Gå til innhold

Blir din hund også vill hvis du lukter på den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min hund blir. Den jeg hadde før også. Lukter på han i sted fordi jeg synes han luktet litt rart og ville sjekke om han må bades. Da blir han helt vill, kaster seg over meg og skal slikke meg i ansiktet. Når jeg begynner å le så blir han jo enda villere, klatrer på meg og skal kose som en gal. Skjønner han hva latter er, føltes som om begge synes det var veldig gøy😂. Lurer på hva han tenker.

Anonymkode: 3d603...51e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han tenker at det er litt ubehagelig og han bruker kroppen og appeasement slikking til å få det til å stoppe. Den ekstra energien er et resultat av det øyeblikket med ubehag. Vi gjør det samme når vi plutselig ser at en edderkopp klatrer opp armen vår eller vi får noe annet ekkelt på oss: rister arma, hopper, ler litt småhysterisk etc. Hunder kan reagere på samme måte om vi gjør noe de ikke forstår, eller om vi legger sosialt press på de (legger ansiktet tett mot de, prøver å klappe eller annet), og de er ikke sikker på hvordan de skal reagere. 

Om du ser på ansiktet og øynene til hunden din når du lukter på han, så vil du sikkert se at han et lite sekund blir veldig stiv/stille og at det hvite i øyet vises (whale eye) rett før han eksploderer.

Ingen av mine liker det. Den ene reagerer ikke annet enn litt whale eye. Den andre blir øyeblikkelig stille, etterfulgt av små, raske bevegelser, deriblant lekebukking og også hoppe mot meg. Hun gjør det ikke fordi hun ønsker å leke, men fordi hun liker ikke å bli luktet på, og å hoppe imot, "invitere til lek" osv, er en måte for hunder å få noe til og slutte uten at det leder til en konflikt. Det er en vennlig og ikke-konfronterende måte å si "nei takk" på og å be meg om å gi den mer plass.

Anonymkode: 3833f...36f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han tenker at det er litt ubehagelig og han bruker kroppen og appeasement slikking til å få det til å stoppe. Den ekstra energien er et resultat av det øyeblikket med ubehag. Vi gjør det samme når vi plutselig ser at en edderkopp klatrer opp armen vår eller vi får noe annet ekkelt på oss: rister arma, hopper, ler litt småhysterisk etc. Hunder kan reagere på samme måte om vi gjør noe de ikke forstår, eller om vi legger sosialt press på de (legger ansiktet tett mot de, prøver å klappe eller annet), og de er ikke sikker på hvordan de skal reagere. 

Om du ser på ansiktet og øynene til hunden din når du lukter på han, så vil du sikkert se at han et lite sekund blir veldig stiv/stille og at det hvite i øyet vises (whale eye) rett før han eksploderer.

Ingen av mine liker det. Den ene reagerer ikke annet enn litt whale eye. Den andre blir øyeblikkelig stille, etterfulgt av små, raske bevegelser, deriblant lekebukking og også hoppe mot meg. Hun gjør det ikke fordi hun ønsker å leke, men fordi hun liker ikke å bli luktet på, og å hoppe imot, "invitere til lek" osv, er en måte for hunder å få noe til og slutte uten at det leder til en konflikt. Det er en vennlig og ikke-konfronterende måte å si "nei takk" på og å be meg om å gi den mer plass.

Men hva er ekkelt med å bli luktet på? Bekymrer de seg for at noe er galt? Er det en Hunder lukter jo på hverandre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva er ekkelt med å bli luktet på? Bekymrer de seg for at noe er galt? Er det en Hunder lukter jo på hverandre. 

Press. Om en av dine foreldre plutselig lener ansiktet helt inntil en plass på kroppen din og nistirrer, så vil du føle deg ukomfortabel fordi hva i all verden er det  de driver med? 

Hunder vet veldig godt at vi ikke er hunder, og at vi kommuniserer på andre måter.

Når det er sagt, hunder lukter på hverandre ja, men også her kan du se tegn på at de blir anspente og bruker appeasement signaler og også potensielt eksploderer i lek-lignende bevegelser. Når to hunder møtes går de i bue/står med buet kropp. Det er et appeasement signal for å vise den andre hunden at de ikke ønsker konflikt. Ofte holder de halen høyt fordi de er anspente, eller så legger de halen godt ned mellom beina og flytter rumpa vekk, for det kan føles invaderende å bli luktet på. Noen hunder står og lar den andre hunden lukte med anspent kropp, for så å begynne og hoppe rundt.

Når eiere lukter på hundene sine slik du beskriver, så kjenner de på en følelse av sosial press, spesielt fordi de ikke forstår hva greia er.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lukter på hunden min hele tiden, han kunne ikke brydd seg mindre. Tror vi koser han og lener seg helt inntil meg. Orker seriøst ikke alle tullete innlegg om at hunden er stressa osv. 

Anonymkode: 4902a...5a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lukter på hunden min hele tiden, han kunne ikke brydd seg mindre. Tror vi koser han og lener seg helt inntil meg. Orker seriøst ikke alle tullete innlegg om at hunden er stressa osv. 

Totalt annerledes. Mine hunder blir avslappet og trykker seg inntil meg når jeg gir de kyss, klem, legger ansiktet inntil de osv. Men det ts beskriver, er når man med vilje erter de ved å gjøre de ukomfortable. Mine hunder hopper mot meg og blir smågale om jeg blåser de i ansiktet. Det er ikke fordi de blir lekne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg gjør en greie ut av det så kommer det noen dempede signaler på at hun er ukomfortabel. Gjør jeg det som en del av kos uten å fokusere på selve luktingen så bryr hun seg ikke.

Anonymkode: 075a9...0b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo en vesentlig forskjell her, din hun bryr seg ikke overhodet, TSs hund bryr seg åpenbart mye. Forklaringen i innlegget over ditt var veldig dekkende og god i mine øyne.

Anonymkode: 3c551...943

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Totalt annerledes. Mine hunder blir avslappet og trykker seg inntil meg når jeg gir de kyss, klem, legger ansiktet inntil de osv. Men det ts beskriver, er når man med vilje erter de ved å gjøre de ukomfortable. Mine hunder hopper mot meg og blir smågale om jeg blåser de i ansiktet. Det er ikke fordi de blir lekne. 

Ja det er helt annerledes enn å kose. Han liker godt kyss og kos. Men det er når jeg undersøker han at han reserverer seg. Jeg luktet ikke for å erte, for å sjekke om han må bades. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...