Gå til innhold

Skumle bivirkninger av Wegovy

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det flere som har opplevd at partneren eller noen nær dem har endret seg etter å ha begynt med Wegovy?  

Jeg har vært sammen med partneren min i 14 år, og vi har to små barn. Han har brukt sprøytene i litt over et halvt år, gått ned mye og den siste tiden føler jeg at personligheten hans endret seg drastisk. Han smiler og tuller sjelden som før, har mistet interessen for ting han likte, virker litt paranoid, dårlig konsentrasjon, nedstemt og kan også være passiv-aggressiv. Energien hans føles tung, og det er som om han har blitt en annen person. 

Jeg har også sett lignende endringer hos svigermoren min, som også bruker medisinen. Disse sprøytene virker skremmende. Heldigvis vil han slutte, men han vil først gå ned enda litt mer i vekt. Jeg skulle helst sett at han stoppet i dag da jeg kjenner dette går hardt utover forholdet og er redd for at det kan påvirke barna. Jeg synes han har gått ned mer enn nok.

Jeg har fått tillatelse fra ham til å bli med til legen for å diskutere dette da han må dit snart for å få ny resept . Men han er ganske uenig i at oppførselen hans skyldes medisinen og mener det har andre årsaker, men jeg håper legen tar meg på alvor og vurderer å stoppe behandlingen. 

Det hadde vært interessant å høre  andres erfaringer, helst da pårørende.

Jeg er usikker på hvilken kategori dette passer best i, så moderator må gjerne flytte innlegget om nødvendig.  

Anonymkode: 71774...2a2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med den overskriften trodde jeg det var snakk om hjerteinfarkt/liv og helse

Anonymkode: 3670e...1eb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok klart om de ikke spiser. Kroppen får jo ikke næringsstoffer og vitaminer. Alle ville blitt gretne og deprimerte da. Gi mannen sunn og god mat.

Anonymkode: 5a611...212

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke ulogisk, det er mange som spiser følelsene sine, og når de da ikke kan gjøre det lenger så kommer ofte de vonde følelsene til overflaten.

Anonymkode: ac46f...afe

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser man sunt og ren mat, krever det litt mengder for å nå sitt kaloribehov, også på underskudd.

De fleste overvektige er underernært.

Når de da ødelegger ytterligere med disse sprøytene, hvor de bare spiser mindre av sitt dårlige kosthold, går ned, mister muskelmasse ect

Da blir man jo utslitt.

Anonymkode: a2edc...237

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det behøver ikke være en direkte bivirkning av sprøytene. Jeg gikk ned masse i vekt uten noen hjelpemidler for noen år siden og det gikk hardt utover min mentale helse.

Anonymkode: fedb0...afd

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan er kostholdet hans? Han må spise riktig nå som han spiser lite. Går det fortsatt i usunn mat uten næringsstoffer eller har han tatt tak i kostholdet sitt?

Anonymkode: 8760b...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eller den vanligste bivirkningen og den skumleste; synsproblemer. Hadde aldri turt å bruke den typen medisin og å ofre synet for en slik sak.

Anonymkode: 57611...dca

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man googler litt så finner man at folk har fått så dårlig psyke at de har vurdert å ta livet av seg etter at de startet på wegovy så jo, noe er det. 

Anonymkode: dabdc...29b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som de over også skriver, så tror jeg heller det er slankinga og det vanskelige forholdet til mat som gjør det, enn akkurat den medisinen. 

Desverre er det ikke uvanlig med samlivsbrudd etter/under stor vektnedgang, samme hvilken måte det skjer på. Under behandling i forløp til overvektsoperasjon blir den problematikken tatt opp som tema. Oppfølging før/etter en slik operasjon har en fastlagt plan, noe det desverre ikke er for de som bruker sprøyter gitt av fastlegen. Jeg vil påstå at de som skal prøve slik hjelp til vektnedgang også burde ha vært innom en fedmepoliklinikk eller lignende.

Be legen om bedre oppfølgning under den behandlingen han får, også psykisk. Tror mannen din bør få luftet sin problematikk om mat og kropp, for akkurat nå er begge deler helt fremmed og nytt for han. 

Anonymkode: 9b8a2...890

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har stått på den nå i et år snart og har ikke merket disse endringene i humør. Jeg var veldig trøtt og hadde mye hodepine de første mnd pga bivirkninger, men det gikk over etter hvert. Kan det være noe annet som ligger under? Hvis han ikke er flink med kosthold så vil jo det gå mye ut over humør. Det er viktig å spise sunt og riktig når man ikke spiser nok.

Anonymkode: 2fa23...142

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo skrevet om depresjon og wegovy, så det er tydeligvis en sammenheng der. 

Anonymkode: b54b1...7a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Syns du ikke psykisk uhelse er en skummel bivirkning?

Anonymkode: b54b1...7a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke pårørende, men har en kollega som går på den. Han har gått fra litt sær, til totalt uspiselig i prosessen. Mer nevrotisk, uselvstendig og veldig selvsentrert. Han har også mistet/fått et dårligere forhold til venner. Ser ikke for meg at han vil greie å stå i vanlig arbeid til pensjonsalder så dårlig som han fungerer nå.

Anonymkode: e4386...937

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min har gått på Wegovy i et halvt år og har ikke opplevd liknende bivirkninger eller endringer i humøret, men foreldrene hans opplevde det. De registrerte det ikke selv, men vi rundt merket det godt.

Anonymkode: da427...9e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mannen min har gått på Wegovy i et halvt år og har ikke opplevd liknende bivirkninger eller endringer i humøret, men foreldrene hans opplevde det. De registrerte det ikke selv, men vi rundt merket det godt.

Altså at foreldrene hans hadde disse bivirkningene/endringene da de gikk på Wegovy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mange matavhengige/overspisere mister jo all glede ved å stå på Wegovy, en mister matlyst og en har problemer med å spise, ikke rart man blir deprimert (og t.o.m suicidal) da. En må finne andre ting å glede seg over/fylle tiden eller "tomrommet" med.

Anonymkode: d5044...7ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis man googler litt så finner man at folk har fått så dårlig psyke at de har vurdert å ta livet av seg etter at de startet på wegovy så jo, noe er det. 

Anonymkode: dabdc...29b

Dette kan ha to årsaker, medisinen eller kroppens måte å reagere på manglende mat særlig blant dem som bruker mat til å takle følelser. 

Anonymkode: 57611...dca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sett lignende med kreftbehandling, folk endrer personlighet.

Anonymkode: 10317...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøvde en periode, ble deprimert, totalt forstoppet og skallet, så da gikk jeg over til den sunne måten: trene, spise mindre og -sunnere.

Anonymkode: fc090...f7c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...