorier Anonymkode: fc088...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #4 Del Skrevet 6. februar Hvor lenge har du gjort dette og ikke gått ned i vekt? Anonymkode: b061d...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #5 Del Skrevet 6. februar Ubrukerlig skrev (58 minutter siden): I høst gikk jeg igjennom noe vanskelig, og begynte å trøstespise. Gikk derfor opp en del i vekt. Nå passer ikke klærne mine lenger, jeg trives ikke med min ukjente kropp, og jeg klarer mye mindre fordi jeg rett og slett er for tung for beina mine (har nedsatt funksjonsevne i beina med tilhørende smerter). Jeg har en helt fin og normal bmi(bmi23,5, er 170 høy og 68kg), men det er for mye vekt for hva jeg klarer for å kunne holde meg like aktiv som jeg må for å trene meg opp. Smertene blir for sterke, så jeg må gi meg tidligere. Har lite muskler pga lang tid i rullestol. Jeg må mao basere meg mye på kostholdet for å gå ned i vekt. Ønsker å gå ned 10kg(da er jeg litt over det jeg alltid har veid). Men nå går jeg ikke ned i vekt selv på kosthold som tidligere har fått meg ned i vekt. Jeg har aldri prøvd kaloritelling da jeg stort sett har vært ganske tynn, men lurer på å lære meg dette nå. Hvor starter jeg? Hva er en god app for en nybegynner som ikke skjønner seg på kaloritelling? Synes ikke jeg spiser mye heller, men kan hende jeg er blind på meg selv. Kan ta et typisk eksempel på dagsinntak: -Frokost: 3 husmann knekkebrød med tynne skiver hvitost og tynt med margarin, eller 3 skiver brød med skinke og tynt lag margarin. -Lunsj: En shake eller banan hvis jeg er sulten, men stort sett dropper jeg det. -Middag: Skinkegrateng(bruker denne som eksempel siden det er det mest usunne jeg spiser) med salat og baguette. Da er nesten hele fatet dekket av salat/spinat(som jeg gjerne tar påfyll av), 1-1,5 minibaguette, og en håndfull eller mindre med grateng. Drikker 3-4 liter vann per dag. Er dette virkelig så mye? Går minimum en time tur hver ettermiddag, enten med maksfart langs vei med mye bratte bakker, eller i krevende skogsterreng. Får høy puls, blir andpusten og blir gjennomsvett. Skjønner ikke hva jeg gjør feil. Kan noen hjelpe meg? Beklager at det ble så langt, men prøver å få med alt som kan være relevant. Har forresten helt fine blodprøver, inkl. hormoner. Øh. SPIS ORDENTLIG MAT! Spis ren mat og ingen UP-mat. Da går man ned automatisk. Spis ordentlig lunsj! Anonymkode: feb42...ec8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #6 Del Skrevet 6. februar Du spiser for lite og kroppen er i stressmodus. Få inn proteiner og fiber. Mer frukt, nøtter og grønnsaker. Drikker du Pepsi max? Kutt det ut. Tren styrke, løft vekter. Prøv dette og se om det skjer noe. Anonymkode: 91349...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubrukerlig Skrevet 6. februar Forfatter #7 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Høres ikke ut som du spiser så mye nei. Spiser du slik gjennom hele uka eller er kostholdet noe annerledes i helgene? Hva spiser du eksempelvis da? Det jeg ville gjort er å loggføre alt du spiser en hel uke for å få oversikt over hvor mye du faktisk inntar. Det finnes flere apper for dette, min erfaring er at både lifesum og myfitnesspal fungerer bra. Da er det viktig å loggføre absolutt alt (utenom vann), altså at du også veier smøret du bruker på skiva osv. Alt teller. Personlig har jeg ganske god kontroll på hva ulike matvarer inneholder, men jeg også bommer og underestimerer om ikke jeg legger inn nøyaktig. Kan jo være verdt å prøve? Anonymkode: e4a6a...a58 Tusen takk for tips 😊 Det varierer litt. I eksempelet mitt valgte jeg å oppgi det feteste jeg kan finne på å spise. Jeg har alltid slitt med lav matlyst, og mager mat er det jeg foretrekker for å gidde å spise. I helga spiste jeg fruktsalat til frokost, og en bolle grønnsakssuppe til middag. Til helgekos delte jeg og mannen ei flaske brus og ei sjokoladeplate(som ikke ble spist opp). Lager alltid all middagsmat fra bunnen, da det er en del matvarer jeg ikke tåler. Halvfabrikata som Toro osv har jeg ikke spist siden tidlig tjueåra, er snart førti nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubrukerlig Skrevet 6. februar Forfatter #8 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Beveg deg mer eller spis mindre kalorier Anonymkode: fc088...e8c Skulle gjerne vært i mer bevegelse, da jeg ikke trives med så lite aktivitet som jeg får til nå. Noe jeg klarte før jeg gikk opp i vekt. Men jeg får for store smerter, som utløser fatigue, som da igjen leder til mindre bevegelse. Jeg beveger meg absolutt maks i forhold til hva helsa mi klarer. Får jeg ned vekta vil jeg klare mer igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubrukerlig Skrevet 6. februar Forfatter #9 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvor lenge har du gjort dette og ikke gått ned i vekt? Anonymkode: b061d...77c Siden i høst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubrukerlig Skrevet 6. februar Forfatter #10 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Øh. SPIS ORDENTLIG MAT! Spis ren mat og ingen UP-mat. Da går man ned automatisk. Spis ordentlig lunsj! Anonymkode: feb42...ec8 Jeg tok i eksempelet mitt de verste eksemplene jeg kom på, og med absolutt maks dagsinntak. Stort sett spiser jeg ikke lunsj. Kom gjerne med noe litt mer konstruktivt enn «kjeft», som eksempler til alternativ der du ser jeg tar dårlige valg. Jeg spør om hjelp fordi jeg ikke har greie på dette, da jeg tidligere har stresset hele livet med å klare å få i meg nok til å ikke være undervektig pga dårlig matlyst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #11 Del Skrevet 6. februar Du har nomal bmi. Å få så mye negativt pga det er merkelig. Sjekk kroppen din for annen sykdom. Jeg veier 90 kg og 168 cm høy. Har ikke noe problem med bevegelse eller smerter. Anonymkode: b7432...ff8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubrukerlig Skrevet 6. februar Forfatter #12 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du spiser for lite og kroppen er i stressmodus. Få inn proteiner og fiber. Mer frukt, nøtter og grønnsaker. Drikker du Pepsi max? Kutt det ut. Tren styrke, løft vekter. Prøv dette og se om det skjer noe. Anonymkode: 91349...f19 Tusen takk for tips 😊 Styrketrening har jeg akkurat begynt med. Har kun fokusert på å få tilbake gangfunksjonen frem til nylig. Sikker på at jeg spiser for lite? Hvor mange kalorier tror du det er i eksempelet mitt over? I følge melk.no skal jeg spise 1519kcal for å gå ned i vekt. Vet jeg ikke får i meg noe særlig proteiner. Synes kjøtt er litt ekkelt på smak, og har aldri klart å spise egg. Så er derfor jeg har endt opp med å drikke proteinshake av og til. Er det noen andre (bedre) alternativer til proteiner? Grønnsaker spiser jeg mye av. Spiser vanligvis mye frukt, men i det siste har også det vært vanskelig å få i seg, så har av og til tatt et glass appelsinjuice til frokosten. Drikker ikke pepsi max eller alkohol. Drikker kun vann og 2dl matcha-te til daglig. Av og til et glass appelsinjuice. Og i helgene pleier jeg og mannen å dele ei flaske brus, eplemost eller alkoholfri cider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubrukerlig Skrevet 6. februar Forfatter #13 Del Skrevet 6. februar (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du har nomal bmi. Å få så mye negativt pga det er merkelig. Sjekk kroppen din for annen sykdom. Jeg veier 90 kg og 168 cm høy. Har ikke noe problem med bevegelse eller smerter. Anonymkode: b7432...ff8 Jeg har annen «sykdom». Ble rammet av noe for noen år siden som satte hele kroppen ut av spill(jeg var helt urørlig over veldig lang tid med lammelser), og måtte i omsorgsbolig. Jeg er bra igjen nå, med unntak av smertene og svakere muskulatur. Det tar TID å trene seg til normalt nivå/funksjonsevne etter noe sånt. Jeg er ikke sterk nok til å ha denne vekta. Det er det som er problemet. Og at jeg ikke har kapasitet til å trene hardere enn jeg allerede gjør. Visuelt synes jeg at jeg ser flott ut. Endret 6. februar av Ubrukerlig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #14 Del Skrevet 6. februar Ettersom du har eller har hatt seinvirkninger fra en tilstand, fyller du vilkårene for kommunal bistand. Fysio, ergo og ernæringsfysiolog vil kunne gi deg bedre råd enn fra oss "amatører" her inne. Ta kontakt med Helse- og velferdskontor i din kommune, eller be fastlegen bistå med henvisning. Lykke til Anonymkode: de727...c53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubrukerlig Skrevet 6. februar Forfatter #15 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ettersom du har eller har hatt seinvirkninger fra en tilstand, fyller du vilkårene for kommunal bistand. Fysio, ergo og ernæringsfysiolog vil kunne gi deg bedre råd enn fra oss "amatører" her inne. Ta kontakt med Helse- og velferdskontor i din kommune, eller be fastlegen bistå med henvisning. Lykke til Anonymkode: de727...c53 Takk for tips 😊 Ernæringsfysiolog var et godt råd. Skal ta det med meg til legen. Fysiotilbudet i kommunen er dessverre horribelt. Fikk én time i uka med «vet ikke helt hvordan jeg skal gripe dette an»(er kun én fysioterapeut her), så har endt opp med å trene på egen hånd. Men hva kan ergo hjelpe med annet enn hjelpemidler? Jeg er svært stolt over å ha kunnet sende tilbake det ene hjelpemiddelet etter det andre etter som jeg har klart mer i hverdagen, og har absolutt ikke planer om å dra inn nye hjelpemidler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #16 Del Skrevet 6. februar Du har en bmi på 23,5 og ønsker å slanke deg 10 kg? Høres ikke friskt ut. Anonymkode: 46e09...ba9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #17 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du spiser for lite og kroppen er i stressmodus. Få inn proteiner og fiber. Mer frukt, nøtter og grønnsaker. Drikker du Pepsi max? Kutt det ut. Tren styrke, løft vekter. Prøv dette og se om det skjer noe. Anonymkode: 91349...f19 Ikke hør på idioter som dette er det viktigste du kan gjøre. Anonymkode: 1667e...101 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #18 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke hør på idioter som dette er det viktigste du kan gjøre. Anonymkode: 1667e...101 Hva i alle dager var idiotisk med dette? Anonymkode: 5b2f9...929 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #19 Del Skrevet 6. februar Vet ikke helt hva skinkegrateng er, men ellers høres det jo ut som du spiser et høykarbo lavkalorikosthold med stor vekt på frokost. Det funker for mange, men ikke for alle. Kanskje du skulle se mer på hva du spiser enn kaloriene i det du spiser? Anonymkode: 5b2f9...929 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubrukerlig Skrevet 6. februar Forfatter #20 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du har en bmi på 23,5 og ønsker å slanke deg 10 kg? Høres ikke friskt ut. Anonymkode: 46e09...ba9 Føler absolutt at jeg har oppgitt nok informasjon til at du skulle kunne ha mulighet for å forstå problemstillingen. Om du allikevel ikke gjør det , så går det bra for meg. Det finnes det andre som gjør. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå