AnonymBruker Skrevet 6. februar #1 Skrevet 6. februar Jeg starter med å si at jeg har googlet og googlet og jeg forstår ikke dette med avtalefestet pensjon. Jeg ser at det er visse krav for å få det, men hvis vi tar utgangspunkt i at de kravene er oppfylt (jobbet så og så lenge, så mange år før man søker) har alle som jobber i offentlig sektor da egentlig avtalefestet pensjon? Er det slik at man må ta denne ut mellom 62-67 års alder for å få den, ellers faller den bort? Og kommer avtalefestet pensjon i tillegg til offentlig tjenestepensjon? Slik jeg forstår det (og for guds skyld correct me if I'm wrong) så kan man få offentlig tjenestepensjon, fra f.eks KLP eller statens pensjonskasse, i tillegg til avtalefestet pensjon (AFP) eller vanlig alderspensjon fra folketrygden? Er AFP da det samme som pensjon fra folketrygden pluss et slags tillegg? Hjelp, jeg har vanskelig for å forstå og pensjonskalkulatorene får ikke opp alle beregningene fra de andre instansene står det Anonymkode: a3896...e57
AnonymBruker Skrevet 6. februar #2 Skrevet 6. februar Det kommer an på når du er født. Født før 1963 - det er penger som kommer istedenfor arbeidsinntekt, det betinger at du slutter/trapper ned i jobb - og hvis du ikke tar ut før 67 får du ingenting. Du får ikke pensjon fra folketrygden ved siden av. Født 1963 eller senere - det er en tilleggsytelse som kan komme sammen med arbeidsinntekt, alderspensjon fra folketrygden, alderspensjon fra pensjonsordningen - du mister ikke retten selv om du venter med å ta den ut til 67 evt senere. Det er 4,1% av inntekt du har hatt til 62 år, delt på antatt gjenværende leveår. Nesten alle arbeidsgivere som har offentlig tjenestepensjonsordning har AFP, men det finnes noen få unntak for bedrifter som er halvveis offentlig/halvveis private. Anonymkode: 2b130...b4d
AnonymBruker Skrevet 6. februar #3 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det kommer an på når du er født. Født før 1963 - det er penger som kommer istedenfor arbeidsinntekt, det betinger at du slutter/trapper ned i jobb - og hvis du ikke tar ut før 67 får du ingenting. Du får ikke pensjon fra folketrygden ved siden av. Født 1963 eller senere - det er en tilleggsytelse som kan komme sammen med arbeidsinntekt, alderspensjon fra folketrygden, alderspensjon fra pensjonsordningen - du mister ikke retten selv om du venter med å ta den ut til 67 evt senere. Det er 4,1% av inntekt du har hatt til 62 år, delt på antatt gjenværende leveår. Nesten alle arbeidsgivere som har offentlig tjenestepensjonsordning har AFP, men det finnes noen få unntak for bedrifter som er halvveis offentlig/halvveis private. Anonymkode: 2b130...b4d Kommer jo an på hvor en jobber, hos oss kan vi ta ut pensjon og AFP fra 62 i tillegg jobbe så mye fullt. Afp er livsvarig for oss men synker litt ved fylte 67. ( Bedriften blir regnet som privat men er delvis statlig) er forresten født før 63. Anonymkode: dbc6d...88c
AnonymBruker Skrevet 6. februar #4 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kommer jo an på hvor en jobber, hos oss kan vi ta ut pensjon og AFP fra 62 i tillegg jobbe så mye fullt. Afp er livsvarig for oss men synker litt ved fylte 67. ( Bedriften blir regnet som privat men er delvis statlig) er forresten født før 63. Anonymkode: dbc6d...88c Det er sant, oppfattet ts som en med offentlig tjenestepensjonsordning. Anonymkode: 2b130...b4d
AnonymBruker Skrevet 6. februar #5 Skrevet 6. februar Ja offentlig ordning her, født etter 63 så vil det si at jeg kan ta ut avtalefestet pensjon fra 62 år i teorien? Men hvis jeg tar ut pensjon fra folketrygden før afp så mister man afp var det så? Anonymkode: a3896...e57
AnonymBruker Skrevet 6. februar #6 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja offentlig ordning her, født etter 63 så vil det si at jeg kan ta ut avtalefestet pensjon fra 62 år i teorien? Men hvis jeg tar ut pensjon fra folketrygden før afp så mister man afp var det så? Anonymkode: a3896...e57 Oppfyller du kravene til offentlig afp kan du ta det ut fra måneden etter fylte 62. Ingen sammenheng med folketrygdens alderspensjon. Anbefaler deg å lese om alderspensjon og afp på hjemmesiden til din pensjonsleverandør (spk, klp eller kommunal pensjonskasse) Anonymkode: 6f464...54c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå