Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gud om jeg kjenner meg stressa. Jeg burde nok bare ta et steg tilbake og trekke pusten. Jeg eier en leilighet, jeg har et sted å bo. Det er ikke noe som tilsier at jeg MÅ selge og flytte.

Men jeg har drømt om noe større i mange år. Og slik markedet har utviklet seg, så er det faktisk muligheter for at jeg kan kjøpe meg et rekkehus på rundt 100-120kvm alene. Dette er så absolutt et luksus problem, det er jeg klar over. Men jeg kjenner meg stressa over dette med å selge eller kjøpe først.

Megler mener leiligheten jeg har vil gå fort, for det er slik markedet er nå, så jeg trenger ikke å være noe redd for å kjøpe først. Men tanken på å ende opp med 2 lån, alene. Selv om banken har regnet på at jeg kan klare mellomfinansiering, så er det jo skummelt. Skikkelig skummelt.

Men om jeg selger nå, så er det slik at det er ganske få rekkehus i området jeg ønsker å bo i, så jeg er langt fra garantert at noe dukker opp, og da må jeg flytte midlertidig. Alle nærliggende områder er dyrere, og vil være vanskelig å kjøpe i.

Det er dog tryggere å selge først, jeg vil da også faktisk vite akkurat hvor mye penger jeg kommer til å ha som jeg kan kjøpe for. Men det stresser meg; tanken på å plutselig ikke lengre eie et sted å bo, å ha den tryggheten. Jeg har et sted jeg kan flytte til midlertidig, men fortsatt så kjenner jeg et sug i magen på å «miste hjemmet mitt». 

Ikke minst så ender jeg nok opp med å doble låneutgiftene i forhold til i dag, som betyr at jeg virkelig må ta meg selv i nakken og holde igjen forbruket. Luksusproblem med at man har lite utgifter og greit med penger som kommer inn, er jo at man blir veldig flink til å bruke penger.

Spørsmålet mitt er jo egentlig om folk har erfaring med dette å selge eller kjøpe først? Spesielt om det har skjedd de siste månedene, slik markedet er nå.

Jeg bor ute på Jæren, ikke i en av storbyene, men litt mer på landet, dog type byggefelt så ikke helt totalt øde heller.

Megler sier at ting blir kjøpt opp før det nesten har fått hatt en eneste visning. Så det virker jo som om det er en god tid å selge på, men så sa de også at ting kommer til å stige videre utover året; der problemet er jo at en leilighet som jeg eier, ikke vil stige like mye som et evt, rekkehus som nok er det jeg kommer til å kjøpe. Om jeg selger nå, og ting fortsetter å stige før jeg finner meg noe, så har jeg plutselig ikke råd lengre til å kjøpe noe større, og må kjøpe lignende det jeg har i dag, til mye dyrere og ja jeg «taper» jo da 😅

Anonymkode: 25394...e7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår stresset! Hvordan er leiemarkedet? Kunne du hatt som nødløsning å leie ut leiligheten dersom det var sånn at den ikke er lettsolgt?

Forstår også veldig at du har lyst til å oppgradere. 

Anonymkode: 084ef...4e5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at i og med at rekkehusene er få, og at det derfor kan ta tid før du faktisk får kjøpt et, så bør du vente til du har kjøpt med å selge der du bor. 

Å kjøpe og selge i samme marked er jo ikke det som gir størst risiko, når du bor i et område der boliger omsettes relativt raskt. 

Det som er skumlest, er jo om du, som du nevner, selger, og så blir sittende med penger som ikke stiger i verdi like mye som boligprisene øker.

Normalt sett ville jeg solgt først, men akkurat i tilfeller som ditt, så ville jeg vært sikker på at det å kjøpe rekkehus var en realitet før jeg tok risikoen med å selge.

Anonymkode: 4bdc6...380

AnonymBruker
Skrevet

Først, slapp av, dette går fint uansett hvilken rekkefølge du gjør dette i. Da vi for en tid tilbake kjøpte hus, fra leilighet, kjøpte vi først. Dette fordi vi så etter noe helt spesielt, og ikke ville ende opp med å måtte kjøpe noe vi ikke elsket. Vi hadde det bra der vi var. Markedet var i endring på dette tidspunktet, men vi solgte etter første visning til litt under prisantydning. Tok opp en del mer i lån. Kom unna med en måneds overlapp/mellomfinansiering, som jo er veldig kostbart.

Siden du ikke har noen hast med å komme videre ville jeg kost meg på visninger og kjøpt først. Lykke til!

Anonymkode: 2b673...099

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde noen veldig strenge krav til ny bolig, som gjorde at markedet jeg så på var snevert. 
Og hadde en greit attraktiv leilighet, i attraktivt område, typisk det meglere kaller lettsolgt. 
Jeg valgte derfor kjøpe først, så selge. 

Om man skal kjøpe først, så vil finansieringsbevis ta høyde for at du selger ett stykke under prisantydning. 
Det gjør at du vil mest sannsynlig kunne kjøpe for en lavere sum, enn om du selger først og vet nøyaktig hva du har av egenkapital. 
På den andre siden, når jeg hadde kjøpt først, så viste jeg nøyaktig hva som var absolutt minste bud jeg kunne/ville godta. 
Jeg viste også når jeg skulle overta min nye, slik at jeg kunne avtale overtakelse på min gamle så tett opp mot det for å slippe mest mulig mellomfinansiering, og samtidig også unngå at jeg ble stående uten bolig i en periode. 

Fikk solgt på første visning, fordi jeg trygt kunne godta ett bud like under prisantydning. 

Anonymkode: 86a6c...dac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klarer du deg med begge lånene?
Altså, blir det kjipt en stund, for å få ting til å gå rundt?
Eller går det faktisk ikke, og du har ingenting å spe på med?
Kan du evt søke avdragsfrihet på et eller begge lånene en periode?
Sjekk med banken.

For hvis du ser at det går, du har en plan hvis det tar lang tid å selge leiligheten, så ville jeg kjøpt først, og så solgt. Så lenge jeg hadde en plan for scenariet der det tar lang tid å få solgt leiligheten. Men - jeg ville da også tatt med i vurderingen hvor mye du MÅ ha for leiligheten. Hvor mye kan du slå av på prisen for å få solgt? Hvis du ser at det er den kjip mulighet, men en mulighet, å selge rimeligere enn ønsket, i helt verste tilfelle. Så kan du også kjøpe først. For salget kan jo bare avhenge av prisen du krever, Tro meg, vil du få solgt, får du solgt...så handler vel om å ta stilling til om det å sette ned prisen inngår i planen hvis ting ikke går som håpet. 

Jeg tipper det ordner seg, særlig om du har endel EK i leiligheten, så du faktisk har mer handlingsrom enn du tror.
Sannsynligvis blir leiligheten solgt til markedspris rimelig raskt, slik megler spår. Lag deg en plan B for scenariet der det ikke skjer, og begynn å lete etter ditt neste hjem :)  I verste fall koster det deg bare noe mer enn det helt optimale. Du får vurdere om det er verdt den risikoen.

Vi har vel alltid kjøpt først. Er så styrete og stressende å potensielt stå hjemløs. Måtte innom leiemarked osv. Nei, hadde ikke gjort det hvis jeg ikke måtte. 

Anonymkode: fd3d2...b5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til å sitte med to boliger så er det bare å kjøre på. Jeg måtte selge før jeg kjøpte. Men det ordnet seg greit for det. 

Anonymkode: 46c16...a8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...