AnonymBruker Skrevet 6. februar #1 Skrevet 6. februar Nå som AI har blitt så gode og lett tilgjengelige, lurer jeg på om jeg ikke skal melde meg opp som student i juss ved siden av fulltids jobb. Jeg har ikke tid til å lese bøker, men kan bruke AI til å løse oppgaver og forhåpentligvis lære et minimum slik at jeg består eksamen. Hjemmeeksamen er i alle fall ikke noe problem. Har ikke tenkt å kopiere ordrett fra AI-boter. Men skrive om slik at det ikke blir plagiering. Trives godt i jobben jeg har nå og har ingen planer om å skifte bransje, men kult å kunne kalle seg jurist. Anonymkode: 4330e...5fe
AnonymBruker Skrevet 6. februar #2 Skrevet 6. februar Nå var det ikke AI da jeg studerte juss for 10 år siden, men AI vil nok hjelpe deg et stykke på veien, men neppe helt i mål gjennom 5 år. Om du ser for deg å surfe gjennom utdannelsen kun ved hjelp av AI, vil du garantert falle helt gjennom. Hvordan ser du for deg at AI skal hjelpe deg på eksamen, om du ikke har lest annet enn det AI har skrevet for deg hist og pist? Men at AI kan være et godt hjelpemiddel ved siden av normale studier, så absolutt. For øvrig foreslår jeg at du bør få rettferdighetssansen din litt mer på rett kjøl før du begynner et studie i rettsvitenskap. Anonymkode: a0539...28c 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar #3 Skrevet 6. februar Jeg vet ikke, jeg er jurist og har spurt AI innimellom og det er så sykt mye feil. Nå har jeg bare prøvd de som er lett tilgjengelige, så mulig det finnes noe bedre for akkurat juss, men sist jeg spurte om noe angående dispensasjon blandet den inn vilkår fra den gamle plan- og bygningsloven. Men enkle spørsmål, som hvor lenge man må være separert før man kan søke om skilsmisse osv., virker å bli besvart riktig. Det er imidlertid vanligvis så enkle spørsmål at det ikke er behov for å jukse med det 😅 Anonymkode: c6272...7b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #4 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå som AI har blitt så gode og lett tilgjengelige, lurer jeg på om jeg ikke skal melde meg opp som student i juss ved siden av fulltids jobb. Jeg har ikke tid til å lese bøker, men kan bruke AI til å løse oppgaver og forhåpentligvis lære et minimum slik at jeg består eksamen. Hjemmeeksamen er i alle fall ikke noe problem. Har ikke tenkt å kopiere ordrett fra AI-boter. Men skrive om slik at det ikke blir plagiering. Trives godt i jobben jeg har nå og har ingen planer om å skifte bransje, men kult å kunne kalle seg jurist. Anonymkode: 4330e...5fe Kult å kalle seg noe man ikke kan? Jukser du deg gjennom utdanningen (selv om du velger å ikke bruke den), så kan du egentlig ikke stort...for du har juksa og ikke tatt innover deg læring og erfaring... Anonymkode: 3260d...48e 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #5 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke, jeg er jurist og har spurt AI innimellom og det er så sykt mye feil. Nå har jeg bare prøvd de som er lett tilgjengelige, så mulig det finnes noe bedre for akkurat juss, men sist jeg spurte om noe angående dispensasjon blandet den inn vilkår fra den gamle plan- og bygningsloven. Men enkle spørsmål, som hvor lenge man må være separert før man kan søke om skilsmisse osv., virker å bli besvart riktig. Det er imidlertid vanligvis så enkle spørsmål at det ikke er behov for å jukse med det 😅 Anonymkode: c6272...7b5 Enig. AI er ikke i nærheten av å kunne løse juridiske spørsmål enda. AI kan svare på enkle ting, som hva som er materiell juss på statiske rettsområder der disse er relativt enkle, men den klarer ikke hensynta (og enda mindre anvende!) unntaksbestemmelser, spesielle inngangsvilkår, særlovgiving eller andre faktorer som påvirker (eks. forarbeider, rettspraksis etc) i tilstrekkelig grad til at AI-løsninger er pålitelige. Og anvendt på et konkret faktum? Glem det. Så ja, helt enig med deg. Anonymkode: a0539...28c 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå